להשקיע בקרן עוקבת ביטקוין או לקנות את "הדבר האמיתי": מה צריך לדעת ומה משתלם יותר?

מי שקנה ביטקוין בצורה ישירה, נהנה מעלייה של מעל ל-100% במחירו מתחילת השנה • לעומת זאת מי שהשקיע במטבע הדיגיטלי באמצעות קרן הביטקוין הגדולה בעולם (GBTC) נהנה מתחילת השנה מעלייה של כ-60% בלבד • ממה נובע הפער ומה ההבדלים בין צורות ההשקעה השונות

ביטקוין. בתי המשפט קובעים גבולות גזרה חדשים לבנקים / צילום: Reuters, Dado Ruvic
ביטקוין. בתי המשפט קובעים גבולות גזרה חדשים לבנקים / צילום: Reuters, Dado Ruvic

בשבוע שעבר התייחסנו כאן להשקעה של בית ההשקעות אלטשולר שחם בביטקוין. הוא בחר לעשות זאת בצורה עקיפה באמצעות השקעה בקרן הביטקוין הגדולה בעולם (Grayscale Bitcoin Trust, GBTC), בשונה למשל מרכישת הביטקוין הישירה (רכישת המטבע עצמו) שבצעה חברת טסלה בחודש פברואר. בטוויטר הסבו את תשומת ליבי לכך שלאור פערי התשואות בין השקעה ישירה ועקיפה בביטקוין, ראוי לשים זרקור על ההבדלים בין שני אופני ההשקעה.

ראשית למספרים עצמם. נכון למועד כתיבת שורות אלו, מי שקנה את הביטקוין בצורה ישירה נהנה מעליה של מעל ל-100% במחירו מתחילת השנה. לעומת זאת התשואה אותה השיגה הקרן GBTC מתחילת השנה הינה כ-60% בלבד! ממה יכול לנבוע פער משמעותי שכזה? על מנת לענות על השאלה, צריך להבין כיצד מתבצעות בפועל ההשקעות הישירה והעקיפה בביטקוין.

הרכישה הישירה של ביטקוין מתבצעת באתרים ייעודיים המשמשים כבורסות, המתווכות בין קונים ורוכשים פוטנציאליים של הביטקוין. לצורך אחסון הביטקוין שנרכש, הרוכש נעזר בארנקים וירטואליים.

לעומת זאת, ההשקעה העקיפה מתנהל כדלקמן: GBTC מקצה למשקיעים כשירים בהקצאות פרטיות מניות כנגד שווי הביטקוין אותו היא מחזיקה. לאחר תקופת חסימה של שישה חודשים, המשקיעים הכשירים יכולים למכור את המניות שלהם לכלל המשקיעים בשוק המשני OTCQX, ומרגע זה מתנהל מסחר במניות הללו באופן דומה למסחר רגיל של מניות בבורסה. לפיכך, במסלול ההשקעה העקיף, המשקיעים מחזיקים במניות של קרן שהנכס אותו היא מחזיקה הוא ביטקוין.

על פניו ניתן היה לצפות שמחיר המניה של GBTC בשוק המשני ישקף (בנטרול התחייבויות שיש ל GBTC) את מחירו של הביטקוין, כיוון שזהו הנכס ש-GBTC מחזיקה. אולם, בפועל, אין זה המצב.

עד כה לרוב מחיר המניה של GBTC בשוק המשני היה גבוה ממחיר הביטקוין, עם כי באחרונה חל היפוך ומחיר הביטקוין כעת גבוה ממחיר המניה של GBTC. בהתאמה, בתחילת השנה מחיר הביטקוין היה כ-28 אלף דולר, בעוד שמחיר מניית GBTC במונחי ביטקוין היה 32 אלף דולר, ואילו בעת כתיבת שורות אלו מחיר הביטקוין הינו כ-58 אלף דולר, בשעה שמחיר מניית GBT במונחי ביטקוין הינו כ-51 אלף דולר. כך מקבלים את פערי התשואות המשמעותיים איתם פתחנו את טור זה.

הסבר אפשרי לפערים הוא שמשקיעים מוכנים לשלם פרמיה על המסחר העקיף בביטקוין, כיוון שהם תופסים אותו כפשוט יותר מרכישה ישירה של ביטקוין והתעסקות עם ארנק וירטואלי. אולם, הסבר זה אינו מתאים כשמחיר מניית GBTC נמוך ממחיר הביטקוין (לאחר שלוקחים בחשבון את התחייבויות הקרן).

הסבר אחר הינו שמחיר המניה של GBTC מושפע גם מהתזוזה הכללית של שוק המניות, כיוון שהמשקיעים תופסים את ההשקעה במניית GBTC כעוד השקעה במניה, ולכן ירידה בשוק המניות יכולה להביא לירידה במחיר מניית GBTC גם אם מחיר הביטקוין לא ירד ולהיפך.

כך או כך מי שמעוניין להשקיע באופן עקיף בביטקוין באמצעות קרן GBTC, משיקולי פשטות ואולי אף משיקולים רגולטוריים, חייב להיות מודע לכך שהתשואה אותה ישיג על השקעתו יכולה להיות שונה באופן מהותי מזו שישיג באמצעות רכישה ישירה של הביטקוין.

בהקשר יותר רחב ההשקעה העקיפה בביטקוין ממחישה עד כמה חשוב להבין את מכשיר השקעה טרם ביצועה. שאם לא כן ניתן להיקלע לשוקת שבורה דוגמת המחירים השליליים (!) של חוזי הנפט בשנה שעברה, שנבעו ממחסור במקומות אחסון פיזיים של חביות נפט, היות ובתום חיי החוזים הללו חביות הנפט נמסרות באופן פיזי.

דוגמה אחרת הינה תעודות הסל הממונפות. כך למשל תעודה ממונפת פי 2 שעולה ב-2% אם השוק עולה ב-1% ויורדת ב-2% אם השוק יורד ב-1%. בתעודה שכזו תקופות של ירידות בשוק יכולות להביא לכך שהתעודה לא תוכל להתאושש באופן מלא כשהשוק מתאושש.

במקרה הקיצוני ירידה של 50% בשוק תאפס את ההשקעה בתעודה ושום עליה לאחר מכן של השוק כבר לא תעזור. מכאן שהכלל שלדעתי צריך לאמץ הוא שמשקיעים רק במה שמבינים עד הסוף.

הכותב הוא חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ובעלים של קרן השקעות.

אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם