העיניים נשואות לפד: שוק האג"ח מצביע - 50 נקודות מאסון

עיני השוק נשואות להודעת הריבית של הפד הערב • הפד רוצה אינפלציה וריבית נמוכה, אבל מוצר זה נמצא במחסור • האם הפד יעלה את התחזיות לצמיחה בהתאם להתפתחויות בשוק האג"ח?

ג’רום פאוול,  יו”ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Kevin Lamarque
ג’רום פאוול, יו”ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

השבוע עמוס בדוברי בנקים מרכזיים אך במוקד תעמוד החלטת הפד לגבי המדיניות המוניטרית בחודש מרץ, שתפורסם הערב בשעה 20:00 (שעון ישראל). הפד התכנס אתמול ליומיים של דיונים, הקריטיים והמעניינים ביותר שהיו בתקופה האחרונה, אם כי לעניות דעתי זוהי סוג של פגישה, שהפד היה מעדיף לא לקיים, מפני שעליו לעדכן תחזיות צמיחה כלפי מעלה, ובכך לאותת אולי על העלאת ריבית מוקדמת יותר ממה שהפד תיקשר לשוק, כי התחזיות שלהם כל-כך ארכאיות כרגע, שצריך לפענח אותן על ידי תיארוך פחמן.

כרגע יו"ר הפד, פאוול, אומר שהוא רוצה שהאינפלציה תתחמם, ושהפד יחזיק את ריבית הפד קרוב לאפס עד 2023 לפחות. אבל מה אם למר אג״ח יש מחשבות אחרות וחיים משלו? כלומר, הפד רוצה אינפלציה וריבית נמוכה, אבל מוצר זה נמצא במחסור.ֿ

התשואה על אג״ח אוצר אמריקאי ל- 10 שנים (הבנצ׳ מארק) עלתה בכ-110 נ"ב במהלך 8 החודשים האחרונים - אבל לכל מגמה חדה בשוק עלולה להיות מגמה נגדית. במהלך החודש-חודשיים הקרובים עשויה להיות מגמה נגדית באג"ח והתשואות יכולות לרדת.

עם זאת, האינפלציה המוניטרית הגדולה כבר התרחשה: אינפלציית המחירים הגדולה הולכת ומחריפה, ללא קשר למה שאומר דו"ח האינפלציה ״המהונדס״ של הלמ״ס לחודש פברואר 2021, שפורסם לפני כמה ימים. לפיכך, בהחלט יתכן שהתשואה על אג״ח אוצר ל-10 שנים עשויה לעלות בעוד 50 נקודות בסיס, בואך קיץ 2021. על פי הערכות אנו נמצאים בערך 50 נ״ב מאסון. סקר BofA של מנהלי קרנות השקעה, מצא שרוב המשיבים רואים את תשואות אג״ח האוצר האמריקאי ל- 10 שנים בתור סף אטרקטיבי בין אג״ח למניות.

המערכת הפיננסית, המפוטמת ע״י אספקה בלתי נגמרת של אשראי זול מהפד, לכאורה, מינפה את עצמה לדעת. רק חכו ותראו. לא יהיה שלום עד שאג״ח האוצר האמריקאי ל- 10 שנים יגיע ל - 2%. כאשר תשואתו תעפיל ל 2-2.1% משהו צפוי להתפוצץ.

עם זאת, ככל הנראה, רכישות הנכסים האלה ע״י הפד יתנשאו לשיאים חדשים, רק כדי לשמור על הריביות מרוסנות. כך בנוסף למשבר החוב, הפד יוצר משבר דולר. לפד יש את הכלי המכונה ״מפת הנקודות״ (המרכזת את כל תחזיות חברי הפד לטווח הקצר והארוך), וכמו באסטרולוגיה או בנבואות, למפת הנקודות הנוכחית אין שום קשר למציאות האינפלציה או לתפקוד חופשי של שוק האשראי ותחזיות הצמיחה.

כדי למנוע את המשך הטיפוס לעבר סף נפילה מהצוק, הפד יכול להתנגד באמצעות עוד הדפסות של דולרים בכמויות גדולות יותר ויותר (כיום הפד רוכש 120 מיליארד דולר בחודש), ושימוש בכלי בקרת עקום תשואה (YCC). אין ספק שהפד יעשה זאת, שכן זו הדרך היחידה לשמור על המשך תפקוד תקין של הכלכלה. כלמודי ניסיון מהתנהגות קובעי המדיניות המוניטרית בעשור האחרון, לא צריך דמיון רב, כדי לראות לאן כל זה מוביל - ואם אתם עדיין לא הבעלים של זהב, כסף או קריפטו, אז כנראה שלעולם לא כבר לא תהיו.

הכותב הוא מנהל השקעות בכיר. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק