המשבר בתעופה חתך את הרווח השנתי של ממן ב-60%

חברת המטענים והלוגיסטיקה ממן, שדוחותיה הכספיים לסיכום 2020 פורסמו בסוף השבוע האחרון, הציגה רווח נקי של כ-11 מיליון שקל, אחרי נסיגה של 16% בהכנסות, שהסתכמו ב-805 מיליון שקל

יצחק סוארי / צילום: תמר מצפי
יצחק סוארי / צילום: תמר מצפי

נפגעת נוספת ממשבר הקורונה, בעיקר בפעילות התעופה שלה, היא חברת המטענים והלוגיסטיקה ממן, שבדוחותיה הכספיים לסיכום 2020, שפורסמו בסוף השבוע האחרון, הציגה צלילה של יותר מ-60% ברווח הנקי שלה. הרווח הסתכם בכ-11 מיליון שקל, אחרי נסיגה של 16% בהכנסות, שהסתכמו ב-805 מיליון שקל.

ממן, הנמצאת בשליטת חברת התשתיות תעבורה של משפחת לבנת, ושותפתה, חברת ההשקעות אלייד בראשות יצחק סוארי, מחלקת את פעילותה לארבעה מגזרים - שירותים לוגיסטיים, הפעלת מסוף מטענים בנתב"ג, שירותי תעופה והשכרת נדל"ן.

בסיכום שנתי הציגה ממן צלילה של 65% בהכנסותיה במגזר שירותי התעופה, ל-83 מיליון שקל, ועברה להפסד מגזרי של יותר מ-3 מיליון שקל, לעומת רווח של יותר מ-15 מיליון שקל שהניב לה מגזר זה ב-2019.

שירותי התעופה של ממן כוללים שירותי קרקע לחברות תעופה, שירותי הסעדה, ניהול חניונים בנתב"ג ושירותי VIP, וכן שיווק ומכירת כרטיסי טיסה והסעת נוסעים ועובדים אל נתב"ג וממנו, ובעניינם מציינת ממן, כי משבר הקורונה שצמצם את היקף הטיסות "גרם לירידה ופגיעה מהותית בהכנסות וברווחיות החברות הפעילות בתחום זה".

עוד בצד השלילי בסיכום שנתי בולטת שחיקה של קרוב ל-40% ברווחי מגזר מסוף המטענים של ממן, לרמה של 6.5 מיליון שקל, אחרי ירידה של 4% בהכנסות מגזר זה, ל-154 מיליון שקל.

בעניין פעילות המטענים, הכוללת טיפול בכל סוגי מטעני יבוא ויצוא בנתב"ג, מציינת ממן, כי נרשמה ירידה בכמות המטענים האוויריים (בעיקר מטעני יצוא) ונרשם שינוי בתמהיל המטענים שטופלו במסוף המטענים, וכן נוצר צורך "לבצע שינויים ארגוניים ותפעוליים על מנת לקיים ולשמר את יכולת ההפעלה של המסוף וכשירותו".

מנגד, בפעילותה המרכזית, של מתן שירותים לוגיסטיים, נהנתה ממן בסיכום שנתי מטיפוס של כ-20% ברווחי המגזר, שהגיעו ל-40 מיליון שקל, למרות שחיקה מתונה (כ-2%) בהכנסות המגזר, שהתקרבו ל-530 מיליון שקל.

בעניין פעילות זו מציינת ממן, כי המשבר ייצר השפעות שונות ומנוגדות, וכי החברה פעלה להתאמת הפעילות למצב.

קבוצת אלייד, הפועלת בתחומי הנדל"ן, האלקטרוניקה, התשתיות והרכב, נכנסה להשקעה בחברת ממן לפני קרוב לשנה, כשבחודש מאי האחרון רכשה כ-17.5% ממניות החברה תמורת כ-46 מיליון שקל, בעסקה שבמסגרתה הגדילה בעלת השליטה, תעבורה, את חלקה בממן לכ-66% מההון תמורת כ-20 מיליון שקל.

מניות אלה נרכשו מידיה של  אל על, כחלק מנסיונותיה של חברת התעופה לייצר נזילות להתמודד עם המשבר שאליו נקלעה. זמן קצר לאחר מכן הגדילה אלייד את חלקה בממן באמצעות הצעת רכש, כך שהחזקותיה עומדות כעת על כ-22%.

בשיא המשבר בשווקים, לפני כשנה, צללה מניית ממן תוך שבועות ספורים בכ-55%, אולם התאוששה מאז, כך שמרמת השפל שלה לפני כשנה היא מציגה זינוק של כ-145% ומשקפת לממן שווי שוק נוכחי של כ-285 מיליון שקל (לאחר שבתחילת השנה חילקה דיבידנד של 21.5 מיליון שקל).