"בקורונה, אחריות תאגידית הייתה חלק מחדר המצב בלא מעט חברות"

חברות כבר לא מסתפקות בתרומות והופכות להיות שחקן פעיל בקהילה • פאנל מומחים שנפגש אונליין במסגרת סדרת "תוכנית עבודה" של גלובס בשיתוף תנובה, ניסה לצפות את הכיוון שאליו תלך האחריות התאגידית בעתיד

מומו מהדב, דליה כהן, נטע בן מנחם / צילום: שרון עמית, תמונה פרטית, תמונה פרטית
מומו מהדב, דליה כהן, נטע בן מנחם / צילום: שרון עמית, תמונה פרטית, תמונה פרטית

המונח "אחריות תאגידית", המתייחס לשורה של פעילויות שארגונים מבצעים למען הסביבה והקהילה נוסף על פעילותם העסקית, עבר תהפוכות מאז הופיע לראשונה בשיח. מפעילות נקודתית לצורכי יחסי ציבור למעורבות עמוקה ועקבית בקהילה. שנת הקורונה העמידה במבחן את המעורבות הזאת.

מפגש אונליין, שנערך במסגרת מפגשי "תוכנית עבודה" של גלובס בשיתוף תנובה, בחן את השאלה כיצד נרתמו ארגונים לסייע לקהילה, בעיקר בתקופת הקורונה, מה ניתן ללמוד מהפעילות הזאת וכיצד היא צפויה להיראות בהמשך הדרך. הנחתה את המפגש כתבת גלובס הילה ויסברג.

כבר לא מסתפקים בתרומה

כמקרה מבחן, המפגש עסק בהרחבה במיזם "בית לגדול טוב" של קבוצת תנובה בשיתוף החברה למתנ"סים - מרכז פנאי ובילוי העשרתי לילדים ולבני משפחותיהם, הפועל ברשויות מקומיות שונות. מנהלת האחריות התאגידית של תנובה, נטע בן מנחם, סיפרה שכיום פועלים בישראל תשעה בתים - נוף הגליל, אופקים, עפולה, קרית ביאליק, חיפה, טמרה, בקעא, פתח תקוה ורחובות. לדבריה, השכונות שבהן פועלים הבתים הן שכונות פריפריאליות שבהן "הורים לא יכולים להרשות לעצמם כלכלית, פיזית וגיאוגרפית פעילויות פנאי והעשרה כמו פינת שמע, ספרייה והצגות".

בתקופת הקורונה, סיפרה בן מנחם, "יצרנו קשר עם המשפחות בטלפון כדי להבין איך הן מסתדרות, במיוחד בסגרים. הזמנו אותן להשתתף בפעולות שלנו, נתנו להן ערכות לפעילות בבית, וכשניתן היה, הצענו פעילויות במרחב פתוח, מתחת לפנס בפארק - כדי לאפשר לילדים להתאוורר, ליהנות, לשחק ולפגוש בחוץ חברים, תוך מתן מענה להורים".

דליה כהן, מנהלת תוכניות חינוכיות לגיל הרך בחברה למתנ"סים, הסבירה שהבתים מופעלים בכל יישוב באופן מקומי ישיר, והחברה למתנ"סים "מביאה את הניסיון המקצועי בעבודה עם משפחות, מול עמותות ומול הרשות". כהן שיתפה בדברים ששמעה מאחת האימהות שילדיה השתתפו בפעילות בבתים: "היא אמרה, 'מצאתי בית חם, נוח ומכיל, שרואה אותי עם כל הפוטנציאל שלי. היום אני מתארגנת עם ארבעת ילדיי ומגיעה לבית לגדול טוב, כי זה מקום הבילוי שלנו.

"ראיתי את עובדי תנובה מגיעים לבתים, ואפילו עוזרים בהדרכה למשפחה מסוימת. גופים מבינים שאחד ועוד אחד מביא שלוש, כי לכל אחד יש כוחות וייחודיות ואפשר לעשות מעבר למה שחשבנו שנעשה לבד".

מנכ"ל ארגון מעלה לאחריות תאגידית, מומו מהדב, קשר את הדברים לאבולוציה שעובר התחום. "כל נושא האחריות התאגידית זז בשנים האחרונות מהמקום של תרומה בלבד לפעילויות כמו אלה ששמענו. אם כל העסק הזה של אחריות תאגידית מתמצה ב'כמה תרמתי', אני לא חושב שזה מספק. אבל כשיש מכלול שלם מתקבל לא רק סיפוק מיידי אלא משהו יותר אסטרטגי. לעובדה שלתנובה, למשל, יש נוכחות בקהילה לא כחברת מזון, לא ביחסי קונה-מוכר, יש הרבה ערך".

לדברי מהדב, ההיערכות של ארגונים בתקופת הקורונה הייתה שונה בהשוואה לשנים קודמות. "אחרי המחאה החברתית, לפני כעשור, ראינו נסיגה במחויבות לאחריות תאגידית, אבל כבר בתחילת משבר הקורונה, ולאחר שהחרדה הראשונית התפוגגה, ראינו מיד שכל התשתיות שעובדות מתגייסות לפעולה. היו חברות שאחריות תאגידית הייתה חלק מחדר המצב שלהן".

המגמה: להגיע לאנשים באופן ישיר

מה הכיוון שאליו ילכו החברות מכאן והלאה? מהדב סבור שאחרי ש"עמדנו בצורה טובה בשעת המבחן, מי שכבר פועל, יפעל עתה באותנטיות, כי החושים של כולנו התחדדו ורוצים להרגיש את זה באופן הרבה יותר עמוק ואמיתי". הוא ממליץ לחברות שטרם החלו לעסוק בכך: "תתחילו הכי אינטואיטיבית, במה שהכי קרוב לכם, ובהתאם לאתגרים שלכם".

מהדב הוסיף ששיתופי פעולה ארוכי טווח הם קריטיים להצלחת הפעילות. "מעניין לראות שאצל כולם יש חיפוש אחר פתרונות חברתיים נוספים ויש אפילו דיבורים על הגעה לאנשים באופן ישיר. המגמה הזאת תתחזק. במקביל, שומעים דיבור על עיסוק בהכשרות מקצועיות ופיתוח יכולות אישיות".

לצד מיזם "בית לגדול טוב", קבוצת תנובה מעורבת במיזם נוסף המשלב הייטק ופריפריה: בית ליזמים צעירים במסגרת חממת הפוד-טק בקרית שמונה. הקבוצה זכתה במכרז יחד עם ענקית החלב הגלובלית פיניסטרה, טמפו ופלטפורמת ההון סיכון OurCrowd . "התחלנו עם שלוש כיתות בשיתוף עמותת 'יוניסטרים' לקידום נוער של רוני צארום", מספרת בן מנחם. "שם הם לומדים על יזמות וטכנולוגיה. בספטמבר הקרוב נרחיב את הבית לגילאים מגוונים, במטרה לתת לנוער כלים להיות יזמים ולהקים בעצמם סטארט-אפים בהמשך הדרך".

גילוי מלא. "תוכנית עבודה: מגמות ותמורות בשוק העבודה" היא סדרת מפגשי אונליין בחסות תנובה, המשודרת מדי רביעי ב-10:00 באתר גלובס ובעמוד הפייסבוק שלו