עסק ביום | פיצ'ר

"הצלחתי להחזיק מעמד בתקופה הזו כלכלית, כי העסק של בן הזוג שלי הוא עסק חיוני. גם הוא נפגע, אבל פחות"

יעל בר פסח, צלמת ויוצרת הספר "תודה" • "ההכנסות שלי נעלמו – הסטודיו הפסיק לפעול וכל מה שקשור לצילומים נחתך לחלוטין"• גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יעל בר פסח צלמת ויוצרת הספר "תודה" / צילום: תמונה פרטית
יעל בר פסח צלמת ויוצרת הספר "תודה" / צילום: תמונה פרטית

בשנת 2019, יעל בר פסח החליטה לקחת את העסק שלה לכיוון חדש. היא הפחיתה את פעילותה כצלמת והורידה את כמות סדנאות הצילום שהעבירה, ויצרה ספר בשם "תודה". זהו ספר המורכב מצילומיה וממשפטי תודה, לצד מקום להקדשה אישית. הספר נהגה תודות לצורך אישי של בר פסח להעניק בסוף השנה לגננת בגן של ילדיה מתנה עם ערך מוסף ומסר של הודיה.

צעד צעד, בר פסח החלה לשווק את הספר ללקוחות ולוועדי עובדים, והרגישה שהמיזם האישי שלה מתחיל להתרומם. את הקורונה, היא לא הייתה יכולה לצפות. "ההכנסות שלי נעלמו - הסטודיו הפסיק לפעול וכל מה שקשור לצילומים נחתך לחלוטין. לא יכולתי להעביר את סדנאות הצילום לזום. החלטתי להתמקד בשיווק של הספר באונליין".

בר פסח החליטה לנסות למכור את הספר באמזון, אך הבינה במהרה עד כמה מורכבת המשימה הזו. "אמרתי - אני ממילא תקועה בבית ולא יכולה לשווק או להסתובב, אז נעבוד על זה. למדתי תחום חדש, לקחתי קורסים אונליין של שיווק. השקעתי הרבה מאוד כסף בהפקה של הספר שם - הרבה יותר ממה שחשבתי. הספר בגרסה המודפסת שלו בארה"ב הגיע אליי אחרי חודשיים, והייתי מאוד לא מרוצה. זה תהליך שגבה הרבה מאוד זמן וכסף, ובסופו של דבר הבנתי שאני צריכה להתפשר על האיכות, למרות שהרווח מאוד נמוך ושאני צריכה למכור יותר מ-1,000 ספרים כדי לכסות את העלויות. התחלתי לחפש מישהו שיעזור לי בשיווק הספר בארה"ב דרך הרשתות. אני לא מכירה את השוק שם, הכול היה למידה תוך כדי הליכה ואני עדיין בתוך תהליך שקשה מאוד לנהל בשלט רחוק".

איך התמודדת עם הקיפאון הכלכלי השנה?
"השנה הזו הייתה נורא מתסכלת בתור עצמאית. התחושה היא שלא היו שיקולים נקיים וטהורים לטובת העצמאיים. יש חוסר שקיפות וחוסר שיתוף. פתחתי קבוצה בפייסבוק שנקראת 'פשוט תודה', ומתחילת הקורונה אני מעלה בכל יום תמונה של תודה ביום. זה מקום בלי ציניות שהמטרה שלו היא להודות על הדברים הקטנים ולעזור לנו לעבור את התקופה הזו, וניסיתי ללמוד דברים חדשים. הצלחתי להחזיק מעמד בתקופה הזו כלכלית, כי העסק של בן הזוג שלי הוא עסק חיוני. גם הוא נפגע, אבל פחות. קיבלתי מענקים מהמדינה. המענקים התבססו על 2019, תקופה שהייתה לי בה פחות עבודה כי התמקדתי בספר ופחות עבדתי בצילום, מתוך מחשבה שאחזור לשם בהמשך. אלו היו סכומים נמוכים".

"במשך שנה, הילדים היו בבית ולא יכולתי להתרכז כמו שצריך בלהרים את העסק וללמוד דברים חדשים שיקדמו אותו בלי רחש של זומים ודרישות של הילדים. מצד אחד היה לי כיף כאמא כי הילדים היו בבית וזכיתי להיות איתם. אני לא יכולה לנתק את זה מהתקופה הזו. אבל מצד שני, זה נורא קשה. אין לי את השקט שאני צריכה כדי להתרכז ולעבוד ולהוציא את הטוב מבחינה עסקית מהתקופה הזו".

אנחנו חוזרים לשגרה. איך תראה המציאות החדשה שלך?
"אני מנסה להרים את הראש מעל המים ולהניע את הכול מחדש - עם ניסיון שרכשתי בדרך, ובלי כסף. אני אופטימית, למרות שקשה. אני יודעת ומאמינה שיהיה טוב. אנשים מתחברים למסרים האלו של הודיה, והקורונה חיברה אותנו עוד יותר לתובנה שצריך לומר תודה על הדברים הקטנים. אני כל כך מאמינה בספר הזה. בעתיד, תבוא איתו גם הרצאה. אני עושה עכשיו גם סדנאות אבל הולכת לתת פוש לעניין השיווק. אם הספר יימכר בכמויות גדולות, הוא יכול לאפשר פרנסה יפה. אני מבינה שאני צריכה לחשוף אותו יותר לעולם ושזה אומר גם להעלות את המחיר שלו כדי להיכנס אולי לחנויות ספרים גדולות".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il