מועצת הרשות השנייה מקיימת "מרתון" פגישות לבחירת דירקטורים לחברות החדשות

מועצת הרשות השנייה מקיימת היום מפגשים עם 15 המועמדים הסופיים, מתוך כוונה להשלים עוד היום את בחירתם של שישה דירקטורים • בין המועמדים: דורית ענבר, יפעת בן חי שגב, אסתי פולני-אפלבאום ואברהם נתן שנחשב למקורב לליכוד ואף היה בעבר חבר מרכז במפלגה

בחירת נציגי הציבור לדירקטוריונים של חברות החדשות מגיעה לישורת האחרונה: לגלובס נודע כי מועצת הרשות השנייה האמונה על בחירת הדירקטורים מקיימת היום "מרתון" מפגשים עם 15 המועמדים הסופיים, מתוך כוונה להשלים עוד היום בחירתם של שישה דירקטורים - שלושה לכל חברה - שישובצו בדירקטוריונים של חברת החדשות.

בין המועמדים שיופיעו היום נמנים דורית ענבר, מנכ"לית הקרן החדשה לקולנוע; יפעת בן חי שגב, לשעבר יו"ר מועצת הכבלים והלוויין; אסתי פולני-אפלבאום, לשעבר המשנה ליו"ר רשות השידור והיום מרצה לשיווק, אסטרטגיה ומנהל; אברהם נתן, שכיהן בשלל תפקידים בתקשורת ונחשב למקורב לליכוד ואף היה בעבר חבר מרכז הליכוד; ונוספים. לכל אחד מהמועמדים מוקצים 15 דקות שבהם ינסו חברי מועצת הרשות השנייה לתהות על קנקנם.

חברות החדשות שייכות אמנם לערוצים מסחריים שהינם בבעלות פרטית, אבל מאחר ולחדשות יש חשיבות דרמטית בקיומה של דמוקרטיה, חלות על החברות מגבלות פיקוח רבות מתוך הסתכלות על התוכן המועלה בהם כמשאב ציבורי.

לכן לפי החוק, ארבעה מבין עשרת הדירקטורים בכל אחת מחברות החדשות של הערוצים המסחריים הם נציגי ציבור והם נבחרים על ידי חברי מועצת הרשות השנייה. על החשיבות הרבה שראה המחוקק בתפקידים אלה ניתן ללמוד מכך שתפקיד יו"ר הדירקטוריון שמור תמיד לנציג הציבור.

לדירקטורים בחברות החדשות יש סמכויות הנוגעות לתחומים רגישים - למשל הגדרת תקציב החברה ואישורו. הדירקטורים מטעם הציבור הם לכאורה מיעוט ולכן על פניו האפשרויות שלהם להשפיע מוגבלות, אבל תפקיד היו"ר נושא עימו הרבה כוח, וגם אם לנציגי הבעלים יש כוח משמעותי יותר עדין הניסיון מלמד כי גם נציגי ציבור יכולים להשפיע.

דוגמה לכך אפשר היה לראות בעת שבעלי רשת 13 ביקשו לפטר את מנכ"ל חדשות 13 דאז גולן יוכפז ונציגות הציבור בדירקטוריון נעמדו פומבית לצידו. זה אמנם לא מנע את מהלך הפיטורים אבל צבע אותם בצבעים אחרים מזה שביקשו בעלי השליטה להציג.

במועצת הרשות השנייה קיבלו עשרות מועמדויות, ולאחר מיון קורות החיים נבחרו המועמדים הסופיים, שנפגשים היום עם חברי המועצה. במועצה מקווים להשלים כבר היום את הבחירה ולהכניס את הדירקטורים שייבחרו לדירקטוריונים כבר בתקופה הקרובה.