פלטפורמת המסחר איטורו מתקרבת למיזוג עם ספאק נוסף של בטסי כהן

אחרי שפיוניר הישראלית התמזגה עם ספאק אחד בהובלתה, הבנקאית ואשת העסקים מתכננת להפוך גם את פלטפורמת המסחר איטורו לציבורית • לפי בלומברג, עסקת המיזוג עשויה להיות מוכרזת בימים הקרובים ותיתן לאיטורו שווי פנטסטי של 10 מיליארד דולר

פלטפורמת המסחר הישראלית איטורו (eToro) מתכננת להפוך לציבורית דרך מיזוג עם חברת ספאק (צ'ק פתוח) בהובלת אשת העסקים והבנקאית האמריקאית בטסי כהן, כך לפי דיווח של בלומברג.

העסקה עם חברת הספאק FinTech Acquisition Corp. V, שכהן היא יושבת הראש שלה, תיתן לחברה הממוזגת שווי של 10 מיליארד דולר. במסגרת העסקה, שעשויה להיות מוכרזת בימים הקרובים, יגייסו החברות 650 מיליון דולר. באיטורו לא הגיבו לידיעה.

כהן מובילה גם את הפיכתה של חברה ישראלית אחרת לציבורית - חברת הפינטק פיוניר - שמתוכננת להתמזג עם ספאק אחר שלה - FTAC Olympus Acquisition.

איטורו הוקמה על ידי האחים יוני ורונן אסיא יחד עם דודו רינג ב-2007 וגייסה ב-14 שנות פעילותה כ-162 מיליון דולר למימון פעילותה. סבב הגיוס האחרון של החברה הושלם ב-2018, אז הוערך שוויה ב-800 מיליון דולר בלבד.

איטורו שמספקת פלטפורמה למסחר חברתי, שבה המשתמשים יכולים לשתף את תיק ההשקעות שלהם ולהעתיק את הפורטפוליו של משקיעים מצליחים, דיווחה על צמיחה גדולה בנפח הפעילות בתקופת הקורונה.

לאיטורו כ-20 מיליון משתמשים רשומים, ונכון לתחילת השנה היא העסיקה 1,100 עובדים, מתוכם כ-700 בישראל. איטורו, שמתחרה בפלטפורמת רובין הוד, מתכננת להתחיל השנה להציע שירותי מסחר במניות גם בארה"ב.

חברות הספאק הן חברות ללא פעילות עסקית שמגייסות הון מהציבור במטרה להתמזג עם חברה תוך זמן מוקצב מראש. הספאק FinTech Acquisition Corp. V גייס כבר 250 מיליון דולר בדצמבר.

ספאק הוא אומנם לא תופעה חדשה בשוקי ההון, אך ב-2020 השימוש בכלי פרץ את כל הגבולות: ברמת היקפי ההון שגויסו לחברות ספאק, במספר הגיוסים וגם במודעות לתופעה ובקבלתה. עד היום, הנפקה ראשונית (IPO) של חברה בבורסה נחשבת ל"דרך המלך" להפיכה של חברה פרטית לציבורית, אך כיום חברות שבעבר אולי לא היו נחשבות למועמדות למיזוג עם ספאק עושות זאת בשמחה.

הסיבה המרכזית לפופולריות היא כמובן השווי הנדיב שאפשר לקבל במיזוג עם ספאק. העובדה שכל כך הרבה כסף גויס ומחפש רכישות מובילה לתחרות בין חברות הספאק השונות, והתחרות הזאת, כך נראה, מובילה לעליית שוויים ולמכפילים נדיבים.

הרבה מהחברות שדיווחו על מיזוג ספאק בחודשים האחרונים רחוקות מלהציג רווחיות וגם ההכנסות שלהן צנועות למדי, אך הן מציגות קצב צמיחה גבוה בהכנסות ולרוב נמצאות בשוק שנחשב אטרקטיבי כיום, כמו לדוגמה אוטוטק או פינטק.

אתמול (ב') פרסם בלומברג כי גם חברת איירון סורס הישראלית מנהלת מגעים למיזוג עם ספאק אחר, תומא בראבו אדוונטג', בעסקה שתיתן לה שווי של 10 מיליארד דולר גם כן.