עו"ד גיא גיסין מחפש רווח מהיר באג"ח אמפל - האם המחזיקים ייענו להצעתו?

הודעה שפרסמו נאמני האג"ח של חברת ההחזקות שקרסה חושפת רווחים פוטנציאליים של עשרות אחוזים שצפויים לגזור גיסין ושותפיו במקרה של היענות להצעתם

עו"ד גיא גיסין / צילום: איל יצהר
עו"ד גיא גיסין / צילום: איל יצהר

לקראת המועד האחרון להיענות להצעת הרכש שהגיש עו"ד גיא גיסין למחזיקי אג"ח חברת אמפל, ההודעות המקדימות שפרסמו כעת נאמני האג"ח חושפות רווחים פוטנציאליים של עשרות אחוזים שצפויים לגזור גיסין ושותפיו למהלך במקרה של היענות המחזיקים להצעתם.

בשבוע שעבר פרסם גיסין, המוכר בדרך כלל כמי שמייצג מחזיקי אג"ח, בהסדרי חוב שונים, הצעה בשמו וכחלק מקבוצת משקיעים, לרכישת אג"ח אמפל, חברת החזקות שהייתה בעבר, טרם קריסתה, בשליטת איש העסקים יוסי מימן. 

הצעתו של גיסין ושותפיו כוללת השקעה בסכום כולל של כ-7.5 מיליון שקל, בטווח של כ-23-32 אגורות לכל איגרת מבין שלוש הסדרות שהנפיקה אמפל, וזאת לעומת תשלום גבוה יותר בטווח של כ-31-47 אגורות שצפויים לקבל המחזיקים שיחליטו שלא להיענות להצעה, כפי שנחשף כעת על-ידי הנאמנים.

תוקף ההצעה של גיסין ושותפיו נקבע עד יום רביעי (17.3), והיא פורסמה ימים ספורים לאחר שנאמני האג"ח של החברה, שקרסה כבר לפני כעשור, עדכנו על קבלת סכום של 89 מיליון דולר מהמפרק האמריקאי שמונה לאמפל בעבר.

לאחר פרסום ההצעה של גיסין "ולאור פניות רבות שהתקבלו", נאמני האג"ח, כאמור, פרסמו הודעה מקדימה לגבי חלוקת הסכום המוזכר לכל סדרה, ובכך חשפו את הפער הגדול בין ההצעה של גיסין ובין התמורות שצפויים לקבל המחזיקים שלא ייענו להצעה.

בסדרה א' מדובר בסכום של כ-70 מיליון שקל שיקבלו המחזיקים, המשקף סכום פדיון של כ-47 אגורות לכל מחזיק - גבוה ב-45% מתמורה של כ-32 אגורות שמציע גיסין.

בסדרה ב' מדובר בסכום של כ-172 מיליון שקל, המשקף תמורה בטווח של כ-31-37 אגורות (בהתאם ליחס החובות בתוך הסדרה) - גבוה בכ-12%-33% מתמורה של כ-28 אגורות שמציע גיסין.

בסדרה ג' מדובר בסכום של כ-46 מיליון שקל, המשקף תשלום של כ-33 אגורות לכל אג"ח שתיפדה - גבוה ביותר מ-40% מתמורה של כ-23 אגורות שמציע גיסין.

פעיל בשוק ההון המכיר את הסדר החוב שגובש באמפל אמר, כי "לאור הנתונים ניתן להעריך כי רוב המחזיקים, המבינים מה יש באמפל, לא ייענו להצעה. אבל ההדיוטות, שיועצי ההשקעות בבנקים מתקשרים לעדכן אותם בדבר ההצעה, לא יודעים בדיוק מה התמורות הצפויות, ולכן עשויים להיענות להצעה ולהפסיד מזה".

אמפל, שקרסה לפני כעשור, הותירה חוב אג"ח בסכום כולל של כ-1 מיליארד שקל. בעבר הוערך כי התספורת למחזיקי האג"ח של אמפל תעמוד על כ-50%, וזאת בזכות מכירת החזקותיה בנכס העיקרי שלה - 12.5% מחברת צינור הגז EMG - לידי דלק קידוחים, נובל אנרג'י ואיסט גז המצרית, בעסקה שהתמורה ממנה התקבלה בידי המפרק בשנת 2019.

EMG היא חברה המחזיקה בצינור ימי להובלת גז טבעי בין אשקלון ובין מערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש. החזקתה של אמפל בה הובילה לקריסת עסקיה לפני כעשור, בעקבות שיבושים באספקת הגז הטבעי מהספק המצרי וכמה פיגועים שאירעו בצינור, שהפחיתו את אספקת הגז ממצרים לישראל. זאת עד להפסקתה המלאה בשנת 2012 וביטול הסכם הגז בין שתי המדינות - מה שהותיר את מחזיקי האג"ח של אמפל בפני שוקת שבורה.

עסקיה של אמפל מנוהלים כבר שנים ארוכות תחת פיקוח בתי המשפט האמריקאיים, בניהול המפרק האמריקאי אלכס ספיז, שקיבל את החברה לידיו כבר בשנת 2013. בארץ ייצג עו"ד עופר שפירא את מחזיקי האג"ח בהליכים הממושכים שהתנהלו מול מימן ואמפל לגביית החוב. טרם קריסתה, ההחזקה בחברת צינור הגז הניבה למימן הון עתק, בעיקר בעסקאות שבהן מכר לאמפל ולגופים מוסדיים מניות של EMG.