מחשש להדבקות: יפן לא תאפשר לצופים ממדינות זרות להגיע לאולימפיאדת טוקיו

לטענת המארגנים, אנשים מחוץ ליפן שרכשו כרטיסים למשחקים יקבלו החזר כספי • החלטה לגבי רמת הנוכחות של צופים מקומיים אמורה להתקבל בחודש הבא

האצטדיון האולימפי בטוקיו / צילום: Shutterstock, StreetVJ
האצטדיון האולימפי בטוקיו / צילום: Shutterstock, StreetVJ

על צופים ממדינות זרות תיאסר הכניסה לאולימפיאדה הקיץ בטוקיו, כך אמרו מארגני האירוע, בצעד שנועד לצמצם את האפשרות להפצת נגיף הקורונה במשחקים ולעודד תמיכה באירוע בקרב העם היפני, שכיום לא מראה התלהבות יתירה לגביו.

המשחקים בטוקיו צפויים להיפתח ב־23 ביולי, שנה אחרי שתוכננו, לאחר שהמגפה גרמה לעיכוב. החלטה לגבי כמות הצופים הנמצאים ביפן ויוכלו לצפות בהם בעיניהם תתקבל באפריל, כך מסרו המארגנים.

כסף עבור כרטיסים שנמכרו לצופים ממדינות אחרות יוחזר, אמרו המארגנים. כ־600 אלף כרטיסים נמכרו לאנשים הנמצאים מחוץ ליפן וכ־4 מיליון כרטיסים נמכרו לצופים יפנים.

"העדיפות הראשונה שלנו הייתה, עודנה, ותישאר בטיחות כל המשתתפים במשחקים האולימפיים, וכמובן העם היפני לו אנו חבים כל כך הרבה כבוד", אמר נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך.

יפן הושפעה מהקורונה הרבה פחות מארה"ב ומדינות מערביות אחרות רבות, והיו בה פחות מ־9,000 מקרי מוות. התפשטות זנים חדשים של הנגיף העמיקה את החשש ביפן שזרם של מבקרים לאולימפיאדה עשוי להאיץ את הפצתם של מקרים חדשים.

סקרי דעת הקהל הראו באופן עקבי שרוב היפנים היו מעדיפים שהמשחקים יידחו שוב או יבוטלו מאשר שייערכו השנה. חששות לגבי התפשטות הנגיף הם הסיבה הראשונה.

סקר מאמצע מרץ שערך העיתון מאיניצ'י גילה ש־49% מהמגיבים רצו שמהשחקים יידחו או יבוטלו, בעוד ש־45% מהם היו פתוחים לעריכתם השנה כמתוכנן. מהקבוצה השנייה, רוב האנשים חשבו שצופים שאינם יפנים צריכים להיות מודרים מהקהל. הסקר לא פרסם את סטיית התקן.

מצבע החיסונים ביפן רק החל

יפן רק החלה לחלק חיסונים לתושביה אבל מארגני המשחקים אמרו שיהיו ריחוק חברתי מספק ואמצעי היגיינה שיוכלו להכיל את התפשטות הנגיף. הוועד האולימפי הבינלאומי הודיע שהיה רוצה לראות את הספורטאים מתחסנים.

נוריו סוגאיה, מומחה למחלות מדבקות באוניברסיטת קיו בטוקיו, אמר שאפילו אם האנשים שיבואו מחו"ל לאולימפיאדה יוגבלו לספורטאים, צוות הקשור אליהם, עיתונאים ומשתתפים חיוניים אחרים, עדיין ההדבקות עשויות להתפשט ולגרום לכמה מאות מקרי מוות הקשורים לאולימפיאדה. "כולם תוהים אם זה משהו שאנחנו צריכים לעשות על ידי לקיחת סיכון כל כך גדול?" אמר.

המארגנים לא אמרו מה יהיה גורל הכרטיסים שהכסף עבורם הוחזר, אבל הם יכולים לאפשר לכמות הצופים באירועים להיות נמוכה יותר על מנת להפחית את הסיכון של הדבקה בקורונה. כל ירידה בהכנסות מכרטיסים תהיה מכה למארגנים היפנים, שבנו על כך שיכניסו יותר מ־800 מיליון דולר במכירת כרטיסים.

עסקים שכבר נפגעו חזק ממגפת הקורונה, כמו מלונות ומסעדות, יאבדו הכנסות מתיירים זרים המגיעים ליפן על מנת לצפות במשחקים.

מנכ"ל משחקי טוקיו 2020 טושירו מוטו אמר שהמארגנים המקומיים לא מתכוונים לכסות את הוצאות הביטול על אף טיסה או מלון שהוזמנו מראש על ידי צופים מחו"ל. הוא הוסיף שאורחים של נותני החסויות למשחקים, יוכלו להיות בהם אם הם מעורבים בהכנות למשחקים אך לא כצופים בלבד.

אירועים לקראת פתיחת המשחקים אמורים להתחיל ב־25 במרץ, עם תחילת מרוץ השליחים האולימפי סביב יפן שיסתיים בטקס הפתיחה. על ההכנה למשחקים מעיב לאחרונה צילה של התפטרות נשיא המשחקים של 2020 והמנהל היצירתי של טקסי הפתיחה והסגירה של האולימפיאדה, עקב הערות שוביניסטיות שהשמיעו.

נשיאת משחקי טוקיו 2020 החדשה סייקו האשימוטו אמרה שעלייה קלה בכמות ההדבקות ביפן הובילה להחלטה לאסור על צופים מלהגיע מחו"ל לאולימפיאדה. "על מנת לוודא שאנו לא מטילים עול על המערכת הרפואית, היינו צריכים לקבל את ההחלטה הזו", אמרה האשימוטו.

ההסכם על כך הושלם בפגישה בין באך, האשימוטו, השר של יפן לענייני אולימפיאדה, מושל טוקיו ויושב ראש המועצה הבינלאומית של אולימפיאדת הנכים. זה היה צפוי, לאחר שבכירי ממשלה אמרו לכלי תקשורת יפניים מרכזיים לאחרונה שיאסרו על כניסת תיירים מחוץ לארץ כצופים באולימפיאדה.