בורסות עולם | סיקור שוטף

סגירה צורמת בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 3%, הנפט רשם את היום הגרוע מספטמבר

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים בשיא של 14 חודשים • הדאו ג'ונס ומדד S&P 500 נסוגים מהשיא • החוזים על הנפט רשמו את היום הגרוע מאז ספטמבר • מלאי הנפט בארה"ב עלה בניגוד לתחזיות

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי
בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

22:00

מניות הטכנולוגיה הובילו את הירידות בוול סטריט, כאשר הפחד חזר לשווקים נוכח עליית התשואות ולמרות אי שינוי מדינות הפד אתמול בהודעת הריבית.

מדד הנאסד"ק צנח ב-3% ביום הגרוע מזה שלושה שבועות. מדד S&P איבד 1.5% ובכך נסוג מהשיא. הנפט צלל בכ-8% ביום הגרוע מאז  ספטמבר אל מתחת ל-60 דולר לחבית.

21:00

המסחר בוול סטריט מתנהל בטריטוריה האדומה בצל עליית התשואות אג"ח הממשלתיות, בהובלת מדד הנאסד"ק שצונח ב-2.4%. הדאו ג'ונס ומדד S&P 500 נסוגים מהשיא.  מדד הפחד (VIX) מזנק ביותר מ-12%. מניות הטכנולוגיה אפל ואמזון יורדות ב-3% כל אחת.

מחיר הנפט צונח בכ-8% ביום הגרוע מאז חודש ספטמבר אל מתחת לרמה של 60 דולר לחבית. זאת על רקע עלייה במלאי בארה"ב במפתיע, לצד החשש משיבושים בביקושים על רקע הידוק ההגבלות בשל הקורונה. בהמשך לאיטליה וגרמניה, צרפת הודיעה על סגר חלקי בצל הקורונה בצל תחלואת שיא של מקרים קשים מקורונה.

19:00

בוול סטריט המדדים נסחרים במגמה מעורבת כאשר עליית התשואות מכבידה על הנאסד"ק שמאבד 1.7%. מנגד הדאו ג'ונס עולה ב-0.4% ומדד S&P 500 נסוג ב-0.5% מהשיא. הביטקוין קופץ בכ-2.5% ונושק לרמה של 60,000 דולר. 

18:35

המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות בהובלת הדאקס הגרמני שקפץ ב-1.3%. הקאק עלה ב-0.1% והפוטסי הוסיף 0.24%. 

ממשל ביידן בוחן הקלות תנועה שננקטו כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה החל מאמצע חודש מאי, כך לפי דיווח מעבר לים.

17:00

הנפט צונח בכ-4% לרמה של 61 דולר לחבית. מלאי הנפט הגולמי מסוג קרוד בארה"ב עלה בשבוע שעבר ב -2.4 מיליון חביות, כך לפי מינהל המידע לאנרגיה (EIA). זאת בניגוד להערכות של מכון הנפט האמריקאי (API) שצפה ירידה של מיליון חבית.

15:30

המסחר בווול סטריט נפתח בירידות על רקע העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב למרות הודעת הפד המרגיעה מאתמול, ולפיה הבנק המרכזי לא מתעדת לעלות ריבית בקרוב.

מדד הנאסד"ק מאבד 1.2%, הדאו ג'ונס ללא שינוי ומדד S&P 500 מאבד 0.5% מערכו  ובכך נסוג מהשיא שקבע אמש.

14:30

התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב עמדו בשבוע האחרון על כ-770 אלף לעומת צפי כלכלנים לכ-700 אלף תביעות.

14:05

כצפוי, הבנק המרכזי של אנגליה הותיר את הריבית ללא שינוי. בנוסף, ה-BOE לא שינה את מדיניות רכישות האג"ח שלו.

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים מטפסת לרמה של כ-1.74%, שיא של 14 חודשים.

החוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט נסחרים בירידות של עד 1.7%.

11:35

לקראת החלטת הריבית של הבנק המרכזי בבריטניה (תתפרסם היום בשעה 14:00), מעריך איתי יושע מחדר המסחר של בנק הפועלים כי "הריבית בבריטניה צפויה להישאר ברמתה הנמוכה על 0.1% והבנק המרכזי לא צפוי להגביר את קצב רכישות האג"ח השבועיות שלו (הנאמדות בכ-4.5 מיליארד פאונד) כפי שעשה לאחרונה הבנק המרכזי האירופאי. הבנק יתייחס לעלייה בתשואות הגילט (האג"ח הממשלתיות חסרות הסיכון) בהתאם למגמה העולמית כסימן חיובי להתאוששות בכלכלה, אך צפוי לציין בהודעת הריבית את החשש מעלייה מהירה מדי בתשואות".

10:20

עליות קלות בפתיחת המסחר בבורסות אירופה. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים מטפסת לרמה של כ-1.72%.

הביטקוין שב לטפס ונסחר כעת סביב 59,000 דולר לאחר שאתמול רשם עלייה חדה. שגיא בקשי, מנכ"ל חברת הפינטק CoinMama, מציין כי "שנת 2021 תיזכר בהיסטוריה כשנת הכניסה של הביטקוין למיינסטרים. נקודת המפנה הייתה ללא ספק ההשקה של ביטקוין בפייפאל, ומיד אחרי זה טסלה שרכשה ביטקוין כגידור מטבעי בשווי מיליארד וחצי דולר. במקרה של אחזקת הביטקוין בבנק - אנחנו נשארים עם אותו מודל היסטורי שהביטקוין נועד לשנות, והוא הצורך בצד שלישי. החזקת המפתח הפרטי הולכת ונהיית נגישה יותר לציבור עם התפתחות הממשקים".

07:50 

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה חיובית, לאחר עליות בנעילה בוול סטריט אמש. החוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט נסחרים במגמה מעורבת.

הביטקוין שב לטפס ונסחר כעת סביב 59,000 דולר לאחר שאתמול רשם עלייה חדה. גם הזהב מטפס בכ-1.2% לרמה של 1,748 דולר לאונקיה (חוזה לאפריל).

מורגן סטנלי, אחד הבנקים הגדולים בארה"ב, הודיע אתמול כי יאפשר ללקוחות אמידים שלו להשקיע בביטקוין. מורגן סטנלי הוא הבנק הראשון מבין הבנקים הגדולים בארה"ב המאפשר ללקוחות אמידים (כאלה שיש להם הון של יותר מ-2 מיליון דולר). הבנק מנהל קרנות עושר שונות בהיקף של כ-4 טריליון דולר עבור לקוחותיו האמידים, ויאפשר ללקוחות "עם יכולת לעמוד בסיכונים גדולים" שיש להם חשבון מנוהל במשך 6 חודשים לפחות להשקיע במטבע הקריפטו התנודתי.

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עומדת כעת ברמה של כ-1.66% לאחר שאתמול טיפסה ל-1.68% ולאחר הודעת הפד ירדה ל-1.64%. 

הפדרל ריזרב הותיר אתמול, כצפוי, את הריבית בארה"ב ללא שינוי, ברמה אפסית. בהודעתו מסר הפד כי הוא צופה עלייה בקצב האינפלציה ובקצב הצמיחה בארה"ב השנה. למרות שיותר מחברי "ועדת השווקים הפתוחים" של הפד ציינו כי הם מעריכים שהפד יתחיל להעלות את הריבית ב-2022, עדיין מרבית חברי הוועדה העריכו כי הריבית תישאר אפסית עד 2023. 

נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, מציין בתגובה כי "בהודעת הריבית ציין הפד כי הם צופים ריבית "קרובה לאפס" עד 2023. זו פעם ראשונה שהבנק המרכזי משתמש בביטוי זה וסביר שבחירת המילים לא הייתה מקרית. השיפור בכלכלה האמריקאית ממשיך במונחי צמיחה ותעסוקה אך הפד עדיין בוחן את הסקטורים שנפגעו בצורה המירבית במגיפת הקורונה ולתפיסתו, הם רחוקים מלחזור לרמת התפקוד שהייתה לפני הקורונה. מניחוח נתוני הצמיחה, האינפלציה והתעסוקה בהודעת הפד עולה כי המומנטום בעליית התשואות מגיע גם לבנק המרכזי. התחזיות עולות כמעט בכל נתון אפשרי ובעיקר בשני הנתונים שהפד הגדיר כחשובים ביותר - תעסוקה וצמיחה". 

"נכון לכתיבת שורות אלו, לא נראה שפאוול מוטרד מעליית התשואות והוא אינו עושה שום דבר כדי לשנות את המומנטום של עליית התשואות. אם אכן הכלכלה האמריקאית נמצאת במקום יותר טוב, ראוי שהתשואה בחלק הארוך יותר של העקום תהיה גבוהה יותר".

לגבי העלאת ריבית, מציין אופיר, "ציפיות השוק הן שיותר ויותר חברי ועדה בבנק המרכזי ישתכנעו כי יש להקדים את העלאת הריבית, ככל הנראה מ-2023 לאמצע 2022 בשלב זה. אם הכלכלה האמריקאית תמשיך להתאושש בצורה יפה, ייתכן שאף יותר מוקדם מכך".