פרשת ירין שרף: הטעות של הפרקליטות והמבחן של מ"מ פרקליט המדינה

כל מי שקורא את כתב האישום נגד ירין שרף, הכולל מתן סמים ואלכוהול לילדה בת 13, מבין שמדובר באונס • ההחלטה להעמידו לדין בגין בעילה אסורה בהסכמה חייבת להשתנות • האחריות לתיקון מוטלת על עו"ד עמית איסמן

עו"ד עמית איסמן, ממלא-מקום פרקליט המדינה / צילום: לשכת עורכי הדין
עו"ד עמית איסמן, ממלא-מקום פרקליט המדינה / צילום: לשכת עורכי הדין

אתחיל בשורה התחתונה: ממלא-מקום פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, צריך לשנות את ההחלטה בתיק ירין שרף ולהאשים את שרף בעבירה של אונס, במקום בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה, כפי שהחליטה פרקליטות מחוז תל אביב.

איסמן צריך לשנות את ההחלטה של הכפופים לו בעניין הזה. זאת, מכיוון שמצב שבו גבר בן 21 מגיע לחדרה של ילדה בת 13 לאחר שסיפק לה וודקה ואיים עליה, ומקיים איתה יחסי מין שבמהלכם הוא סוטר לה, אך הוא אינו מואשם באונס, הוא מצב שהחברה שלנו לא יכולה ולא צריכה לקבל.

ההחלטה (הזמנית?) של הפרקליטות שלא להאשים את שרף באונס למרות מעשיו הקשים, היא מוטעית. אולם היא לא התקבלה ממניעים זרים אלא התקבלה לאחר שהפרקליטות הגיעה לשתי מסקנות מרכזיות שעולות מהראיות התיק, ושלשיטתה מונעות ממנה את הסיכוי להרשיע את שרף באונס.

המסקנה הראשונה שקיבלה פרקליטות מחוז תל אביב היא שהראיות בתיק מלמדות על כך ששרף חשב שהילדה בת 14. זאת, בעוד שהחוק מגדיר כאונס באופן אוטומטי יחסי מין של אדם בוגר עם קטינה עד גיל 14 כשהוא מודע לגילה. המסקנה השנייה, שהראיות מלמדות כי הילדה הסכימה לקיום יחסי מין.

מלכודת ואיומים

כעת, עם המסקנה הראשונה אי אפשר להתווכח. אכן, הראיות מלמדות על כך ששרף חשב שהילדה היא בת 14. כך היא אמרה לו והוא אפילו אמר בשלב מסוים למדריך במקום, בסגנונו העלוב: "מה נראה לך שאני אעשה משהו עם ילדה בת 14? מה חסר לי את מי לזיין?".

אולם המסקנה של הפרקליטות שהילדה נתנה הסכמה מלאה ומודעת לקיום יחסי מין עם שרף ולכן לא ניתן להאשימו באינוס, היא מוטעית. כתב האישום שהגישה הפרקליטות מתאר היטב כיצד הצליח שרף לטמון את המלכודת לילדה ולאלץ אותה לקיים איתו יחסי מין. זאת, למרות שידע שהוא כופה עליה אקט מיני שהיא אינה מעוניינת בו.

זה התחיל בכך ששרף הציע לילדה לעלות איתה לחדר אבל זו סירבה ואמרה לו: "אתה גדול מדי". זה נמשך בכך שהוא הפנה לה פעם אחר פעם הצעות מיניות, אך היא לא נעתרה להן, עד שהוא איים עליה כי יעשה לה "פרשת אילת 2".

ובמילים אחרות, כדי להביא אותה לקיים איתו יחסי מין, איים שרף על הילדה כי אם לא תשתף עימו פעולה יקרה לה מה שקרה לנערה בת 16 באילת שנאנסה על ידי ארבעה גברים שניצלו את היותה שיכורה. זוהי נקודת מפתח שכן מרגע זה, הילדה, נזכיר שוב - בת 13 בלבד - הייתה תחת איום שאם היא תסרב להצעותיו של שרף, יקרה משהו נורא יותר.

כניעה ולא הסכמה

אבל שרף לא עצר כאן. לאחר שראה שמאמציו לפתות את הילדה לא עוזרים, הוא סיפק לה וודקה ומריחואנה וחזר והציע לה לעלות איתה לחדרה. למרות הכול, בשלב הזה הילדה שוב סירבה לשרף וכתבה לו שהיא עייפה וביקשה ש"ישחרר" אותה.

בסופו של דבר, למחרת, נכנעה הילדה והסכימה לשרף לעלות לחדרה והם קיימו יחסי מין. אבל גם כאן הסיוט לא נגמר. אפילו לאחר שקיבל את מבוקשו - לשיטת הח"מ, בכפייה - רצה שרף יותר. הוא ביקש מהילדה (בת 13, כן?) לבצע בו מין אוראלי, וכשהיא סירבה הוא סטר לה בחוזקה.

כל מי שקורא את התיאור הזה יכול להבין שההסכמה של הילדה לקיום יחסי מין עם שרף, שווה כקליפת השום. לא מדובר בהסכמה של ממש. מדובר בכניעה של ילדה קטנה, לגבר בוגר ומבוגר ממנה בהרבה שניצל סיטואציה חריגה וכפויה של בידוד במלונית כדי לאלץ אותה לשכב עימו. זאת, תוך שהוא מסמם אותה ומאיים עליה שאם היא לא תעשה כרצונו, היא תיאנס על ידי ארבעה גברים, כמו בפרשת האונס באילת. הסכמה לא הייתה כאן ולא נעליים. היה כאן אונס.

ועוד הערה על שרף: האיש הזה היה שור מועד עוד לפני שנעצר בגין האירוע במלונית הקורונה. הוא היה כוכב אינסטגרם וטיקטוק שה'פיד' שלו היה מלא בהתבטאויות פוגעניות כלפי נשים ובאיומים באלימות. אולי אם שרף היה מוזמן לתשאול במשטרה אודות הסרטונים הפוגעניים שהעלה ברשת, הוא היה נזהר יותר במעשיו לאחר מכן.

המבחן של איסמן

ההחלטה של ממלא-מקום פרקליט המדינה איסמן אם להתערב או לא להתערב בהחלטות הפרקליטים הכפופים לו בתיק ירין שרף, היא במידה רבה גם המבחן הראשון המשמעותי של איסמן בתפקידו. העובדה שאיסמן קיבל בעצמו ביקורת על כך שהתבטא באופן מיני לא הולם לעובדות שהיו כפופות למרותו (להבדיל אלף אלפי הבדלות) רק מגדילה את הרגישות של ההחלטה שלו.

במקרה או שלא במקרה, הפיצה הפרקליטות הודעה על גזר דין של בית המשפט המחוזי בתל אביב ששלח למאסר של 7 שנים גבר בן 26 שהורשע באונס של ילדה בת 13.

הגבר האנס, ישראל חיים, הורשע כי הכיר את הילדה באינסטגרם ולאחר שהתכתב איתה בווטסאפ קבע להיפגש איתה בגינה ציבורית בעיר בשרון. זאת, למרות שידע שהיא בת 13. השניים נפגשו בגינה, שתו אלכוהול, ובהמשך קיימו יחסי מין.

בגזר הדין שנתן בית המשפט המחוזי בתל אביב נאמר, בין היתר: "אין ילדה כה קטנה יכולה כלל לשתף פעולה או להסכים למעשים מסוג זה כלפיה". הדברים הללו הם נכונים גם לגבי הילדה שנאנסה על ידי ירין שרף.

ולמרות כל מה שנאמר כאן, ואחרי שימוצה הדין עם שרף והוא יואשם באונס, עלינו לזכור שהפתרון לכך שלא יקומו כאן עוד "ירין שרפים" הוא לא בסעיף האישום ואפילו לא בעונש שיוטל עליו, אלא בתיקון בעיות בסיסיות ועמוקות הרבה יותר בחברה שלנו. חברה שמוציאה ממנה אנשים שהזולת הוא עבורם לא יותר מאובייקט לסיפוק יצריהם. גם כשהזולת היא ילדה בת 13.

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדו, ירין שרף מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.