הדברים הקשים שאמר ליברמן יעודדו את תומכי המפלגות החרדיות לצאת לקלפיות

הדברים של ליברמן עברו היטב וחלחלו לקהל החרדי. בזכות מנהיג ישראל ביתנו, הם התעוררו והבינו את גודל הסכנה באי הצבעה בבחירות

אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

אמירתו המבחילה של אביגדור ליברמן, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, בתוכניתם של אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' ("לזרוק את נתניהו ואת החרדים במריצה למזבלה"), הצליחה להביא את המפלגות החרדיות למצב רוח קרבי. אם עד מוצאי שבת סיעת יהדות התורה הייתה במצב רוח ירוד, וסיעת ש"ס התמקדה בקמפיין מחבק ואוהב, הגיעה אמירתו של ליברמן והפכה את כל הקמפיין הרדום לקמפיין קרבי.

היום בבוקר (א') שמענו גינויים ממספר פוליטיקאים: מיו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שכתב כי הוא מצפה "מכל ראשי המפלגות, מימין ומשמאל, להודיע עוד היום שלא יישבו עם האיש המסוכן הזה באף ממשלה", ועד לנפתלי בנט, יו"ר ימינה, שאמר כי "אלו קריאות מבחילות של ליברמן, שמטרתן לקושש קולות רגע לפני הבחירות, וזה דבר בזוי".

ליברמן מצידו לא התרגש יתר על המידה. בראיון ל"גלי צה"ל" הבוקר הוא סירב לחזור בו, כשאמר "חד משמעית לא חוזר בי מהדברים". דבריו של ליברמן עוררו חלחלה, אך הכעס בחברה החרדית הוא פחות על ליברמן ויותר על שני המראיינים שישבו וצחקקו מול דברי הבלע של ליברמן.

ליברמן צריך להיות מוקע

במפלגות החרדיות אומרים שיש גבול להסתה. אם מישהו היה מעז לדבר כך נגד החברה הערבית או נגד כל מיעוט אחר, הארץ הייתה גועשת. רק לתאר מה היה קורה לו מישהו היה מתבטא באותו אופן נגד קהילת הלהט"ב. התקשורת הייתה פותחת בגל של שידורים חיים, אבל מדובר בהשתלחות בחברה החרדית, אז התקשורת הייתה בדממה מוחלטת. רק כשהשבת יצאה החלה סערה. אבל כאשר מדובר באמירה עם קונוטציה שמזכירה ימים אפלים בתולדות העם היהודי, העניין עובר בשקט עם גינויים רפים.

לדעתי, ליברמן היה צריך להיות מוקע לחלוטין מהציבוריות הישראלית. היטיבה לומר זאת מנהיגת מרצ לשעבר, זהבה גלאון, שהודתה בהגונות, כי ליברמן רוכב על השנאה לחברה החרדית, בדיוק כפי שרכב בעבר על השנאה לחברה הערבית. "צריך להשליכו למקומו הראוי - פח האשפה ההסטורי", כתבה גלאון במאמר ב"הארץ". במפלגות החרדיות היו מאמצים בחום את המלצת מנהיגת מרצ לשעבר.

הדברים של ליברמן עברו היטב וחלחלו לקהל החרדי, ואם מישהו היה צריך להעיר אותם כדי להבין את הסכנה - בכל הקשור לאדישות בבחירות הקרובות, עשה זאת מנהיג ישראל ביתנו. "היינו מוותרים על זה, ומנסים להעיר את הציבור שלנו, בדרך אחרת", אומרים ביהדות התורה. "האנטישמיות הזו מסוכנת מאוד, ופרותיה מורעלים, אין לדעת כיצד והיכן היא תסתיים", אמרו בכאב.

ליברמן בעצם החזיר את המפלגות החרדיות מ"מצב של תרדמת" ל"מצב של מלחמה". ישנם חילוקי דעות בתוככי החברה החרדית אם וכיצד להגיב, אך הרשתות החברתיות גועשות.

מספר חברים אמרו לי הבוקר שהם לא תכננו להצביע בכלל, אבל אחרי האמירה של ליברמן, הם החליטו להצביע או לש"ס, או ליהדות התורה, או לסמוטריץ'. דבר אחד בטוח, הם בוודאות יצביעו. קשה לדעת האם דבריו של ליברמן יביאו מאסה של בוחרים שלא תכננו להצביע, אבל בוודאי הם ישפיע על אנשים שלא תכננו להצביע.

הבוקר אומר לי חבר, שמתגורר בארה"ב בשנים האחרונות אבל בכל מערכות הבחירות משתדל להגיע לארץ להצביע למען יהדות התורה, "הפעם אני בארץ כבר מספר שבועות, אבל הייתי אמור לחזור לניו יורק כבר לפני שבוע, למי יש חשק לחזור יומיים לפני ליל הסדר הביתה? אבל שמעתי את דבריו של ליברמן, ואמרתי לעצמי אם זה מלחמה נגדנו, זה בעצם מלחמה נגד כל הקדוש והיקר לנו ובעצם מלחמה על כל הציבור שלנו, אז אני אשאר להצביע".

הכותב הוא כתב החוץ של אתר בחדרי חרדים, ופרשן לענייני חרדים