בחירות 2021 | פרשנות

המשתה הגדול החל והסערה שחולל ליברמן: 5 דברים שקרו היום במערכת הפוליטית

לפיד נכנס לישורת האחרונה עם מטרה אחת: לגדול • נתניהו הציב לו למטרה מוצהרת להוריד את בנט למינימום הנדרש כדי לשרוד • והדברים של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לאופירה וברקו לפיהם "אני אשלח את החרדים יחד עם ביבי על מריצה אחת למזבלה טובה", עשו הדים

אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר
אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר

המשתה התוך גושי החל 1: לפיד שכמעט לא נשמע אודותיו עד לשלב הזה במערכת הבחירות, נכנס לישורת האחרונה עם מטרה אחת: לגדול, גם על חשבון המפלגות בגוש שיכולות למצוא את עצמן מתחת לאחוז החסימה. במהלך היום נשלחה הודעה ממטהו של לפיד: "מפלגות עם חמישה מנדטים לא מחליפות שלטון.. שינוי עושים רק עם יש עתיד גדולה". המפלגות שבסכנה: מרצ, כחול לבן והעבודה. כולן נהנו עד כה מהקמפיין השקט של לפיד ולא נדרשו להיאבק מולו כדי לשרוד, כמו שהיה בבחירות קודמות מול כחול לבן הגדולה שהכחידה את מפלגות הלוויין בשמאל.

צילום מסך מההודעה שנשלחה ממטה לפיד
 צילום מסך מההודעה שנשלחה ממטה לפיד

המשתה התוך גושי החל 2: נתניהו הציב לו למטרה מוצהרת להוריד את בנט למינימום הנדרש כדי לשרוד. בכל כנסי הבחירות האחרונים שנערכו הודיע חד משמעית שבנט הוא השותף של לפיד וכן פנה לבוחרים והציע להם לתמוך בסמוטריץ' ובלבד שלא יתמכו בבנט. לקראת הערב הקמפיין הגיע לשיא מוזר כאשר נתניהו הצטלם עם מצביע פוטנציאלי של בנט שהוא "שכנע" להצביע לבסוף ליכוד. אגב, בפעם האחרונה שהמשתה של נתניהו הצליח כל כך בבחירות 2019 א', בנט נשאר מתחת לאחוז החסימה עם 1,400 קולות ולנתניהו לא היה איך להרכיב ממשלה.

סערת ליברמן: הדברים של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לאופירה וברקו ביום שישי לפיהם "אני אשלח את החרדים יחד עם ביבי על מריצה אחת למזבלה טובה", עשו הדים וגררו גינויים נרחבים החל ממוצאי השבת ובמהלך היום מהמפלגות החרדיות כמובן, דרך סער ובנט ועד ללפיד שיצאו נגד הסגנון הבוטה. נדמה שליברמן שסימן לעצמו את טריטוריית "שנאת החרדים" במערכות הבחירות האחרונות, מצליח לשבור בכל פעם מחדש שיא של קמפיין מכוער ומעורר שנאה.

איך יודעים שהבחירות מתקרבות? נתניהו חוזר לבייס ימין ביהודה ושומרון וממחזר הבטחות ישנות. נתניהו ביקר היום בהתיישבות ביהודה ושומרון ומחזר את הבטחת הבחירות ממערכות הבחירות האחרונות והוסיף אחת חדשה: ריבונות והפעם בצירוף  הסדרת ההתיישבות הצעירה. התירוץ לאי מימוש ההבטחות הקודמות אגב, נעוץ כמובן בממשלת הרוטציה עם גנץ. נתניהו חזר והודיע שהפעם אין בכוונתו לתת רוטציה לאף מצטרף לממשלתו.

ישיבת הממשלה שהחלה הבוקר ונקטעה לטובת השתתפות נתניהו בכנס עיתון "בשבע" תימשך הלילה בשעה עשר וחצי. ככה זה כשסדר היום המדיני מפנה את מקומו בלי להסתיר בכלל לסדר יום פוליטי. כמובן שגם במהלך הישיבה השרים עקצו אחד את השני בשל היריבות והמתיחות הפוליטית שמגיעה לשיא בישורת האחרונה. דוגמה אחת: השר אלון שוסטר: "אנחנו צריכים להרכין את ראשינו בפני המערכת המשפטית". השר אמיר אוחנה בתגובה: "אתם תרכינו את ראשיכם בפני היועמ"שים, ואנחנו נזקוף את ראשינו - זה בדיוק ההבדל בין המחנה ההולך ומצטמק שלכם, לבין המחנה שלנו".