פרסום אחוזי ההצבעה ביום הבחירות יהיה אתגר גדול עבור הלמ"ס

מגפת הקורונה מחייבת הצבת מספר גדול של קלפיות ברחבי הארץ • הבעיה: אנשי הלמ"ס לא יוכלו להשתמש בנתוני הבחירות בקלפיות בסבבים הקודמים כדי לחשב את אחוז ההצבעה

מצביעים בבחירות בסבב השלישי במרץ 2020 / צילום: שלומי יוסף
מצביעים בבחירות בסבב השלישי במרץ 2020 / צילום: שלומי יוסף

מערכת הבחירות לכנסת ה-24 מציבה אתגר לא רק בפני עורכי המדגמים בערוצים, אלא גם בפני אנשי ועדת הבחירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

בכל מערכת בחירות מפרסמת ועדת הבחירות לכל אורך יום הבחירות את אחוז ההצבעה המצטבר מדי שעתיים, וכמובן בסוף יום הבחירות. הנתון המפורסם איננו מבוסס על נתוני אמת של כל הקלפיות בישראל, אלא על מידע המגיע ממדגם קלפיות מייצג מכל רחבי הארץ, שיחד עם ניתוח סטטיסטי שעורכים אנשי הלמ"ס עבור ועדת הבחירות, מפיק את המידע הנדרש.

בכל מערכת בחירות קלפיות המדגם של הלמ"ס נבחרות על בסיס ניתוח דפוסי ההצבעה במערכות בחירות קודמות, בכדי ליצור את אותו מדגם מייצג. בבחירות הנוכחיות בצל הקורונה, יוצבו ברחבי הארץ יותר קלפיות כדי שבכל קלפי יהיו פחות מצביעים ופחות צפיפות. כך למשל, קלפיות אליהן היו רשומים בבחירות הקודמות כאלף מצביעים, יימנו בבחירות הנוכחיות סביב ה-800 איש.

התוצאה של השינוי הזה היא שנתוני ודפוסי ההצבעה שיש בידי אנשי הלמ"ס על אותן קלפיות מייצגות ממערכות הבחירות הקודמות, מאבדים חלק גדול מהרלוונטיות שלהם, ולא ברור האם וכיצד ניתן לעשות שימוש באותם נתוני עבר. עובדה זו מציבה אתגר גדול במיוחד במהלך בניית המדגם המייצג ממנו יופקו הנתונים שיפורסמו במהלך יום הבחירות הקרוב, וייתכן כי הפעם אפילו את אחוזי ההצבעה נדע רק לאחר סוף יום הבחירות. מהלמ"ס טרם התקבלה תגובה לדברים.