טיב טעם מסכמת שנת צמיחה ומשיקה מותג עירוני חדש

רשת קמעונאות המזון של חגי שלום גדלה בשנה החולפת הרבה מעבר לשיעור הצמיחה של השוק וסיכמה את 2020 עם גידול של 240% ברווח נקי לסך של 61 מיליון שקל •  שלום: "סילקנו את כל הבורות השחורים של טיב טעם"

המותג החדש של טיב טעם / צילום: אסף לוי
המותג החדש של טיב טעם / צילום: אסף לוי

קבוצת טיב טעם שבשליטת חגי שלום (47%) מנצלת את משבר הקורונה לשיפור בתוצאות העסקיות שלה, כשהיא צומחת הרבה מעבר לקצב השוק בפעילות העיקרית שלה - מכירה קמעונאית, וסופגת מכה בפעילות הקטנה יותר שלה - מגזר התעשייה שנפגע קשות בשל הסגר שהוטל על המסעדות ובתי המלון.

טיב טעם , קבוצת המזון הלא כשרה הגדולה בשוק המקומי, מציגה עלייה בהכנסות של 15% בשנת 2020 לסך של 1.6 מיליארד שקל, בעוד שהרווח הנקי שלה מזנק ב-239% לסך של 61 מיליון שקל. זאת בין היתר הודות להשפעת משבר הקורונה, כשטיב טעם מציינת כי תרם לכך גם מהלך הוזלת המחירים שביצעה בתחילת השנה בחנויות הגדולות שלה. על הרקע הזה מחלקת טיב טעם דיבידנד בסך של 7.4 מיליון שקל, כך שבסיכום 2020 חילקה הרשת דיבידנדים בהיקף כולל של 15 מיליון שקל.

טיב טעם עוסקת בשני תחומי פעילות: תחום הקמעונאות במסגרתו טיב טעם מפעילה 40 חנויות טיב טעם וחנות אחת של המותג עדן טבע, ותחום ייצור, ייבוא ושיווק מוצרי מזון במסגרתו היא מייבאת מותגי מזון מחו"ל, בנוסף לדגים, נקניקים, פירות ים, יינות ומשקאות אלכוהוליים, גבינות ועוד. החברה חולשת על שטחי מסחר של 49 אלף מ"ר, ומעסיקה כ-1,600 עובדים, כאשר 65% מהם משתכרים שכר מינימום. לחברה כ-340 אלף חברי מועדון.

טיב טעם מגלה כי בסיכום שנת הקורונה שנתנה זריקת מרץ לתחום הרכישות המקוונות, שיעור המכירות שלה באונליין עמד ב-2020 על כ-8% מכלל הכנסותיה בתחום הקמעונאות, סכום של כ-110 מיליון שקל. נציין כי בעבר החברה לא נתנה גילוי שכזה על המכירות המקוונות שהיוו חלק הרבה פחות משמעותי ממכירותיה.

עוד עולה מדוחות טיב טעם, כי המכירות החנויות הזהות ברשת רשמו בשנה החולפת צמיחה יוצאת דופן של 21.2%. מדובר בקפיצה אדירה מבחינת טיב טעם שב-2019 החנויות הזהות שלה גדלו רק ב-1.8%. זהו נתון מרשים גם ביחס לסביבה התחרותית בענף המזון, כשלשם השוואה, מכירות החנויות הזהות של המתחרה הגדולה שופרסל עלו ב-13%, כשהממוצע בשוק עמד על 9%.

בנוסף, רשת הקמעונאות מצהירה על השקת פורמט חדש - מרקט דלי (Market Deli), עם חנויות בגודל בינוני בשטח של 600-700 מ"ר ברמת מחירים שנמוכה בכ-3% מרמות התמחור שלה בפורמט החנויות השכונתיות - טיב טעם בסיטי - וגבוהה בכ-3% מהמחירים בחנויות הגדולות שלה שמחוץ לערים. לשם כך תסב טיב טעם כבר הסבה חנות ראשונה ברחוב איינשטיין בתל אביב, ובכוונתה להסב 5 חנויות נוספות לפורמט החדש בקניון עזריאלי חולון, ברחוב יגאל אלון בתל אביב, ברעננה וביהוד, ובכוונתה לפתוח 3 חנויות נוספות עוד השנה.

מתכננת לפתוח 10-8 חנויות בשנה הנוכחית

כמו כן, טיב טעם חושפת את תכניות ההתרחבות של הרשת, בעיקר באזורים ממוקדים מעמדי סוציו אקונומי גבוה, ומגלה כי בכוונתה לפתוח 10-8 חנויות בשנה הנוכחית, ביניהן בקניון עזריאלי מודיעין, ברחוב איינשטיין ברמת אביב, ברחוב רוטשילד בפתח תקווה, וברוחב כורזין בגבעתיים שם תפתח חנות של הפורמט החדש דלי מרקט. בנוסף, היא מגלה כי בכוונתה לפתוח 15-20 סניפים חדשים עד סוף 203, כשהיא מפרטת כי חתמה על פתיחת חנויות שיפתחו בשנים 2022-2023 בהוד השרון, בצומת סביון, במתחם גולף בצפון תל אביב, ובבלו סנטר בתל אביב.

כל הצמיחה שמציגה טיב טעם מיוחסת למגזר הקמעונאות שמהווה את עיקר הפעילות שלה עם הכנסות של 1.4 מיליארד שקל שצמח ב-2020 בכ-22% ביחס לשנה הקודמת. ואולם, מגזר התעשייה של החברה רשם ירידה ניכרת של 9% בהכנסות לסך של 335 מיליון שקל, וזאת לנוכח השפעות משבר הקורונה על הערוץ המוסדי (בתי מלון, מסעדות וכו'), לצד גידול ניכר בקטגוריית היין והאלכוהול, ומוצרים כמו נקניקים ופסטרמה. בהקשר זה החברה מציינת כי בנטרול פעילויות שהופסקו באוזן יזום הקיטון שנרשם במגזר הוא של 3.4% בלבד.

הרווח הגולמי של מגזר הקמעונאות הסתכם ב-440 מיליון שקל, עלייה של 23% לעומת שנת 2019, כששיעור הרווח הגולמי מהמכירות עמד על 31.9%, לעומת 31.7% בשנה הקודמת. טיב טעם מציינת כי השיפור הקל ברווחיות הגולמית נבע מ"שיפור בתנאי הסחר" ו"משינוי בתמהיל המוצרים והגידול באחזות המחלקות עם רווחיות גבוהה".

לעומת המגזר הקמעונאי בו הרווחיות של טיב טעם גבוהה במידה ניכרת ממרבית המתחרות שלה, במגזר התעשייה שיעור הרווח הגולמי של טיב טעם נמוך בהרבה, כשב-2020 החברה רשמה שיפור לרמת רווחיות של 22.7% לעומת 20.1% בשנה הקודמת. את השיפור הזה מייחסת טיב טעם להגדלת שיעור הרווח הגולמי בקטגוריות כמו יין ואלכוהול, גבינות ומוצרי בשר.

בשל השלכות משבר הקורונה על תחום המסעדות, המכירות לערוץ המוסדי של טיב טעם ירדו ב-54% לעומת השנה המקבילה, ושיעורן מהפעילות הצטמק מ-31.6% ב-2019 לשיעור של 15.9% בלבד ב-2020. על רקע הפגיעה הזו, טיב טעם מציינת כי החברה הבת שלה, ישרקו, מתמקדת במאמצי גבייה של חובות לקוחות הערוץ המוסדי, תוך פריסת תשלומים, במטרה להקל ולתמוך בהמשך הישרדותם.

על הרקע הזה מציינת טיב טעם כי בחנה את השפעות אירוע הקורונה על סיכוניי הגבייה של יתרת הלקוחות בשוק המוסדי, ובהתאם עדכנה ההפרשה להפסדי אשראי חזויים, הפרשה שנקבעת באופן ספציפי בגין חובות שלהערכת הנהלת החברה גבייתם מוטלת בספק. כך, ההוצאה בגין הפרשה לחובות מסופקים זינקה מסכום של 122 אלף שקל ב-2019, למעל 2.2 מיליון שקל ב-2020.

עוד בהקשר זה, מציינת טיב טעם כי היא בוחנת דרכים לצמצום החשיפה שלה למסעדות ומפעלי הסעדה, ובכלל זה ריכוז מאמצי גבייה של חובות לקוחות אלו, הפניית משאבים לקידום מכירות לשוק הקמעונאי לצד התאמה של המבנה הארגוני בתחומי הסחר והמכירות כדי לתמוך במהלך האמור ובחינה מחדש של חלק מעסקי הליבה של חברות אלו, לרבות בחינה של כדאיותם הכלכלית להמשך.

שיפור ניכר נרשם גם ברווח התפעולי של טיב טעם שגדל ב-121% לעומת השנה הקודמת לסך של 53 מיליון שקל.

בסך-הכול, טיב טעם מסכמת שיפור בכל הפרמטרים הבולטים גם ברבעון הרביעי של 2020 בו היא מציגה גידול של 14% בהכנסות שהסתכמו ב-411 מיליון שקל, כשהרווח הנקי טיפס ב-112% לסך של 16 מיליון שקל.

"סילקנו את כל הבורות השחורים"

מנכ"ל הרשת ובעלי השליטה בה, חגי שלום, אמר היום (ד') לגלובס: "שנת 2020 הייתה, במובנים רבים, שנה חריגה ומיוחדת. מגפת הקורונה השפיעה על הכול ובמיוחד על תחום המזון. הקורונה, מנגד, הקהתה את ייחודה של השנה לגבי טיב טעם, ייחוד שאינו נובע, דווקא, מהקורונה והשפעותיה. לתפיסת המחיר החדשה הייתה השפעה בולטת מאד, לא רק לגבי השנה החולפת, אלא לגבי מעמדה הקבוע של הקבוצה, בקובעה אסטרטגיה שונה מזו שנהגה בה בעבר בכל הקשור למדיניות המחירים". 

חגי שלום טיב טעם / צלם: יונתן בלום
 חגי שלום טיב טעם / צלם: יונתן בלום

עוד אמר שלום לגלובס: "סילקנו את כל הבורות השחורים של טיב טעם, טיפלנו בישרקו, טיפלנו בדומו, הפסקנו לייצר במפעל הדגים שהפסיד 6 מיליון שקל שנמכר למאסטר פוד בשנה שעברה. התרבות של האנשים שלי הייתה לעלות מחיר ולא להוריד, ואנחנו כעת משנים את החברה לחלוטין. ישרקו הייתה חברה כושלת והחלפנו את כל ההנהלה, והבאתי את הבת שלי להיות ראש אגף כספים. בכוונתנו גם להגדיל במידה ניכרת את נתח האונליין. אם לדוגמה שופרסל מוכרת כ-3 מיליארד שקל בשנה באונליין, אם רק ניקח 2% זה כבר 60 מיליון שקל. מי שמתנסה אצלי לא יעזוב אותי".

בנוגע לשנה הבאה אומר שלום: "הנחת היסוד שלנו הן שב-2021 תהיה קצת ירידה במכירות בחנויות זהות, אבל הרווחיות תשתפר. אבל יש לנו יסוד להאמין שגורמי האיזון מחפים, יש לנו הרבה שלייקס". כמו כן, שלום ציין בכוונת ישרקו לפעול להגדיל את המכירות לשוק הכשר ולייבא גבינות, יין ואלכוהול, ועוד.