60 אלף מנות חיסון נחתו היום בנתב"ג במבצע של האו"ם לתושבי הגדה המערבית

החיסונים, מתוצרת פייזר, הועברו לאחר הנחיתה לגדה המערבית והם כבר הועברו לנציגי הרשות הפלסטינית • שליש ממנות החיסון, כלומר כ-20 אלף יחידות, יוקצו לרצועת עזה • ככל הידוע, בשלב זה אין צפי למשלוח נוסף

משלוח החיסונים לעזה ולשכם / צילום: תמונה פרטית
משלוח החיסונים לעזה ולשכם / צילום: תמונה פרטית

כ-60 אלף מנות חיסון המיועדות לתושבי עזה והגדה המערבית נחתו היום (ד') בנתב"ג, את רכישת החיסונים ושינועם לישראל על ידי חברת DHL אקספרס מימן האו"ם שיזם את המבצע. החיסונים, מתוצרת פייזר, הועברו מיד לאחר הנחיתה לגדה המערבית בתיאום היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים והם כבר הועברו לנציגי הרשות הפלסטינית. שליש ממנות החיסון, כלומר כ-20 אלף יחידות, יוקצו לרצועת עזה.

מנות החיסון הגיעו בטיסה לישראל מבלגיה בבקרת טמפרטורה הנדרשת לשינוען. נציגי האו"ם ליוו את כל התהליך וכלי רכב מאובטחים של האו"ם פיזרו את החיסונים מיד לאחרת הגעתם לישראל. ככל הידוע, בשלב זה אין צפי למשלוח נוסף. יבוא החיסונים נעשה במסגרת תוכנית COVAX שקמה במטרה לייצר חלוקה שיווניות של חיסוני הקורונה לאוכלוסיית העולם.

המבצע לא היה חף מניסיונות לבלום את קיומו בזירה הפוליטית לצד ניסיונות שלא לספק חיסונים לרצועת עזה, גם במסגרת בג"ץ שהגישה משפחתו של החייל הנעדר הדר גולדין. בתגובה לעתירה המשפחה הודיעה הממשלה בחודש ינואר האחרון כי אין בכוונתה בשלב זה להעביר חיסונים נגד נגיף הקורונה לרצועת עזה. משפחת גולדין טענה בתגובה כי "ממידע שהגיע אלינו ובניגוד לתגובה שהגישה המדינה לבג"ץ, אכן הועברו חיסוני קורונה לרשות הפלסטינית". חודש לאחר מכן העבירה ישראל עודפי חיסוני קורונה בין השאר לרשות הפלסטינית. ממשרד ראש הממשלה נטען כי הצטברה כמות חיסונים מוגבלת שלא נעשה בה שימוש, ועל כן הוחלט לסייע בכמות סמלית של חיסונים לצוותי רפואה של הרשות הפלסטינית ולכמה מהמדינות שפנו לישראל.

בתוך כך, בתום השבוע הראשון למבצע חיסון הפועלים הפלסטיניים, התחסנו כ-50 אלף עד כה במנת החיסון הראשונה. מבצע חיסון הפועלים הפלסטיניים בישראל ובהתיישבות החל ב-8 במרץ בהובלת משרד הבריאות והיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים והוא מתקדם עם היענות גבוהה מצד הפועלים. החיסון מתבצע במתחמים יעודים במעברים.

יצוין כי הרשות הפלסטינית אמורה לקבל מרוסיה בסך הכול כ-100 אלף מנות חיסון מתוצרת ספוטניק, חלקן המזערי כבר הועבר לידיה.