דיווח: הסנקציות שהוטלו בארה"ב על דן גרטלר הוסרו לאחר התערבות ישראל

לפי בלומברג, החלטת ממשל טראמפ שניתנה בימים האחרונים שלו בשלטון להסיר את הסנקציות על איש העסקים והיהלומן הגיעה בעקבות התערבות ישראלית • עוד לפי בלומברג, ראש המוסד טס ב-2019 לקונגו • רון דרמר: "לגרטלר יש מערכות יחסים באזור החשובות לאינטרסים של ישראל, ולכן הגשנו בקשה רשמית לארה"ב"

דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף
דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף

המהלך השנוי במחלוקת של ממשל טראמפ להסיר את הסנקציות שהוטלו על  איש העסקים והיהלומן הישראלי דן גרטלר, שהואשם על ידי ארה"ב בשחיתות בשורת עסקאות עם בכירים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הגיע לאחר בקשות חוזרות ונשנות מצד גורמים ישראלים, שאמרו שהוא נכס חיוני לביטחון הלאומי. כך לפי בלומברג.

גם יוסי כהן, ראש המוסד, וגם רון דרמר, אז שגריר ישראל בוושינגטון, ניהלו שיחות במהלך מספר חודשים עם בכירים בארה"ב. כהן גם ערך שתי נסיעות לקונגו בשנת 2019 כדי להיפגש עם גרטלר והנשיא לשעבר ג'וזף קבילה, כך לפי מקורבים.

"לגרטלר יש מערכות יחסים באזור החשובות לאינטרסים של ישראל, ולכן הגשנו בקשה רשמית לארה"ב", אמר דרמר, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בראיון לבלומברג ניוז. 

הסיבות להחלטה לאפשר לגרטלר לבצע עסקאות בארה"ב, שניתנה בימיו האחרונים של ממשל טראמפ, לא הוסברו עד כה. פעילי זכויות אדם וכמה פקידי ממשל טראמפ לשעבר מתחו ביקורת על המהלך, שהחזיר לגרטלר את הגישה למערכת הפיננסית האמריקאית.

החודש הפכה ג'נט ילן, מזכירת האוצר של ארה"ב, את ההחלטה, ואמרה שהיא אינה עולה בקנה אחד עם מטרות ארה"ב להילחם בשחיתות ולקדם את היציבות בקונגו.

בלשכת נתניהו סירבו להגיב. דוברו של נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, טשיסקדי, לא מסר תגובה.