תקווה חדשה: התבטאויות יעקב ברדוגו בגל"צ - תעמולת בחירות אסורה

במכתב שנשלח למפקד גלי צה"ל, דורשת המפלגה להפסיק לאלתר את שידוריו של יעקב ברדוגו עד ליום הבחירות • למכתב מצורפות אמירות של ברדוגו, לגביהן נטען כי הן מציגות רצף מגמתי ברור, וכי עניינן סיוע פעיל לתעמולת הבחירות של הליכוד והעומד בראשה

יעקב ברדוגו. תעמולת בחירות אסורה? / צילום: תמר מצפי, גלובס
יעקב ברדוגו. תעמולת בחירות אסורה? / צילום: תמר מצפי, גלובס

מפלגת תקווה חדשה דורשת ממפקד גלי צה"ל, שמעון אלקבץ, להפסיק לאלתר את שידוריו של יעקב ברדוגו בתחנה עד ליום הבחירות, בטענה כי יש לראות בהופעותיו - בין היתר בהנחיית התוכנית "ברדוגו ווילנסקי" - תעמולת בחירות אסורה.

במכתב, שנשלח באמצעות עורך הדין עופר חנון, נטען כי במפלגה חשקו שיניים במשך שבועות ארוכים,מתוך ניסיון להגביל את הפגיעה בחופש הביטוי, אולם הסאה הוקדשה.

מפלגת תקווה חדשה מזכירה כי גלי צה"ל היא תחנה המופעלת במסגרת הצבא, ופעילותה מוסדרת על-פי חוק, ולכן היא כפופה לתקנה האוסרת שימוש בנכסיה לצורכי תעמולה. בנוסף, ישראל נמצאת במועד 60 הימים לפני הבחירות, במהלכם חל איסור על שידור תעמולת בחירות בטלוויזיה וברדיו.

למכתב מצורפות אמירות של ברדוגו שנאמרו במסגרת שידורי התחנה, לגביהן נטען כי הן מציגות רצף מגמתי ברור, שהחל לפחות מאז הוכרזו הבחירות, ושעניינן סיוע פעיל לתעמולת הבחירות של רשימת הליכוד והעומד בראשה, לרבות חזרה על מסרים המלווים את קמפיין הבחירות של הליכוד ובאופן התואם את עיתוי פרסומן, וכן תעמולה המכוונת באופן ברור נגד מפלגת תקווה חדשה - בעיקר נגד העומדים בראשה, יו"ר המפלגה גדעון סער ומספר 2 ד"ר יפעת שאשא-ביטון .

בתקווה חדשה טוענים כי תוכן ההתבטאויות של ברדוגו והתמשכותן מעידים על מטרה דומיננטית שבבסיסה עומד הרצון למנוע הצבעה למפלגה ולמנוע מעבר קולות מהליכוד אליה או אל מפלגות אחרות.

"מרשתי מודעת היטב לעובדה כי עיתונאים ופרשנים המופיעים בכלי תקשורת עשויים להביע את דעתם מעת לעת ביחס לבחירות, להתפתחויות הפוליטיות השונות במהלך תקופת הבחירות ו/או ביחס למועמד כזה או אחר, וכי מובן של שלא כל התבטאות היא תעמולה אסורה.

"המבחן שנקבע בפסיקה הוא מבחן האפקט הדומיננטי של הפרסום בעיני הבוחר הסביר. אם התכלית העיקרית של הפרסום היא להניע בוחר לבחור כך או אחרת, להניא אותו מלבחור במפלגה מסוימת או להשפיע על העדפתו הפוליטית - הרי שהפרסום הוא תעמולת בחירות. בעניין זה מועד הפרסום וקרבתו למועד הבחירות הם אינדיקציה חשובה לקביעה כי היא מהווה תעמולת בחירות", נכתב במכתב.

לפי מפלגת תקווה חדשה, האינטרס בבסיס הופעותיו של ברדוגו הוא להניע מצביעים להצביע ליכוד ולהניא אותם מלבחור במפלגת תקווה חדשה, ובניגוד לפרשנות עיתונאית מקובלת, הוא נוקט שיטות המאפיינות קמפיין בחירות מהסוג הנגטיבי - חזרה על אותם מסרים והתבטאויות, לפעמים בדרכים שונות ולפעמים באותן מילים במדויק, כך שברור כי המטרה אינה הבאת אינפורמציה חדשה למאזינים אלא ניסיון לקבע מסרים בתודעתם.

לטענת המפלגה, ברדוגו עושה שימוש במונחים שמטרתם להשפיל, לבזות או להקטין את מועמדי תקווה חדשה ובעיקר את גדעון סער, ומעלה האשמות מופרכות וחסרות בסיס בניסיון לקבע באוזני המאזינים מה עתיד להתרחש אחרי הבחירות.

בתקווה חדשה זועמים במיוחד על ההתבטאות שבה כינה ברדוגו את חברי המפלגה "עריקים וסחטנים", טען כי לא יעברו את אחוז החסימה, ואף הקדיש למפלגה ולסער שיר שלטעמם הוא בעל אופי מבזה.

עוד מצוין במכתב כי בתוכנית "ברדוגו ווילנסקי" מסרבים לראיין ולו מועמד אחד מרשימת תקווה חדשה, ולטענת המפלגה, הסיבה לכך היא שעורכי התוכנית מופעלים ככל הנראה על-ידי ברדוגו.

במפלגת תקווה חדשה דורשים כאמור למנוע מברדוגו להשתתף בשידורי תחנת גלי צה"ל עד לאחר הבחירות, ומבהירים כי אם לא ייעשה כן, הם יפנו ליו"ר ועדת הבחירות.

מגלי צה"ל נמסר בתגובה: "המכתב התקבל וייבחן".