תקנות התעופה עודכנו בעקבות פסיקת בג"ץ. מה יקרה החל מהיום?

לא רק מדידת חום: מהיום ייכנסו לתוקף כמה שינויים בנתב"ג, ביניהם ביטול מגבלת 3,000 הנוסעים ביום ובוטל המנגנון לאישור טיסות חריגות • ומה לגבי ההגבלה על טיסה שמגיעה לישראל כטיסת מטען ויוצאת מישראל עם נוסעים?

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס

בעקבות פסיקת בג"ץ שלא אפשרה להאריך את תקנות התעופה בשעה שהמדינה לא סיפקה נימוק מניח את הדעת לצורך בהן, ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה אישרה את תיקון התקנות. מהיום (א') ייכנסו לתוקף מספר שינויים:

בוטלה מגבלת 3,000 הנוסעים ביום בנתב"ג. בית המשפט העליון תהה מניין צץ המספר הזה ולא קיבל נימוק הגיוני, לצד העובדה שהמדינה טענה כי הביקוש משקף מספר נמוך יותר. מכאן נפסק כי אין צורך במכסה האמורה, וכי אם יתעורר צורך כזה, המדינה תוכל לשקול אותו מחדש.

היקף הטיסות היומי יותאם לקיבולת האפקטיבית של נתב"ג, שמושפעת הן מהצורך לעמוד בדרישות תקנות הקורונה והן מהצורך לביצוע בדיקות וריחוק חברתי. בסעיף הזה נציין כי נתב"ג פועל על-פי תו כחול שיש בו סעיפים שמוטב לו יידונו מחדש. אחר מהם הוא חובת השמירה של שני מטרים מרחק בין הנוסעים בטרמינל, בשעה שלאחר תהליך הטרום טיסה, אותם נוסעים יושבים בצפיפות במטוס, והם מצטופפים גם לאחר הנחיתה יחד. בנמלי תעופה שונים שונתה שמירת המרחק למטר אחד. המשמעות: הגדלת הקיבולת היומית המותרת בנמלי תעופה.

בוטל המנגנון לאישור טיסות חריגות. המנגנון הזה אפשר לרשות התעופה האזרחית שלא לאשר לחברות תעופה להפעיל טיסות חריגות, כך למשל להטסת סטודנטים. מקרים של אי-ישור טיסות היו שכיחים למדי בשבועות האחרונים.

בוטלה ההגבלה על טיסה שמגיעה לישראל כטיסת מטען ויוצאת מישראל עם נוסעים. הסעיף הזה הציג מצב שנוי במחלוקת, לפיו משרד התחבורה קבע כי טיסות שמגיעות עם מטען לישראל, דוגמת טיסות שהפעילו יונייטד ודלתא מארה"ב, לא יוכלו להטיס נוסעים מישראל. על אף שטיסות אלה בוצעו במטוסי נוסעים, ועל אף שצוותי אוויר הגיעו בכדי לשרת את הנוסעים. דובר בעיקר על נוסעים שביקשו לצאת מישראל ואף החזיקו באישור ועדת החריגים שהייתה תקפה בשעתו - אולם הטיסות הללו לא אושרו על+ידי משרד התחבורה.

בוטלה חובת מדידת החום לנוסעים בכניסה לטרמינל וטרם העלייה למטוס, בדומה לקיים בכלל המשק. 

גם מעבר הגבול טאבה ייפתח 

אחרי ניסיונות רבים לטרפד את המהלך, גם מעבר הגבול טאבה ייפתח לטובת המבקשים לנפוש בסיני. מה שדחף את היוזמה של שאת התיירות אורית פרקש-הכהן היא פסיקת בג"ץ. בהודעה שהופצה מטעמו של שר הביטחון ושר המשפטים בני גנץ ושרת התיירות פרקש-הכהן וכחול לבן, נמסר: "אנו מבשרים על פתיחת טאבה ליציאה לסיני כבר בימים הקרובים. הפעלת מעבר הגבול תיעשה על-פי קיבולת קבועה של חולפים במעבר בהתאם להנחיות שמירת המרחק ובהתאם למנגנון הבדיקות לנכנסים.

"לאור פקיעת התקנות, אושרה בפועל פתיחתו של מעבר טאבה למבקשים לצאת לסיני בתו סגול, במתווה זהה למתווה נתב"ג. השבים יידרשו לערוך בדיקות בדומה לכללי נתב"ג. גנץ ושרת התיירות אורית פרקש-הכהן סיכמו עם השרים הרלוונטיים כי יינתנו מספר ימים למעבר להיערך למעבר בטוח ומאורגן, זאת במקביל לבחינה משפטית של המתווה שהציגה כחול לבן המגביל במכסה את כמות הנכנסים בכדי למנוע התקהלויות במעבר בדגש על חג הפסח".