מגדל ביטוח | בלעדי

רשות שוק ההון פתחה בבדיקה חריגה: האם דירקטורית במגדל תיאמה עמדות עם היו"ר שלמה אליהו

הרשות בודקת האם הדירקטורית הבלתי תלויה רונית בודו פעלה בתיאום עם בעל השליטה ויו"ר קבוצת האם שלמה אליהו, במשבר שהוביל להדחת יו"ר מגדל ביטוח מוטי רוזן • הבדיקה החריגה מתרחשת בעוד שראשי קבוצת מגדל ורוזן מנסים להגיע להבנות בדבר פרישתו מהחברה • לדברי גורמים בשוק, מבחינת בודו, היא פעלה בהתאם לכללים

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

העימות בין מנכ"ל מגדל ביטוח רן עוז ובין יו"ר החברה המודח מוטי רוזן עלול להתרחב לבעלי תפקיד נוספים בחברה. לגלובס נודע כי הדירקטורית הבלתי תלויה רונית בודו זומנה בשבוע שעבר למשרדי ה"אכיפה וביקורת" של רשות שוק ההון בת"א. ככל הידוע, בכוונת הרשות לבחון האם בודו פעלה לאחרונה בשליחות בעל השליטה בקבוצה, שלמה אליהו, או שמא עשתה זאת מיוזמתה. לא נמסרה תגובה מטעם הצדדים. לדברי גורמים בשוק, מבחינת בודו היא פעלה בהתאם לכללים ולא עשתה דבר המנוגד להם.

הבדיקה החריגה של בודו על-ידי רשות שוק ההון, בראשות משה ברקת, מתרחשת בעוד שראשי קבוצת מגדל ויו"ר מגדל ביטוח המודח, מוטי רוזן, מנסים להגיע להבנות בדבר פרישתו מהחברה, במה שנראה לפי שעה כבדרך לעימות משפטי על היקף התגמולים שיקבל עבור כהונתו הקצרה.

לבודו ולרשות שוק ההון כבר יש "היסטוריה", כחלק מהמאבקים בשנה שעברה בין דירקטוריון מגדל החזקות בראשות בעל השליטה אליהו, ובין יו"ר מגדל ביטוח הקודם, ניר גלעד, שהודח גם הוא לאחר כהונה קצרה מאוד בתפקיד. אז הממונה על רשות שוק ההון התערב ישירות ולעומק במאבק בצמרת מגדל, והחל בביצוע ביקורת מעמיקה וחריגה כשלעצמה במגדל, בנושא הממשל התאגידי בחברה.

במסגרת זו הממונה שלח לחברה טיוטת דוח ביקורת, שממנו עלו, בין היתר, טענות כנגד התנהלות בודו בדירקטוריון מגדל, והוא רצה להזיזה מכהונתה כיו"ר ועדת הביקורת של החברה. בודו לא הסכימה עם טענות הרגולטור, ותקפה אותן בחריפות, כמו גם את ההתנהלות של הרשות.

בודו אף הגישה אשתקד לביהמ"ש עתירה מנהלית נגד הממונה והרשות, כאשר בסופו של יום דוח הביקורת נגנז. זה קרה לאחר שברקת והחברה הגיעו למספר הבנות ובכללן הזזתו של בעל השליטה שלמה אליהו מתפקידו כדירקטור במגדל ביטוח, וגם בחברות תחתיה.

זאת, בעיקר בשל רצון הממונה להביא להרחקתו של אליהו מקבלת ההחלטות במגדל ביטוח, מעבר להיותו בעל מניות שרשאי למנות דירקטורים מטעמו. בה בעת, ולכאורה שלא בשל הבנות עם הפיקוח, בודו עברה מוועדת הביקורת לראשות ועדת המאזן בדירקטוריון.

בעימות הנוכחי שהסעיר את מגדל ואת השוק בשבועיים האחרונים, בודו שימשה בתפקיד של מי שמנסה לפשר בין רוזן לבין עוז. ככל הידוע היא והדירקטור כרמי גילון ניסו להביא לפתרון שימנע דיון הדחה של מי מהם בדירקטוריון החברה. הדבר לא צלח ובסופו של יום דירקטוריון החברה גיבה את המנכ"ל עוז והודיע כי יפעל להחלפת רוזן כיו"ר.

ייתכן כי פה טמון הבסיס לבדיקה של הממונה ברקת. שעות ספורות לפני הדיון המכריע בדירקטוריון מגדל, שהתקיים בשבוע שעבר, שלח בעל השליטה אליהו לחברי דירקטוריון מגדל ביטוח מכתב שבו הבהיר כי הוא רוצה להשאיר את רוזן ואת עוז בחברה, ושיימצא פתרון להותרתם בחברה. זה לא קרה, והדירקטוריון, כמו גם שני הצדדים העיקריים לעימות, בחרו באופציה של בחירת אחד מהשניים. אליהו, נזכיר, ניסה עוד קודם להביא לפשרה, כפי שגם בודו ניסתה לעשות, ללא הצלחה. אם זאת יש האומרים כי בודו הציעה לבחון את הדחתם של רוזן ושל עוז.

העימות על תנאי הפרישה של רוזן

מאז שמוטי רוזן נכנס לתפקידו ב-3 בינואר השנה, התגלע סכסוך חריף בינו לבין המנכ"ל עוז, שהגיע למצב שבו השניים לא יכלו לעבוד האחד עם השני. בשבוע שעבר התברר כי בתום דיונים ארוכים ביניהם, רוזן ודירקטוריון מגדל לא הגיעו להבנות בדבר תנאי העזיבה של היו"ר.

מבחינת רוזן הוא הגיע למגדל לאחר שקיבל מהחברה הבטחות שבגינן הסכים לקחת את הסיכון שבהצטרפות למגדל, סיכון שהתממש במהרה מבחינתו. מצנח הזהב של רוזן כולל תקופת הודעה מוקדמת ותקופת אי-תחרות, כל אחת של תשעה חודשים.

רוזן דורש מהחברה לעמוד בהסכם עימו ולקבל את מלוא התנאים שהובטחו לו, בעוד שבחברה טוענים כי מתן מלוא התנאים שהובטחו לו, בסכום של כ-5 מיליון שקל, הם תשלום מוגזם עבור חודשיים וחצי בלבד כיו"ר הדירקטוריון. זאת, לאחר שהחברה כבר החליטה לתת לו מענק בגובה מיליון שקל בגין חודשי ההמתנה שלו לתפקיד לאורך מרבית 2020, ובשל ההתמשכות החריגה של אישורו לדירקטוריון החברה.

בינתיים, דירקטוריון מגדל ביטוח לא פועל למינוי יו"ר חדש במקום רוזן, ובכוונתו למנות יו"ר זמני אד-הוק לכל ישיבה. סביר שעל תפקיד היו"ר הקבוע תהיה תחרות בין כמה דירקטורים קיימים, ואולי גם הדירקטור העתידי שיצטרף לחברה במקום רוזן, לכשזה יעזוב.

בבורד של מגדל ביטוח חברים הדירקטורים הרגילים עזריאל מוסקוביץ, אריה מינטקביץ, חיים רמון, גבי פיקר וכרמי גילון, ולצדם הדח"צ מישאל וקנין והדירקטוריות הבלתי תלויות מירב בן כנען הלר ורונית בודו.

כל הדירקטורים הרגילים במגדל ביטוח הם דירקטורים בחברה האם מגדל אחזקות, וזאת להוציא רוזן, שמכהן גם כמנכ"ל מגדל אחזקות - תפקיד שגם אותו הוא צפוי לעזוב. העומד בראש הדירקטוריון של מגדל אחזקות הוא בעל השליטה אליהו, שמחזיק בכ-68.5% ממניות הקבוצה.