עסק ביום | פיצ'ר

"היום אנשים עדיין חוששים להגיע, אם כי זה מתחיל להשתחרר"

איריס קאופמן, בת 52, תושבת נווה דניאל • נשואה לשלומי, אימא לארבעה וסבתא לשלושה • הקימה לפני שש שנים את "השוקולד של איריס" • "נעזרתי במענקים שהמדינה נתנה לעצמאים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

איריס קאופמן / צילום: שני קאופמן
איריס קאופמן / צילום: שני קאופמן

לפני שש שנים נפתחה איריס קאופמן לעולמות השוקולד והקימה עסק לסדנאות שוקולד, שנערכו בבוטיק הצמוד לביתה בנווה דניאל שבגוש עציון. "מאז ומתמיד עסקתי באומנות וביצירה, עיצבתי אירועים, שזרתי פרחים, קיימתי חוגים לילדים. לפני שש שנים עזרתי לחברה להכין מתוקים לבת המצווה של הבת שלה, ואז נחשפתי לעולם המרתק של השוקולד והתלהבתי. נכנסתי לעומק לתחום הרחב הזה של שוקולד והבאתי את האומנות והאסתטיקה שלי לתוך זה. התחלתי לייצר שוקולדים בבית למשפחה ולקרובים. הפידבקים היו מעולים אז לקחתי את זה צעד קדימה. למדתי והתמקצעתי אצל שוקולטיירים מתמחים בארץ, בהם גם אסטלה והתחלתי להעביר סדנאות".

עוד לפני הקורונה הסדנאות יועדו לקפסולות של משתתפים, כלומר למשפחות, לחברים, לזוגות וגם לוועדי עובדים. הסדנאות יועדו לכל הגילאים ולכל התרכובות של האנשים. "מדובר בסדנאות פרווה בהכשרת בד"ץ העדה החרדית כך שהן מתאימות גם לשומרי כשרות שמחפשים אחר כשרות מהודרת, והן מתאימות גם לטבעונים וגם לאלרגניים. בסדנאות מכינים פרלינים וקישוטי שוקולד, את כל הרכיבים והמילויים אני מכינה מראש לבד מחומרי גלם איכותיים.

"ההכנה בסדנאות היא על טהרות הפשטות כך שכל אחד יכול להתנסות בזה ולהמשיך בבית. מוצר שפיתחתי במקביל היה של ערכות משחק שוקולד לקיום של סדנה ביתית באופן עצמאי. אני משווקת ערכה כשוללת את כל מה שצריך לסדנה. בתוך הערכה יש שוקולד, משטחי עבודה, תבניות, סינרים וכד', כולל הוראות מדוקדקות וסרטון הדגמה. הערכות שווקו בעמוד שלי בפייסבוק, באינסגטרם, בווטסאפ ובשיווק מפה לאוזן. וזה רץ. בקרוב אוציא ערכה משודרגת שכולל עוד אלמנטים ופעילויות שקשורות בשוקולד". בנוסף לערכות ולסדנאות מייצרת קאופמן פרלינים בהזמנה אישית לתושבי גוש עציון.

ואז הגיעה קורונה שעצרה את קיומן של סדנאות, איך מתמודדים?
"זה היה השלב שבו מינפתי את הערכה שנשלחת בדואר עד הבית כך שאנשים יוכלו לעשות לעצמם סדנה ביתית. תמיד רציתי להעלות קורסים דיגיטליים והקורונה האיצה ודחפה אותי לזה. השקתי קורסים בתשלום של פעילויות בשוקולד לילדים וקורס קישוטי שוקולד לנוער ומבוגרים לשדרוג כל קינוח הכי רגיל וזה עובד כמו ספר, יש פרקים כשכל פרק עומד בפני עצמו וניתן להיכנס לקורס מתי שרוצים. הקורסים האלה נולדו מתוך המציאות שאליה נקלענו ובקרוב ארחיב את ההיצע עם קורסים נוספים. פתחתי גם קבוצה סגורה בפייסבוק 'החיים שלנו שוקולד' לשיח ולמידה על דרך חיים בריאה משולבת עם שוקולד".

לשאלה האם הערכות והקורסים הצליחו לאזן את הפגיעה הכלכלית בעקבות ביטול הסדנאות משיבה קאופמן "הם לא לגמרי איזנו. נעזרתי גם במענקים שהמדינה נתנה לעצמאים". מאז הקמתו, קאופמן עובדת לבדה בעסק ונדמה שהיא לא עצרה את היצירה לאורך כל התקופה, כשלאט לאט גם הסדנאות חוזרות "אנשים עדיין חוששים להגיע, אם כי זה מתחיל להשתחרר. בסדנאות לא משתתפים ביחד אנשים שלא מכירים כמו שקיים בסדנאות שוקולד אחרות, באופן הזה נשמרת הקפסולה ואני יכולה לפנק ולהעניק יחס יותר אישי. הכי משמח אותי כששומרים איתי על קשר גם לאחר הסדנה להתייעצויות שאלות ושולחים תמונות ממעשה ידיהם. זה דבר שאינו מובן מאליו במקומות אחרים".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il