בחירות 2021 | פרשנות

לפיד מתעורר וגנץ מועד בלשונו: 4 דברים שקרו היום במערכת הפוליטית

גנץ בטח מתחרט על רגע הכנות שלו בראיון רדיו הבוקר • לפיד יורד באופן סופי מהגדר ומודיע שהוא רוצה להרכיב ממשלה • רעם הופכת להפתעת הבחירות • משתה הקולות בימין התחיל

יאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

איך יודעים שיש בחירות? גנץ מתחיל למעוד בלשונו. הבוקר בראיון רדיו אמר גנץ ברגע של כנות: "בלעדיי הזבל הזה היה מגיע למשרד הביטחון". היה נשמע שגנץ מתכוון לנתניהו אבל בהבהרות חוזרות ונשנות הוא ביקש להסביר שזבל זו ההתנהגות שמייחסת לראש הממשלה. בכל מקרה אין ספק שלמרות שלא חשבנו כך, יש למערכת הבחירות הזו עוד לאן להדרדר.

לפיד עורך בבוקר מסיבת עיתונים ויורד באופן סופי מהגדר. הוא הכריז סופסוף על כוונותיו להרכיב ממשלה, ביקש להצביע לו ולא למפלגות הקטנות ובגדול יוצא בקמפיין המפלגה הגדולה ובגדול. "יש עתיד גדולה או מפלגה עם ליצמן ודרעי", זה היה המסר של מסיבת העיתונאים. בסקרים פנימיים שראיתי הערב, לפיד נמצא בירידה ואילו דווקא כחול לבן, שהייתה נתונה במוקד ההתקפות, מתייצבת על חמישה מנדטים. זו עשויה להיות סיבה טובה מספיק שהוציאה את לפיד להילחם על גודלה של יש עתיד שבוע בלבד לפני הבחירות.

הפתעת הבחירות. יו"ר רעם מנסור עבאס עובר את אחוז החסימה בכל הסקרים האחרונים והופך להיות הפתעת הבחירות. ולא רק זה אלא שעבאס גם מגדיל את היצע המחזרים, כבר לא נתניהו, שמבקש להתנער ממנו בשלב הזה לצרכים אלקטורליים, אלא גם לפיד. לפי פרסום של דפנה ליאל ב"חדשות 12", לפיד ועבאס נפגשו במטרה לברר היתכנות תמיכה ביש עתיד להקמת ממשלה. עבאס כמו עבאס הודיע שהכל פתוח ולמרבה במחיר ולפיד כמו נתניהו יהיה מוכן לשלם.

בנט וסער יורדים בסקרים. בנט מחדד מאבק מול סמוטריץ ופתח את הבוקר בביקור בהתיישבות בית אל בחיזור אחרי הבייס של הציונות הדתית כדי לשמור על כל קול. סמוטריץ' מצדו מנהל קמפיין הישרדות כדי לעבור את אחוז החסימה. סער נמצא במבוי סתום: הוא מתבסס על מצביעי מרכז כחול לבן לשעבר ולא יכול לפנות לימין כדי להגדיל אחוזי תמיכה מחשש שזה יבריח את הבוחרים הקיימים. בסיס תמיכה פריך מדי של שתי המפלגות יכול לקרב אותם לבסיס צר מאוד של מנדטים ורחוק מהנדרש כדי להרכיב ממשלה.