שוק הדיור | פיצ'ר

האמריקאים מציפים את שוק הדיור בתל אביב

העיר הפכה למוקד ההתעניינות של רוכשי נכסים מארה"ב במהלך מגפת הקורונה

תל אביב / צילום: Shutterstock, Markus Mainka
תל אביב / צילום: Shutterstock, Markus Mainka

לוסי האסל, סוכנת נדל"ן מוושינגטון, עברה לתל אביב בנובמבר אחרי שחיכתה כמעט שנה. האסל, בת 68, חיכתה כבר לעבור לביתה החדש מאז שקנתה את הנכס במרץ 2020. "הייתי צריכה לעבור במאי אבל הקורונה עצרה את זה".

האסל אמרה שהיא אהבה את ישראל מאז הביקור הראשון שלה כשהייתה בשנות ה־20 לחייה. כשביקשה לקנות בית ב־2019, הנכס היחיד שהתאים לה היה מעל התקציב שלה וההצעה שהציעה נדחתה.

ביום שחזרה לארה"ב, קיבלה האסל מסר מהסוכן שלה בתל אביב שמכירה של דירה אחרת באותו בניין לא הצליחה והבעלים מוכן לקבל את הצעתה. "קניתי אותה בלי לראות יום אחר כך", אמרה. היא קנתה דירת שני חדרים ושני חדרי אמבטיה על שטח של 120 מ"ר ביפו, תמורת 800 אלף דולר.

על אף המגפה העולמית, האסל היא אחת ממספר גדל של אנשים שהיגרו לישראל. הממשלה הישראלית דיווח ש־16 אלף עולים מ־85 מדינות הגיעו למדינה ב־2020 מאז אוקטובר. לפי נפש בנפש, ארגון העוזר לעולים מצפון אמריקה ובריטניה למצוא מגורים ותעסוקה, בקשות מצד אזרחים אמריקאיים עלו ב־126% ב־2020.

רחובות יפו העתיקה / צילום: Shutterstock, Aline Fortuna
 רחובות יפו העתיקה / צילום: Shutterstock, Aline Fortuna

"לפני שנתיים, הייתי מקבלת פניה או שתיים בחודש. עכשיו יש בערך עשרים" פניות של אזרחי ארה"ב, אמר מת'יו בורטניק, מנהל במשרד המקומי של Beauchamp Estates. "השוק בעבר נשלט על ידי קונים מבריטניה ומצרפת, אבל כיום אמריקאים שווים במספרם. העסקאות הגדולות ביותר והרף העליון של שוק דיור העילית גם הוא נשלט ע"י אמריקאים". הוא אמר שהמכירה הגדולה ביותר של 2020, רכישה שביצע זוג אמריקאים, הייתה ברחוב ארלוזורוב 17, תמורת 84 מיליון שקל, כ־25.2 מיליון דולר.

"כמו לונדון או מנהטן"

תל אביב היא שוק המגורים היקר ביותר בישראל, כך לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדד הנכסים של Deloitte ל-2020, המדרג את הערים היקרות ביותר בעולם, שם את תל אביב במקום השני אחרי פריז מבחינת עלות העסקה הממוצעת, במחיר של מעל 10,000 דולר למטר רבוע, יותר מכפליים הממוצע ב־67 ערים אירופאיות.

סצינת הטכנולוגיה התוססת של העיר הפכה אותה למרכז עסקים והרוויחה לה מוניטין כעיר הסטארט-אפים ו"וואדי הסיליקון". על פי סוכני נכסים, אפשרויות התעסוקה בעיר והאוכלוסייה הצעירה שלה מושכים תושבים זרים ממדינות רבות, בעוד שמזג האוויר הטוב כל השנה ומיקום העיר על החוף מושך משפחות ופנסיונרים.

עורכת הדין העוסקת בנכסים דבי רוזן סולו אומרת שיותר אנשים רוכשים דירות כדי לעבור אליהן באופן קבוע. "לוח הזמנים לאנשים העוברים לישראל התקצר. לקוחות שזה היה אצלם ברקע של המחשבות כעת פועלים בעניין", אמרה.

בורטניק אומר שהשוק בתל אביב שונה מכל שוק אחר בישראל, ויש בו יותר בעלות בינלאומית. "זה כמו לונדון או מנהטן", אמר. מחירים ממוצעים של נכסים באיכות גבוהה נעים בין 17 אלף ל־20 אלף דולר למ"ר, אמר, תלוי במיקום, כשדירת שני חדרים סטנדרטית במרכז תל אביב עולה יותר ממיליון דולר.

שכונת נווה צדק בתל אביב / צילום: Shutterstock, ColorMaker
 שכונת נווה צדק בתל אביב / צילום: Shutterstock, ColorMaker

העניין בעיר גבר לאחר שישראל חתמה על הסכם שלום עם איחוד האמירויות הערביות. בורטניק אמר שקיבל יותר פניות ממשקיעים בכמה מדינות מזרח תיכוניות.

אינה פלשלר, מנהלת שיווק בחברת סותביס ישראל לנכסים, אומרת שרוב הלקוחות ששווי הנטו שלהם גבוה רוצים נכסים ממש על הים או רחוב אחד ממנו, מה שדחף את המחיר של דירות על חוף הים בתל אביב למחיר של 4.8 מיליון דולר. "יש ביקוש קבוע. תל אביב היא שוק חם", אמרה. "ההיצע נמוך, בגלל שאין הרבה מקום לבנות בתים חדשים".

על פי פלשלר, מיקומים מבוקשים כוללים את שדרות רוטשילד, אזור נווה צדק, ורצועת החוף ברחוב גלי תכלת, האזור היקר ביותר בישראל, עם מחיר ממוצע של 17.6 אלף דולר למ"ר. היא אומרת שהקונים המחפשים נכסים גדולים ברמה גבוהה מחפשים גם בהרצליה פיתוח, שכונה עשירה על החוף הנמצאת כ־11 קילומטר מצפון למרכז תל אביב.

רישומים של נכסים ברמה גבוהה מאוד כוללים פנטהאוז בסגנון בארוק על שטח של 1200 מ"ר במגדל Sea One היוקרתי, שנרשם ע"י סותביס למכירה תמורת 65 מיליון דולר. חברת Beauchamp Estates כרגע מוכרת בית עירוני עותומני משופץ ביפו עם שני חדרי שינה ונוף לים תמורת 3.9 מיליון דולר, ופנטהאוז מודרני על שטח של כמעט 300 מ"ר עם מרפסת גג גדולה ובריכה בשדרות רוטשילד תמורת 9 מיליון דולר.

למרות המחירים הגבוהים, משקיעים רציניים בונים על המשך הפופולריות של תל אביב. בן קית, בן 41, יזם בריטי ומנהל קבוצת החברות Star Group, רכש בית שני בתל אביב לפני שנתיים. דירת שני החדרים שלו בנווה צדק, על שטח של 83 מ"ר, עלתה לו 1.35 מיליון דולר. בורטניק, שמכר לו את הנכס, מעריך שכיום היא שווה 1.8 מיליון דולר.

אם כי אין לו כוונות לעבור לעיר, קית אוהב אותה ואת האווירה הבינלאומית שלה ויש לו קשרי עסקים ומסחר בעיר. הוא רכש דירה לשימוש פרטי וכהשקעה. "תל אביב מזכירה לי את ברצלונה, יש לה הכל", אמר. "זו לא רכישה ספקולטיבית. אני חושב שהעיר היא השקעה טובה לטווח ארוך ותבצע טוב יותר מערים אחרות".