הקשר בין מגוון ביולוגי לשינוי האקלים: הכלכלה שלנו תלויה בהון שמציע הטבע

מגפת הקורונה היא אזעקה שנועדה למשוך את תשומת-לבנו להידרדרות המגוון הביולוגי, אבל רק מעטים שומעים אותה על רקע הרעשים האחרים של המשבר

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

סוף-סוף זוכה משבר האקלים להתייחסות, אפילו יותר משוקי ההון. עברנו דרך ארוכה בזיהוי המורשת הכלכלית שלו, הבנת הכוחות המחוללים בו שינוי וזיקוק התובנות להיבטים המעשיים של שוקי ההון. ההלוואות במאזני הבנקים, ההשקעות בתיקים של מנהלי ההון והסיכונים וההזדמנויות המעורבים בפוזיציות אלה מנקודת מבט אקלימית, מוצגים כולם ברמה גבוהה של שקיפות ומודעות. ואולם בכל הקשור לרווחתו של כדור הארץ, אי-אפשר לשבת בחוסר מעש. למרות שרק עכשיו התחלנו להתמודד עם אתגרי שינוי האקלים, סוגיית המגוון הביולוגי מתחילה לצאת מהצל שהסתיר אותה עד כה.

יש קשר הדוק בין מגוון ביולוגי לשינוי האקלים מעצם העובדה הפשוטה שהכלכלה שלנו תלויה בהון שמציע הטבע. אנו עלולים לקבל את הרושם שחדשנות וטכנולוגיה מכתיבות את רווחתה של החברה האנושית. ואולם, לא צריך להסתכל רחוק כדי לקבל תזכורת לכך שהשימוש באדמה הוא עדיין הבסיס לחיי היומיום שלנו. הפורום הכלכלי העולמי מעריך כי כמחצית מכלכלת העולם תלויה בטבע במידה רבה או מתונה. מזון וחקלאות הם הדוגמה הברורה מאליה של הערך המוסף. במקרים מסוימים גם תיירות יכולה להוות דוגמה.

לפי שעה, מידת התלות של תעשיית התרופות בטבע ברורה פחות. האתגר הניצב מולנו הוא אובדן המגוון הביולוגי כתוצאה מהתנוונות הסביבה הטבעית: כריתת יערות, זיהום והתחממות גלובלית הם רק חלק מהדרכים שבהן אנו מפריעים לאקוסיסטם ומאיימים על האיזון הקיים בה. האבקת צמחים חיונית לחקלאות והיעלמות אוכלוסיית הדבורים הפכה לבעיה מוכרת, המהווה דוגמה מוחשית לאופן שבו צמצום הגיוון הביולוגי מיתרגם לבעיה כלכלית.

 שינוי מסלול

אם נמשיך להתקדם במסלול שבו אנו נעים כיום, אנו מסכנים את הערך המוסף שמספק לנו הטבע. הנתיב של היום מאיים לשבש את יציבותן של המערכות האקולוגיות מעבר לנקודה הניתנת לתיקון ולתת דרור לכוחות הרס וניוון המחזקים את עצמם. המדענים מזהירים כי כריתת היערות בדרום אמריקה ובדרום מזרח אסיה עלולה להוביל להפיכתם של יערות הגשם לסוואנות ללא דרך חזרה, מה שיזעזע את מערכת האקלים הגלובלית החולה.

יעד מספר 15 ברשימת היעדים בני-הקיימא של האו"ם - "חיים על האדמה" - שואף להגביר את המודעות ולעודד נקיטת פעולה נגד סיכונים אלה. רק באמצעות נתיב של שימוש בר-קיימא בקרקע, הכולל הגנה, שיקום וניצול משאבים אחראי, נוכל לסמוך על הערך המוסיף שמציע הטבע.

מגפת הקורונה היא אזעקה שנועדה למשוך את תשומת-לבנו להתדרדרות המגוון הביולוגי, אבל רק מעטים שומעים אותה על רקע הרעשים האחרים של המשבר. שש מכל עשר מחלות מידבקות הן מחלות זואונוטיות, כלומר מחלות העוברות מבעלי חיים לבני אדם, קובע המרכז לבקרת ומניעת מחלות של ארה"ב. גם COVID-19 היא מחלקה זואונוטית ובחלקה תוצאה של התערבות האדם במערכות האקולוגיות של הטבע.

המגוון הביולוגי ושינוי האקלים הן גם שתי בעיות נפרדות. אנו מודדים, לפחות באופן גס, את פליטות גזי החממה שלנו, בכדי להשיג שליטה מסוימת. רכישות המוצרים והשירותים שלנו ושרשרות האספקה הקשורות אליהן מותירות טביעת פחמן. מדדים כגון שווי ערך לפחמן דו-חמצני לכל קילוגרם מזון שנצרך, או קילומטרים שנסעה מכונית על כביש, או מיליון מכירות תאגידיות מאפשרים להמחיש את העקבות שמותירות פליטות הפחמן בעולמנו.

מדידת אובדן המגוון הביולוגי היא עדיין משימה קשה. חישובים מהימנים מראים כי מגוון הזנים המדהים שעל כדור הארץ מתכווץ מדי שנה. ואולם, מדדים אלה אינם מראים את הקשר הישיר בין תהליך ההתדלדלות להרגלי הצריכה שלנו או לפעילות התאגידית. ומאחר שמגוון ביולוגי עוסק במערכות אקולוגיות כה מגוונות, יש שונות עצומה באופן שבו אנו מתערבים ופוגעים, מנצלים יתר על המידה את משאבי הטבע ובמדדים שבהם אנו משתמשים כדי למדוד את המתרחש. בין אם מדובר בחקלאות, דיג או יערות, כל פעילות מחייבת מתודולוגיה שונה למיפוי המגוון הביולוגי באופן בעל משמעות.

בעיות מורכבות

המורכבות של המגוון הביולוגי עולה פי כמה על המורכבות של שינוי האקלים: הרוב המכריע של פליטות גזי חממה מתמצה בדלק מאובנים ופרות. הפתרון שאומר להשתמש פחות בדלק ולאכול פחות פרות הוא ישיר מאוד, אך קשה להשגה.

בקבוקי הפלסטיק הם דוגמה למורכבות של זיהום שאינו קשור לאקלים. החומר עצמו מציע מאפיינים מצוינים לאריזה ומאפשר שרשראות אספקה בטוחות, משקל נמוך ושימוש חוזר. מחזור פלסטיק, מהסוג שבו אנו משתמשים בחיי היומיום, צורך פחות אנרגיה ומשאבים מאשר מיחזור זכוכית המהווה חלופה לשימושים רבים.

למרבה הצער, המציאות שונה מהתיאוריה. פלסטיק לשימושים מיוחדים, לולאות מיחזור דולפות, השלכת פסולת פלסטיק ושימוש מופרז במוצרים ארוזים הם רק חלק מהסיבות הרבות שאנו משתמשים ביותר מדי פלסטיק ולהפיכתו לנטל על הסביבה.

פלסטיק המופק ממשאבי טבע היה עשוי להחליף במידה מסוימת את הפלסטיק המופק מדלק מאובנים, אך שרשרת אספקה חלופית זאת כרוכה בבעיות סביבתיות משולבות, לרבות שימוש מפורז בקרקע. דוגמה זו ממחישה כיצד בעיות הקיימות של הפלסטיק אינן קשורות דווקא לחומר אלא לשימוש בו, לפיתוח כלכלי ולערכים תרבותיים. מורכבות זאת מאפיינת את רוב הסוגיות של המגוון הביולוגי.

שוקי ההון הם תמונת מראה לא חדה של הכלכלה, עם הערת אזהרה חשובה, שחלק מהעסקים נהנים מייצוג יתר בהם בעוד שאחרים סובלים מייצוג חסר.

עסקי דלק המאובנים הם עתירי הון ומסתמכים על משקיעים המציעים מימון בהון או חוב. נוכחותם בשוקי ההון הייתה חיונית לשילוב נקודת המבט האקלימית בזווית ההשקעות. ואולם נראה כי העסקים העיקריים שנמצאים בחזית אובדן המגוון הביולוגי, אינם מיוצגים במידה מספקת.

חקלאות, יערות ובנייה הם ברובם עסקים פרטיים, קטנים או גדולים ולפעמים קשורים הדוקות לממשלה. עסקים כאלה נוטים להסתמך על הלוואות בנקאיות מקומיות ולא על מימון מבסיס משקיעים גלובלי.

הסתגלות מהירה

לנוכח כל המכשולים האלה, אנו חייבים להתמקד במה שאנו יודעים. הטיפול באובדן המגוון הביולוגי מצריך רלוונטיות ותשומת-לב, מה שיאיץ את השינוי בעסקים ויאלץ את החברות להסתגל לשינוי. כימיקלים ודשנים המשמשים בחקלאות נמצאים בסיכון לרגולציה הדוקה יותר והיצרנים נמצאים תחת לחצים לפתח מוצרים ופרקטיקות המקדמים חקלאות בת-קיימא.

זוהי אחת מחזיתות המגוון הביולוגי בשוקי ההון. החדשנות סוחפת את תחומי החקלאות וחלופות מזון לבשר, בחלקו הודות להתקדמות טכנולוגית כגון תאורת LED ודיגיטציה המאפשרים שיטות חדשות לגידול גידולים חקלאיים בעלי ערך מוסף גבוה בתוך מבנים. ההתקדמות בזיהוי תמונות ורובוטיקה מאפשרת שימוש בציוד חקלאי חדש המשפר את התפוקה ובולם את הנזק הסביבתי שגורם עיבוד השדות.

זוהי רק אחת מחזיתות המגוון הביולוגי בשוקי ההון, משום שמדינות וכלכלות מסוימות נמצאות תחת איום לאבד את הון הטבע שלהן בטווח הרחוק, עקב הידרדרות הקרקע הניתנת לעיבוד. הנתונים לזיהוי והבנת הסיכונים נמצאים בפיתוח אך שילוב נקודת המבט הזאת בניתוח של סיכויי המדינה וההשלכות לחוב הממשלתי הוא תחום מחקר כלכלי חשוב. מגוון ביולוגי הוא הפרק החדש שהתחלנו לכתוב במסע שלנו להשקעות אחראיות.

הכותב הוא מנהל המחקר הכלכלי והדור הבא, בבנק השוויצרי יוליוס בר. מתמחה באנליזת שוקי הסחורות עם התמחות באנרגיה. עוסק גם בשינויים המבניים המתחוללים בשוקי האנרגיה העולמיים ובהשלכותיהם על הניידות הגלובלית. רוקר חבר בוועדת ההשקעות האחראיות של יוליוס בר