קוינבייס תשלם 6.5 מיליון ד' כדי ליישב חקירה של נציבות המסחר בחוזי סחורות עתידיים

מפעילת בורסת הקריפטו הגדולה בעולם מיישבת את החקירה של ה־CFTC ללא הודאה או הכחשה שנהגה שלא כשורה

ביטקוין. בתי המשפט קובעים גבולות גזרה חדשים / צילום: Reuters, Dado Ruvic
ביטקוין. בתי המשפט קובעים גבולות גזרה חדשים / צילום: Reuters, Dado Ruvic

מפעילת בורסת הקריפטו קוינבייס (Coinbase) הסכימה לשלם 6.5 מיליון דולר על מנת ליישב טענת רגולטורים שהיא דיווחה מידע שגוי לגבי נפח המסחר בה.

קוינבייס, בורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולים ביותר בארה"ב, נרשמה להנפקה בבורסה בשנה שעברה וסיימה את בדיקת נציבות המסחר בחוזים עתידיים (Commodity Futures Trading Commission) מבלי להודות או להכחיש את טענות הרגולטור. התוצאה פוגגה לפחות ענן אחד שהיה תלוי מעל החברה בזמן שהיא מתכוננת להפוך לחברה ציבורית באמצעות רישום ישיר בבורסת נאסד"ק.

קוינבייס הוציאה הודעה בה אמרה שהחקירה לא טענה שנעשה נזק כלשהו ללקוחות. "אנו נמצאים בדיונים אקטיביים עם ה־CFTC לאורך החקירה שלהם ואנו מאמינים שהשיחות שלנו היו קונסטרוקטיביות ותרמו לתוצאה שמספקת את שני הצדדים", נמסר מהחברה.

פעולות האכיפה מראות איך רגולטורים בוול סטריט כגון ה־CFTC, המפקחים על שוק הנגזרות, החלו לאכוף התנהגות רצויה בעולם החדש של מטבעות קריפטו ונכסים ודיגיטליים.

ה־CFTC קבעה את יכולתה למשטר מסחר במטבעות קריפטו, כגון ביטקוין, שהיא מתייחסת אליהם כסחורות. ה־CFTC לא קובעת כללים או בוחנת בורסות ביטקוין, כפי שהיא עושה לגבי חוזים עתידיים והחלפות, אבל היא שומרת לעצמה סמכות להתערב כשהיא חושדת שנעשית פעילות מניפולטיבית או הכרוכה במרמה.

לקוינבייס, שנוסדה ב־2012 כפלטפורמה למסחר בביטקוין, יש 43 מיליון משתמשים והיא משרתת 7,000 לקוחות מוסדיים, כך לפי התשקיף שהגישה לקראת ההנפקה. בפעולה כזו, חברות נותנות למניות שלהן לצוף בשוק המניות, ומרשות להן להיסחר באופן פומבי ומרשות למשקיעים מוקדמים או לעובדים למכור מניות לציבור.

הטענות נגד קוינבייס מגיעות מתקופה שבין 2015 ל־2018 ומתייחסות למסחר בבורסה המוכרת כ־Coinbase Pro. החברה הפעילה שתי תוכניות שייצרו הוראות שלפעמים סחרו זו עם זו, כך הודיעה ה־CFTC בהודעת סיכום החקירה.

קוינבייס כוללת את המסחר הזה בנתונים שכילתה לשירותים המעבירים אחר כך את המידע על נפח המסחר והמחירים לציבור, כך הודיעה ה־CFTC. המשמעות הייתה שסוחרים יכלו לקבל תחושה מוגזמת של נפח המסחר ב־Coinbase Pro, כך נמסר מה־CFTC.

ה־CFTC טענה באותה הודעה שעובד קוינבייס לשעבר נקט בפעולות דומות, שהסוכנות הגדירה כ"הלבנת מסחר", נוהג אסור במסגרתו הוראות קנייה ומכירה התואמות זו לזו מוצאות ביחד, וכך נוצר מצב שקיים מסחר אבל ללא שינוי בבעלות הנכס. הלבנת מסחר אסורה כי היא יוצרת מראית עין של נפח מסחר שעשוי להטעות אחרים ולגרום להם לחשוב שלחברה יותר נזילות ממה שבאמת יש לה.

ההאשמות לגבי הלבנת מסחר קרו במסחר בין ביטקוין ללייטקוין (Litecoin) במשך תקופה של שישה שבועות ב־2016, כך נמסר מה־CFTC. לייטקוין הוא מטבע קריפטו הדומה לביטקוין. פעולות המסחר נעשו בין חשבונות הקשורים לכתובת הדואר האלקטרוני האישית של העובד לשעבר בחברה, כך נמסר מה־CFTC.

נציבת ה־CFTC דון סטאמפ, רפובליקאית, אמרה בהודעה שהיא תומכת בפעולת האכיפה אבל מודאגת שהיא שולחת את המסר הלא נכון לגבי סמכות הסוכנות לעשות רגולציה בבורסות ביטקוין כמו קוינבייס. ה־CFTC יכולה לחקור תרמית ומניפולציות בשווקי מזומן לגבי סחורות כמו ביטקוין, אבל סמכות הליבה שלה מוגבלת לשוק הנגזרות.

"אני מאמינה שהמקרה הזה מאיר באור לא טוב את עדיפויות האכיפה של הנציבות", כתב סטאמפ.

התלהבות ממטבעות הקריפטו הביאה את קוינבייס להערכת שווי מנקרת עיניים במסחר מהעת האחרונה בשווקים פרטיים. בדיווח רגולטורי ממוקדם יותר השבוע, גילתה החברה שמניותיה בעת האחרונה החליפו ידיים במחירים שעל פיהם הערכת השווי שלה החברה מגיעה ל־67.6 מיליארד דולר, בהתחשב במספר המניות הקיימות נכון לתחילת שבוע שעבר.

המספר עשוי להיות אפילו גבוה יותר אם יחושב לגמרי על בסיס מדולל, כולל מניות מוגבלות ואופציות. המשמעות היא שכשתונפק קוינבייס, היא עשויה להיות בעלת הון בשוק הגדול יותר מכמה בורסות מסורתיות כמו נאסד"ק או Intercontinental Exchange, שהיא חברת האם של הבורסה בניו יורק.