לא רק תקציבים: המפלגות החרדיות נלחמות על שימור זהותה היהודית של המדינה

המחיר של הפרדת הדת מהמדינה אולי יוביל לשקט בגזרה הפוליטית, אבל בגזרה היהודית זה יכול להיות אסון ובכיה לדורות • האם זה שווה את הבעיות, את המהומות ואת עוגמת הנפש של רוב אזרחי ישראל היהודים? • על מה אנחנו מצביעים בעצם? פרויקט מיוחד

צעירים מהחברה החרדית עוזרים למבוגר להצביע בקלפי במאה שערים
צעירים מהחברה החרדית עוזרים למבוגר להצביע בקלפי במאה שערים

אדי המילים של אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, שקרא "לשלוח את החרדים ונתניהו על מריצה למזבלה" לא נשכחו, והמפלגות החרדיות התעוררו והקמפיין שלהם זינק מנמנום לשאגה גדולה.

אך האם יש לשקול את הפרדת הדת מהמדינה כמו במדינות דמוקרטיות אחרות בעולם, וכך אולי להוריד את מפלס האיבה בין החברה החרדית לחילונים, יישבו להם החרדים אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ בלי מלחמות על השבת, על הכשרות, ועל הבית היהודי. או שהחברה החרדית חייבת להמשיך להילחם בכל העוצמה כדי לוודא שהמדינה נשארת מדינה יהודית עם כל המשתמע מכך.

המחיר של הפרדת הדת מהמדינה אולי יוביל לשקט בגזרה הפוליטית, אבל בגזרה היהודית זה יכול להיות אסון, ובכיה לדורות. בחודש נובמבר 2014 התכנסה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, המועצה שמאגדת בתוכה את האדמו"רים המשפיעים של החצרות החסידיות הגדולות, שם הוחלט כי באם חוק הגיור יעבור, המועצה תקבל החלטה לפתוח ספרי יוחסין נפרדים.

במסורת היהודית ובחברה החרדית בפרטי קיימת חשיבות רבה למושג היוחסין וזאת עקב השוני ההלכתי בעם ישראל בין כהנים לויים וישראלים, וכן כדי להבחין בין כשרים לבוא בקהל, לבין פסולי חיתון וממזרים. 

באוקטובר 2013 אמר חבר הכנסת משה גפני מדגל התורה דברים דומים, גפני התייחס לחוק שעבר שמאשר פתיחת אזורי רישום נישואים בכל הארץ, חוק שקיבל את הכינוי "חוק צהר". גפני אמר אז לעבר מפלגת הבית היהודי, "באם חוק הגיור יעבור, נפתח ספרי יוחסין נפרדים". האמירות הללו, גם מצד החסידים ומצד הליטאים מטרידים, כי אם אכן כך יקרה, הקרע שיש בעם יחריף שבעתיים.

אחריות לאומית לוודא שהמדינה נותרת יהודית

החברה החרדית נלחמת בכנסת על זכויותיה, כמו תקציב ללימוד תורה, תקציבי רווחה, תקציבי יהדות, (בכל זאת מדינה יהודית) ותקציבי תרבות, בדיוק כמו שהחברה החילונית רוצה תקציבי תיאטרון וספורט, גם החרדים רוצים תקציבים לתרבות שלהם. אבל לחברה החרדית יש אחריות לאומית להמשכיות של מדינה יהודית. אם תופרד הדת מהמדינה, ההרס והאיבה שיש כאן בין חרדים לחילונים, יתעצם הרבה יותר, כי אם נניח צעיר חרדי יגלה שהבחורה איתה הוא יוצא בשידוך לא יהודיה בוודאות, כי סבה או סבתה התחתנו בנישואין אזרחיים, או לא התגרשו על פי כללי ההלכה, הם לא יוכלו להינשא.

בנוסף לחברה החרדית יש אחריות, מאחר ולפי כל הסקרים והמחקרים רוב המדינה שומרת על יום כיפור, ולא אוכלת חמץ בפסח, כך שאזרחי ישראל החרדים נלחמים גם בשביל אותם מיליונים שרוצים להישאר יהודים וגם רוצים שהדורות הבאים יישארו כך, והדרך היחידה לכך, היא לוודא שהמדינה נשארת יהודית.

זה המאבק הכי חשוב של המפלגות החרדיות. המפלגות של החברה החרדית לא נלחמות על תקציבים כדי לגור בארמונות פאר, אלא כדי לשמר את נושא הדת במדינה, אנחנו יכולים לראות את הקמפיינים של ש"ס, ויהדות התורה, הם מתמקדים חזק בנושא של המשכיות של העם היהודי. אז האם השקט המדומה שיגיע אם הדת תופרד מהמדינה שווה את הבעיות, את המהומות ואת עוגמת הנפש של רוב אזרחי ישראל היהודים שיגיעו כתוצאה מהפרדת הדת מהמדינה, אם מסתכלים על הסקרים והמחקרים, התשובה היא חד משמעית - "לא".

מסורת מפוארת של הפחדת הקוראים 

הגדיל לעשות עיתון "יתד נאמן", העיתון שמייצג את תנועת דגל התורה, של חברי הכנסת גפני, מקלב, אשר, פינדרוס, ברוכי, שבהמדורה המוגדלת של יום שלישי האחרון, פרסם 160 עמודים, רובם עם כתבות לגבי החשיבות של ההצבעה למפלגת יהדות התורה, העיתון נקט בקו מפחיד מאד, והזהיר מפני ממשלה בראשות יאיר לפיד, העיתון פרסם תרחישים שעלולים לגרום לחרדים נזק עצום אם לפיד וליברמן יובילו את הממשלה, לדוגמא "כל מוסד שלא ילמדו בו ליב"ה, לא יקבל שקל אחד מהממשלה, והפחיד עם "ברית מילה תיערך רק על ידי רופא מוסמך, ולא על ידי מוהל".

גם עיתונים אחרים הפחידו את הקוראים, עיתון המבשר שמייצג את ח"כ פרוש, ועיתון המודיע שמייצג את ח"כ ליצמן הפחידו גם הם את קוראיהם, עם תרחישים שכל חרדי צריך להזדעזע מהם.

ככלל החברה החרדית בארץ (גם בעולם) נוקטת בקו של לקיחת אחריות על כל נושא הדת, לאורך כל ההיסטוריה היהודית, החרדים (אורתודוקסים) היו אלה שהיו אחראים על כל רישומי הקהילות, מרישום נישואין דרך נתינת גט, ועד לקבורה יהודית, גם כאן בארץ החרדים מובילים את הקו הזה, לקיחת אחריות מלאה על נושאים דתיים, גם אם כמה פוליטיקאים משתמשים בזה לתעמולת בחירות נגד הדת וגריפת מצביעים, כמו שלא תראו חרדי עומד בראש ההתאחדות לכדורגל, כך לא הגיוני לראות חילוני בראשות משרד הדתות.

הכותב הוא כתב החוץ של אתר בחדרי חרדים, ופרשן לענייני חרדים