לראשונה: תוצב קלפי לבחירות בנתב"ג; מי יוכל להצביע בה?

מי שיוכל להצביע בנתב"ג הם הנוסעים שנדרשים לגשת לבידוד לאחר הנחיתה, והרעיון הוא שכך הם יוכלו להצביע עוד בשטחי נמל התעופה ומשם להתפנות לבידוד • עם זאת,  הקלפי בנתב"ג לא תשרת את הטייסים ואת הדיילים הישראלים

קלפי / צילום: שלומי יוסף
קלפי / צילום: שלומי יוסף

לראשונה - ניתן יהיה להצביע לבחירות בשטחי נתב"ג. רשות שדות התעופה התבקשה להציב ארבע עמדות לקלפי מיוחדת שתוקם בשדה התעופה. בקלפי יוכלו להצביע הנוחתים שיגיעו ארצה ביום שלישי, ומדובר בכמה אלפים.

בקלפי שתוצב בנתב"ג לא יוכלו להצביע נוסעים שיוצאים מישראל ולא צוותי האוויר. אלה כבר התרגלו מכורח המציאות כי זכותם להצביע נשללת בשעה שהם לא שוהים בישראל ביום הבחירות במקרה שהוצבו לטיסות. במערכות הבחירות הקודמות ניסה ארגון הטייסים לשנות את רוע הגזירה עם הצבת קלפי ייעודית בנתב"ג לטובת צוותי האוויר, אולם יוזמה מוצדקת זו לא הבשילה. כעת אומנם תוצב קלפי בשדה, אך היא לא תשרת את הטייסים ואת הדיילים הישראלים.

מי שיוכל להצביע בנתב"ג הם הנוסעים שנדרשים לגשת לבידוד לאחר הנחיתה, והרעיון הוא שכך הם יוכלו להצביע עוד בשטחי נמל התעופה ומשם להתפנות לבידוד. נוסעים שמגיעים ביומיים שנותרו לפני הבחירות ונדרשים לגשת לבידוד, יוכלו להצביע בקלפי ייעודית לאזרחים השוהים בבידוד. קלפיות כאלה פזורות ברחבי הארץ. יש לשים לב כי לא ניתן להגיע לקלפיות אלה בתחבורה ציבורית.

מי שפטור מחובת הבידוד לאחר הכניסה לישראל הם מחלימים או מחוסנים. כל הנוסעים נדרשים לבצע בדיקות PCR לפני ההמראה לישראל ולאחר הנחיתה, המחוסנים והמחלימים בתוכם.

לצד הקמת הקלפיות, בנתב"ג נערכים עם הקמה של עמדות בדיקה נוספות, כאשר הצפי הוא להגדלת מספר הנוסעים עם כניסת התקנות החדשות לתוקף בהתאם להחלטת בג"ץ. על-פי תקנות אלה, מבוטלת מכסת הנוסעים היומית שהוגבלה ל-3,000 נכנסים ביום. היום (א') יחלפו בנתב"ג כ-8,400 נוסעים בכ-60 טיסות, מתוכם 4,600 נוסעים ימריאו מישראל, ו-3,800 ינחתו בארץ.

פסיקת בג"ץ התקבלה בעקבות מספר עתירות שהוגשו נגד המדינה, בהן גם עתירה של התנועה לאיכות השלטון, שטענה להפרה של זכות היסוד של האזרחים לבחור ולהיבחר. ההחלטה התקבלה בטווח של שבוע לפני הבחירות, כך שעבור רבים שתכננו להגיע ולהצביע, מדובר בהחלטה שמגיעה מאוחר מדי.