ארה"ב הושיטה יד לצפון קוריאה, אך לא נתקבלה כל תשובה

ממשל ביידן מבקש לפתוח בדיאלוג על תוכנית הגרעין והטילים הבליסטיים של פיונגיאנג, אך לפי הבית הלבן הוא עדיין ממתין לתשובה

קים ג'ונג און ואשתו רי סול ג'ו בפתיחת שנת הירח החדשה / צילום: Reuters, Yonhap News Agency
קים ג'ונג און ואשתו רי סול ג'ו בפתיחת שנת הירח החדשה / צילום: Reuters, Yonhap News Agency

ממשל ביידן פנה לצפון קוריאה על מנת להתחיל במשא-ומתן על תוכניות הטילים הבליסטיים והנשק הגרעיני של פיונגיאנג, אך עדיין ממתין לתשובה. כך נמסר מהבית הלבן. "המטרה שלנו היא להפחית את החשש מהסלמה. אבל בינתיים, לא קיבלנו שום תגובה", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. "הדרך הדיפלומטית הייתה ועודנה העדיפות הראשונה שלנו".

סאקי לא הסבירה איך ניסה הממשל לפנות אל צפון קוריאה, וגם לא פירטה מה היה תוכן המסר שנשלח. הממשל כרגע עורך בחינה מחדש של המדיניות כלפי צפון קוריאה, וצפוי לנסח מדיניות מסודרת בשבועות הקרובים.

לארה"ב מספר דרכים לפנות אל פיונגיאנג, כולל מגעים עם נציגיה של צפון קוריאה באו"ם, שימוש בערוץ מודיעיני חשאי לתקשורת עם צפון קוריאה שהוקם על ידי ממשל אובמה, או העברת מסרים דרך שבדיה, שהיא "הכח המגן" על ארה"ב בעיני הממשלה הצפון קוריאנית.

וושינגטון ופיונגיאנג לא ערכו שיחות בנושא הגרעין מאז אוקטובר 2019. המשא-ומתן תקוע בדרישה האמריקאית שצפון קוריאה תפסיק במרוץ החימוש להשגת נשק גרעיני ובתוכנית פיתוח טילים לטווח ארוך שלה בתמורה להקלה בסנקציות מצד ארה"ב.

סאקי אמרה שהממשל נמצא בקשר עם בנות בריתה באזור יפן ודרום קוריאה בזמן שהמדיניות החדשה לגבי מזרח אסיה מתנסחת. היא הוסיפה שארה"ב לא ניהלה "דיאלוג אקטיבי" עם צפון קוריאה כבר יותר משנה.

מזכיר מחלקת המדינה אנתוני בלינקן ומזכיר משרד ההגנה לויד אוסטין נוסעים בנפרד ליפן ולדרום קוריאה. לשניהם מדובר בנסיעה דיפלומטית ראשונה אל מדינה זרה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בסוף השבוע שבכירים אמריקאים מבקשים מאז אמצע פברואר להגיע שיחות בצפון קוריאה.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ נפגש עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און שלוש פעמים. אבל הצדדים מעולם לא הצליחו לגשר על הפער הניכר בעמדותיהם. צפון קוריאה ביקשה הסרת סנקציות והסכימה לצעדים מצומצמים בהקטנת תוכנית הנשק הגרעיני שלה. ממשל טראמפ התעקש על מחויבות לפירוז גרעיני מלא בתמורה להסרת הסנקציות. כשהשיחות נתקעו, תוכניות הטילים והגרעין של פיונגיאנג המשיכו להתקדם.

הנשיא ג'ו ביידן, שאמר שהמטרה היא צפון קוריאה מפורזת מנשק גרעיני, עדיין צריך להציג את המדיניות שלו. בלינקן כתב במאמר משנת 2018 שארה"ב צריכה לשקול גישה מדורגת בה היא תבקש לדון בהקפאת תוכנית הגרעין ולאחר מכן תפעל להשגת הסכם פירוז מלא - גישה שהייתה בניגוד גמור להתעקשות של טראמפ על פירוז מהיר. האם זו תהיה הגישה שיאמץ ממשל ביידן בעת שהוא בוחן מחדש את המדיניות? עדיין לא ברור.

באופן כללי, הממשל הדגיש שיש לו עניין לתאם את מדיניותו לגבי צפון קוריאה עם בנות בריתו. כשהיה ביידן עדיין מועמד לנשיאות, מתח ביקורת על מדיניותו של טראמפ ואמר שלא היה יושב לדבר ישירות עם קים "אלא אם היה מסכים להפחית ביכולת הגרעינית שלו".

בינואר, אמר קים שגישתה של צפון קוריאה לארה"ב לא תשתנה בלי קשר למי שמנהיג את אמריקה. "ארה"ב הייתה ונותרה האויב הגדול ביותר שלנו", אמר מנהיג צפון קוריאה.