יהלומים בדוחות: זינוק ברווחי פנינסולה הודות לרכישת תיק אשראי אגוד

חברת המימון העסקי החוץ-בנקאי שבשליטת מיטב דש הכפילה ב-2020 את רווחיה לכ-64 מיליון שקל • מדווחת כי היקף האשראי שהיא מעמידה שב לימי טרום משבר הקורונה, וכי היא צופה גידול בביקוש לאשראי ב-2021

מיכה אבני, מייסד ומנכ"ל פנינסולה / צילום: שלומי יוסף
מיכה אבני, מייסד ומנכ"ל פנינסולה / צילום: שלומי יוסף

חברת המימון העסקי החוץ-בנקאי פנינסולה, שבניהול המייסד מיכה אבני ושבשליטת מיטב דש, הכפילה ב-2020 את הרווח הנקי שלה, לכ-64.2 מיליון שקל. בד בבד הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד בהיקף 35 מיליון שקל.

הכנסות החברה נסקו בשנה החולפת כאשר מנגד ההוצאות בגין הפסדי אשראי בשנת 2020 הסתכמו בכ-1% מסך תיק האשראי הממוצע לתקופה בהשוואה לכ-0.65% מסך תיק האשראי הממוצע אשתקד. בחברה הסבירו בהקשר זה כי זה קרה "כתוצאה מגידול בהפרשות בגין לקוחות ספציפיים ובהפרשה הכללית אשר נבעו מעליית הסיכון בתיק האשראי במהלך משבר הקורונה ובחלקו גם מההפרשה הכללית אשר נדרשה כתוצאה מרכישת תיק האשראי ליהלומנים מבנק אגוד". נציין כי מדובר בשיעור הוצאות להפסדי אשראי נמוך בהרבה ממה שקרה אצל הבנקים בעקבות משבר הקורונה.

עוד פירטה פנינסולה  כי לאחר שצמצמה את חשיפות האשראי שלה בשיא משבר הקורונה, "עם סיום הרבעון השני לשנת 2020 השלימה החברה את טיוב וצמצום תיק האשראי וחזרה לפעול להגדלתו". כיום עומד היקף תיק האשראי של החברה על כ-1.03 מיליארד שקל, כאשר כבר בתום 2020 היקפו חזר לימים של טרום הקורונה, כדברי החברה.

בשנה החולפת רשמה החברה גידול חד בהכנסותיה, הודות לתיק האשראי ליהלומנים שרכשה ב-2020 מבנק אגוד. בספטמבר האחרון הושלמה העסקה שנכפתה על אגוד משום ולקראת מיזוגו לתוך מזרחי טפחות. העסקה הזו הטיבה עם פנינסולה, והסבה הפסד לאגוד, והיא תרמה "תוספת מהותית" להכנסות פנינסולה ברבעון הרביעי, וצפויה להמשיך ולהוות "תוספת מהותית" להכנסות החברה החוץ-בנקאית גם ב-2021.

בפנינסולה מציינים כי תיק האשראי הנוכחי של החברה כולל כ-67% מגובה תיק האשראי הכולל ליהלומנים שנרכש מבנק אגוד. נציין כי גודל התיק שנרכש מאגוד עמד אז על כ-192 מיליון שקל, כאשר התמורה אשר שולמה בגינו עמדה על כ-76.5 מיליון שקל, וכיום היקפו כ-118 מיליון שקל.

במבט לעתיד מעריכה פנינסולה כי הביקוש לאשראי יגדל ב-2021. עוד מפרטת החברה כי "המשך הגידול הצפוי בהיקף תיק האשראי הממוצע של החברה, כמו גם להכנסות שצפויות לנבוע לחברה בשנת 2021 כתוצאה מרכישת תיק היהלומנים של בנק אגוד, ובהנחה של שיעור דומה של הוצאות להפסדי אשראי ביחס לרבעון הרביעי ב-2020, עשויה להיות השפעה מהותית לטובה על תוצאות החברה ב-2021". נציין כי היקף ההוצאות להפסדי אשראי של החברה ברבעון האחרון של 2020 היה נמוך במקצת מזה שהיה ברבעון האחרון של 2019.

האופטימיות של פנינסולה מתבססת על שני תסריטים: זה של הימשכות משבר הקורונה, ש"עלולה להביא את הבנקים להמשיך להקשיח עמדות מול שחקנים בשוק ומול לקוחות פוטנציאליים של הקבוצה בדרך של צמצום מסגרות אשראי והעלאת מחירים אשר עשויים להביא לגידול בפעילותה של הקבוצה כתוצאה מזליגת לקוחות מהמתחרים בענף ומהבנקים" וזה של צמיחה במשק בעקבות יציאה מהמשבר, אז "יהיה לבנקים קושי לספק את צרכי האשראי המוגברים של אותם שחקנים בשוק אשר מסגרות האשראי שלהם לא הוקטנו במהלך המשבר".

כך, לדברי המנכ"ל אבני, "בהתאם לתכנית שאימצנו בתחילת הרבעון השלישי, התחלנו לפעול לחזרה לצמיחה מואצת בתיק האשראי. אנו צופים כי לאור הצלחת מבצע החיסונים ופתיחת המשק, ב-2021 יחול גידול בביקוש לאשראי ואנו פועלים למימוש הפוטנציאל להגדלת תיק האשראי באמצעות פעילות אורגנית ואן-אורגנית כאחד, זאת לצד פריסת סניפים נוספים ברחבי הארץ ואף התרחבות אסטרטגית בארץ ובחו"ל. תיק האשראי האפשרי של החברה על בסיס ההון העצמי והקובננטים הקיימים עומד על כ-2.5 מיליארד שקל", מסר עם פרסום הדוחות.