המועצה המחוקקת של ניו יורק מציעה מס עשירים שיכניס לקופות המדינה כמעט 7 מיליארד דולר

דמוקרטים בסנאט ובמועצה המחוקקת של מדינת ניו יורק פרסמו הצעות תקציב שמבוססות על גביית מסים של מיליארדי דולרים מעשירי ניו יורק • המטרה: לסגור פער בהוצאות המדינה שנוצר בעקבות הקורונה ולממן תוכניות חינוך ובריאות

הפנה במנהטן נגד הקיצוצים שהנהיג המושל  קואומו  ובעד מיסוי עשירים / צילום: Reuters, Gabriele Holtermann/Sipa USA
הפנה במנהטן נגד הקיצוצים שהנהיג המושל קואומו ובעד מיסוי עשירים / צילום: Reuters, Gabriele Holtermann/Sipa USA

אחרי מדינת וושינגטון וושינגטון די.סי, גם המחוקקים בניו יורק רוצים להכניס את היד יותר עמוק אל תוך כיסיהם של עשירי המדינה. מחוקקים במדינה מקדמים תוכניות להגדיל את מס ההכנסה של עשירי המדינה כדי לממן הוצאות שיא בחינוך, איכות הסביבה והכלכלה שנולדו בעקבות מגפת הקורונה. התוכנית צפויה לעבור עד סוף החודש.

ביום שני השבוע העביר הסנאט של ניו יורק החלטת תקציב לשנה הפיסקלית שמתחילה ב־1 באפריל. היא כוללת הגדלת מסים על מי שמרוויח יותר ממיליון דולר בשנה, בשאיפה להגדיל את קופת המדינה ב־4.3 מיליארד דולר.

על מנת לעזור לכסות את ההוצאות החדשות שהוצעו כמו שכר דירה ל"תושבי ניו יורק שאין להם גישה לדמי אבטלה, קרנות סיוע פדרליות ותוכניות סיוע אחרות" - כולל מהגרים לא חוקיים - אמרו המחוקקים שהם רוצים לגייס את כמעט כל 7 מיליארד הדולר הנחוצים על ידי מיסוי נוסף.

המועצה צפויה להעביר תוכנית דומה השבוע, ואז הצדדים ידונו בתקציב עם המושל אנדרו קואומו. שני בתי הרשות המחוקקת במדינה הציעו תקציבים הכוללים כ־7 מיליארד דולר במסים חדשים ומוגדלים על עסקים ועל עשירי המדינה.

עדיין לא ברור אם התוכנית תהפוך לבסוף לחוק, אך המועצה המחוקקת, שנמצאת בשליטת הדמוקרטים, קבעה את עמדתה והיא מצפה להשפיע על ההליך והתקציב. זאת כשברקע המושל הדמוקרטי קואומו נמצא במצב החלש ביותר שלו אי פעם בקריירה, מאחר והוא מתמודד עם שתי שערוריות גדולות - הטרדה של מספר נשים שעבדו תחתיו ופרסום טיוח של אלפי מתים מקורונה בבתי אבות.

קואמו, שרק לפני חודשים ספורים היו מי שראו בו כמתמודד פוטנציאלי לנשיאות מטעם הדמוקרטים, מוצא עצמו כעת מתמודד עם קריאות שיתפטר מתפקידו ועם איום בהדחה מבחוץ ומתוך המפלגה. האחרון שקרא לעזיבתו את התפקיד הוא מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר הדמוקרטי, שמייצג את מדינת ניו יורק בסנאט. חולשתו הפוליטית כעת, מגדילה את כוחם של הדמוקרטים שמעוניינים במיסוי העשירים ואת הסיכוי שמס כזה, ראשון מסוגו בארה"ב, יעבור.

המנהיגים הדמוקרטים במועצה המחוקקת מחזיקים את גורלו של קואומו בידיהם. יש להם אפשרות להניע הצבעה על הדחתו בכל עת. בינתיים, יושב ראש מועצת המחוקקים של ניו יורק קרל הייסטי רק פתח בחקירה על פעולותיו.

קואומו גם הציג תוכנית למיסוי עשירים

התוכנית של הדמוקרטים מציעה תקציב בגובה 208.3 מיליארד דולר לשנה הפיסקלית הקרובה והיא כוללת הגדלה של ההוצאה ב־22.6% - או 16.9 מיליארד דולר - לעומת השנה הקודמת. מדובר בהצעה הגבוהה ב־10.5% מההצעה של המושל קואומו.

ביחס למיסוי העשירים, קואומו הציע בחודשים האחרונים העלאה במס ההכנסה האישי לאנשים המרוויחים יותר מ־5 מיליון דולר בשנה. ההצעה של קואומו הייתה מבוססת על כך שניו יורק תקבל רק רק 3 מיליארד דולר בסיוע ישיר מממשל ביידן במסגרת חבילת הסיוע האחרונה בגובה 1.9 מיליארד דולר.

אלא שעל פי התוכנית שעברה בשבוע שעבר, תקבל ניו יורק 12.5 מיליארד דולר. קואומו לא פסל תמיכה בהעלאת המס בצורה כלשהי במסגרת התקציב החדש.

מה כוללת ההצעה של הדמוקרטים?

המסים המוצעים החדשים כוללים:

1. העלאת מס מדורגת על מיליונרים: הדמוקרטים רוצים להעלות את שיעור מס ההכנסה הגבוה ביותר מ־8.82% ל־9.85% לאדם פרטי שמדווח לבד על הכנסתו ומרוויח יותר ממיליון דולר בשנה וכן מזוגות המדווחים ביחד ומרוויחים יותר משני מיליון דולר בשנה.

שתי מדרגות מס חדשות יתווספו למי שמרוויח בין 5 מיליון ל־25 מיליון דולר, ויגיעו ל־10.85% ול־11.85% למי שמרוויח מעל 25 מיליון דולר. העלאות מס הכנסה אלה יכניסו, על פי הערכותיהם, 4.3 מיליארד דולר נוספים ממיסוי לקופת המדינה.

2. מס חדש על רווחי הון של 1% שיושת על מי שמרוויח יותר ממיליון דולר בשנה. המס יוסיף, על פי ההערכות, לקופות המדינה עוד 700 מיליון דולר.

3. מס פרוגרסיבי יוטל על אנשים שברשותם בית צמוד קרקע (לא מושכר) בנוסף לבית שבו הם גרים. בתים כאלה משמשים בדרך כלל את עשירי המדינה כבתי קיץ או כבתים שניים שרוב הזמן נותרים ריקים. הצפי הוא כי למדינה ייכנסו עוד כ־300 מיליון דולר ממס זה.

4. מס העיזבון יעלה מ־16% ל־20%, ויכניס עוד כ־130 מיליון דולר למדינה.

5. מס חדש של 18% על זיכיונות עסקיים, חברות שירותים וחברות ביטוח אמור להכניס עוד מיליארד דולר לפי החישוב של המחוקקים.

6. החזרת מס מינימלי על רווחים תאגידיים תכניס לקופות ניו יורק עוד 150 מיליון דולר.

אם יאושרו, העלאות המסים יממנו עלייה של עד 23% בסיוע לבתי ספר והמימון יגיע ל־29.5 מיליארד דולר בסך הכל.

כצפוי, ההצעה של הדמוקרטים זוכה לחיבוק מצד גופים ליברלים ולביקורת חריפה מצד גופים שמרניים ורפובליקאים.

האחוזון העליון של תושבי ניו יורק העשירים כבר משלמים 44% במיסי הכנסה במדינה, והצמיחה במסים מרווחי הון בשנה שעברה עזרה לניו יורק להכניס ממיסוי יותר מכפי ששיערו מראש, כך על פי Empire Center for State Policy - מכון מחקר שמרני מעיר הבירה אלבני.

"תושבי ניו יורק משלמים מסים עד מוות", אמר מייק לולר, רפובליקאי, חבר המועצה המחוקקת של ניו יורק בהודעה. "בזמן שאנו מנסים להתאושש מהמגפה, הדבר האחרון שאנו צריכים לעשות הוא להוסיף לנטל המס העצום שתושבינו כבר סובלים ממנו".

ממשל ארה"ב ישקול הטלת מס עושר

ההצעה של נבחרי הציבור הדמוקרטים בניו יורק, לא נולדה בחלל ריק. קדמו לה הצעה של מדינת וושינגטון למיסוי המיליארדרים; הצעה משותפת של הסנאטורית אליזבת וורן בקפיטול יחד עם עוד כמה דמוקרטים, למיסוי האולטרה־עשירים.

בית הנבחרים של מדינת וושינגטון דן בינואר השנה בהטלת מס עשירים בגובה 1% על הונם של המיליארדרים שמתגוררים במדינה, ובהם ג'ף בזוס, ביל גייטס, מקנזי סקוט, הווארד שולץ וסטיב באלמר.

לפי מחלקת הגבייה במדינה, במסגרת המס החדש תוכל וושינגטון לקבל 2.25 מיליארד דולר ב־2023 ו־2.5 מיליארד דולר ב־2024. אם אכן יחוקק החוק, בזוס עשוי לשלם מס שנתי בגובה של כ־2 מיליארד דולר וגייטס כ־1.3 מיליארד.

במקביל, שרת האוצר ג'נט ילן אמרה השבוע כי הממשל ישקול אם להטיל מס על העושר בארה"ב. ילן הזכירה כי במהלך הקמפיין לנשיאות, ביידן עצמו הציע לגבות מסים גבוהים יותר מתאגידים, מאנשים בודדים, מרווחי הון או מתשלומי דיבידנד. "אלה אפשרויות הנוגעות.... הדומות בהשפעתן למס עושר", אמרה ילן.