אירופה אמנם עדיין מתמודדת עם הקורונה, אבל המניות בעלייה

מניות של בנקים ושל חברות תיירות באירופה עלו בעת שמשקיעים מחפשים מניות חבוטות הצפויות לזנק לאחר שיקום הכלכלה העולמית

בורסת פרנקפורט / צילום: shutterstock
בורסת פרנקפורט / צילום: shutterstock

מניות של חברות אירופאיות עולות בעת שמשקיעים בכל העולם ממצבים את תיקי ההשקעות שלהם לקראת חזרה לנורמליות בכלכלה העולמית - מסחר הבונה על פתיחה מחדש באופן חלק של החיים הכלכליים באירופה.

מדד Stoxx Europe 600 עלה ב־4.5% בינתיים החודש, ועקף מדדים אמריקאים. ביום שישי ריחף המדד קרוב לנקודת השיא שלו כבר יותר משנה. מדד S&P 500 עלה ב־3.5% בזמן זה ומדד Russell 2000, מדד של חברות אמריקאיות קטנות, עלה ב־6.9%. מדד Nasdaq Composite עלה בינתיים החודש ב־1%.

אנליסטים אומרים שהסיבה לכך היא תזוזה ממניות צמיחה למניות ערך: משקיעים קונים מניות של חברות שנפגעו במגפה ומוכרים את אלה שעלו עקב הוראות הסגר והעבודה מרחוק. אירופה מרוויחה מהמסחר הזה, הבונה על שיקום חזק של הכלכלה.

"אירופה היא בעיקר שוק של ערך, ארה"ב היא בעיקר שוק של צמיחה", אמר קספר אלמגרין, ראש השקעות בחברה Amundi. "הרוטציה הזו עוזרת לאירופה באופן משמעותי".

מניות ערך ככל הנראה נסחרות בימים אלה מתחת לערך שלהן. באופן טיפוסי הן נמצאות בתעשיות מבוססות ומשלמות דיבידנדים, וכוללות בנקים, חברות אנרגיה וחברות תעשייתיות, שהן גם רגישות יותר למעגל הפעילות הכלכלית. חברות צמיחה הן קטנות יותר ונחשבות לחדשניות, ויש להן פוטנציאל להצליח בעתיד, כגון חברות טכנולוגיה.

אבל עיכובים ברכישת חיסונים על ידי האיחוד האירופי כנראה יגרמו לכך שהמדינות באיחוד ישאירו הנחיות ריחוק חברתי והגבלות תנועה על כנן לזמן ארוך יותר לעומת מדינות המחסנות את אוכלוסייתן מהר יותר, כגון ארה"ב וישראל. המשמעות של זה עשויה להיות שהשיקום הכלכלי באירופה יהיה איטי יותר וחלש יותר. איטליה הטילה מחדש מגבלות בכמה מחוזות בשבוע שעבר ומתכננת להטיל סגר כללי במהלך חג הפסחא.

"אנו מוצאים מעט יותר הזדמנויות מחוץ לארה"ב. [מניות ערך] נראות זולות יותר ופחות מוערכות מעבר לים", אמר ברנט פרדברג, מהל השקעות בחברה Brandes Investment Partners בסן דיאגו. "עכשיו, עוד יש דרך ארוכה ללכת בהרבה מהחברות האלה, אפילו אם הן הציגו ראלי חזק".

סיבת מפתח לביצועים החזקים של מניות באירופה היא הרכב המדדים. מדד Stoxx Europe 600 מוטה יותר לכיוון תעשיות שנחשבות לתעשיות ערך, כמו תעשיות פיננסיות (17%), ייצור (16%) וחברות אנרגיה (5%). המשקל של המדד לכיוון טכנולוגיה ותקשורת עומד על 10% לעומת 37% עבור מדד 500 S&P.

אלמגרין מחברת Amundi קנה מניות של יצרניות רכב אירופאיות וחברות המייצרות חומרי בניין לאחרונה, ואמר שהוא "נמצא בתת משקל", במניות טכנולוגיה אמריקאיות, כלומר יש לו הרבה פחות מניות מהמדד אחריו הוא עוקב.

עוד מנוע של הביצועים האירופאיים הוא שוק אגרות החוב. האופטימיות על צמיחה כלכלית גם הניעה מנהלי קרנות לנטוש נכסים בטוחים כמו חוב ריבוני, וגרמו לתשואות לעלות ולמחירים לרדת. תשואות של אג"ח ממשלתיות משמשות גם כמדד לעלות החוב בשוק באופן נרחב יותר, כולל הלוואות לחברות. העלייה בתשואות מרמזת על עלויות מימון גבוהות יותר, המיטיבות עם המלווים.

בנקים אירופאיים היו בין אלה שביצעו הכי טוב השנה. משקיעים ציפו שהעלייה מהעת האחרונה בתשואות תשפר את ההכנסה נטו מריבית שלהם, מקור הכנסה עיקרי. הבנק הצרפתי Natixis עלה ב־47%, בעוד שהקבוצה ההולנדית ING-Groep NV ובנק סבאדל הספרדי עלו שניהם ב־32%.

מדד Vanguard FTSE Europe ETF עלה ב־5.6% השנה ומדד iShares Europe ETF עלה ב־5.5%. עוד קרן נסחרת של iShares המשקיעה בחברות פיננסיות אירופאיות עלתה ב־12%.

חברות בתחומים שעדיין מוגבלים על ידי הממשלות עלו גם הן. חברת התיירות הגרמנית TUI היא המרוויחה הגדולה במדד Stoxx Europe 600, ועלתה בינתיים ב־2021 ב־56%. חברת International Consolidated Airlines הוסיפה 39% וקבוצת המלונות אינטרקונטיננטל עלתה ב־15%.

האם העליות האלה מוצדקות? סיימון וובר, מנהל תיקי השקעות בחברת Schroders המתמקד בני"ע מכל העולם, אינו בטוח. "תחום התיירות השתנה באופן מהותי, אנשים רגילים לעבוד באופן פורה, לפגוש לקוחות ולתמוך בהם מרחוק", אמר. מניות של חברות התעופה במיוחד "יהיו נתונות לבחינה", אמר.

הוא הגדיל את אחזקותיו בבנקים אירופאיים אבל בודק גם אפשרות לרכוש עוד מניות צמיחה, כגון של חברות כלי רכב חשמליים.