יש לכם מיליון שקל פנויים? זו התשואה שהייתם מקבלים עליהם בעשור האחרון בשוק ההון

העשור האחרון היה סוער, וניתן לראות פערים משמעותיים בין התשואות בשוק ההון • בעוד שמדד ת"א-25 ייצר למשקיעים תשואה חיובית של 25%, מדד נאסד"ק זינק ב-400% • ומה עשה מדד הנדל"ן ומדד הבנקים?

צילום: AMIR COHEN / אילוסטרציה: Shutterstock
צילום: AMIR COHEN / אילוסטרציה: Shutterstock

שוקי ההון בארץ ובעולם מספקים למי שמעוניין לפעול בהם ולהשקיע את שם כספו, מנעד השקעות נרחב למדי, בעלי סיכונים שונים, ואשר בהסתכלות עשור אחורה ייצרו תשואות בטווחים שונים משמעותית זה מזה, בתלות באפיק ההשקעה.

שני אפיקי ההשקעה המרכזיים בבורסה בתל אביב ובמרבית הבורסות בעולם הן מניות ואג"ח (ממשלתיות ושל חברות), שגם הם מפוזרים על פני מאות חברות, בעלות אופי פעילות שונה ובעלי משוואות סיכון-סיכוי שונות - והתממשות אותם סיכונים או לחלופין פוטנציאל, מתבטאים בתשואות החיוביות או השליליות על ההשקעה, תלוי במשך ההשקעה ובנקודות הכניסה אליה והיציאה ממנה.

במקרה של רווחים מדובר ברווח "על הנייר", משום שבעת מימושו הוא נדרש לתשלומי מס, וכן כי גם ברווח וגם בהפסד, במקרה של השקעה רחבת היקף, היא נעשית במקרים רבים בסיוע של מימון חיצוני, שגם לו יש עלויות לא מבוטלות.

במבט של עשר שנים אחורה, ניתן לראות פערים משמעותיים בין התשואות בשוק, גם באפיקי ההשקעה הבולטים.

שנת הקורונה הייתה מטלטלת: בחלק הראשון של 2020 המגפה משכה את מרבית המניות בבורסה המקומית ובבורסות העולם חזק למטה, עם השלת עשרות אחוזים תוך שבועות ספורים. בהמשך חל תיקון חד בסנטימנט השלילי, שהפך לעליות חדות. בחלק גדול מהמקרים מחקו העליות לחלוטין את הירידות שנרשמו קודם לכן.

כך לדוגמה, באפיק המנייתי בשוק ההון המקומי, מדד הדגל של הבורסה בתל אביב - ת"א 35 (שבעבר היה ת"א 25 והתרחב לפני כמה שנים), ואשר בו נכללות החברות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסה המקומית (מבחינת שווי שוק), ייצר למשקיעים עשור אחורה תשואה חיובית של כ-25%.

 
  

"אחיו הקטן" - מדד ת"א 90 (שהתרחב גם הוא בשנים האחרונות, אחרי שבעבר היה ת"א 75), וכולל את המניות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בבורסה אחרי ת"א 35, משאיר את מדד הדגל מאחור בעשור האחרון, ומסכם אותו בקפיצה של כ-115%.

מדד הבנקים ייצר עשור אחורה תשואה של כ-80% ואילו מדד הנדל"ן קפץ בכ-140% בתקופה זו. לעומתם, מדד הנפט והגז איבד כ-50% מערכו מאז נוסד לפני כעשור (אפריל 2011).

ביצועי המדדים המקומיים מחווירים ביחס לרווחים שייצרו מדדי המניות המובילים בבורסות בארה"ב, בראשם הנאסד"ק, המוטה לחברות טכנולוגיה, הנחשבות לסקטור שמשך את הבורסות ליציאה ממשבר הקורונה, וייצר למשקיעים בו תוך עשור תשואה של כ-400%. זאת בעוד מדד ה-S&P 500 הסתפק בטיפוס של כ-200% בעשור החולף.

בחזרה לשוק המקומי, למשקיעים הסולידיים יותר, מדד התל-בונד 60 תשואה של קצת יותר מ-30% תוך עשור, בעוד מדד התל-בונד שקלי ייצר בעשור תשואה שהתקרבה ל-50%. למי שמעדיף להתרחק מסיכונים, מדד אג"ח ממשלתי כללי ייצר תשואה של כ-45% בעשור.