האקתון תכנות חיפש פתרונות טכנולוגיים שיגרמו ליותר נשים להיכנס לבורסה

גיתית שפירא, סטודנטית מהמחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בר אילן, הופתעה לגלות כי בעוד הסטודנטים הגברים סביבה החזיקו תיק השקעות, לסטודנטיות נשים לא היה כזה • במסגרת האקתון שערכה המחלקה הציעו הסטודנטים אפליקציות ויישומים שיוכלו לאזן את התמונה

נשים בבורסה
נשים בבורסה

האקתון שערכה החודש המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בר אילן ניסה למצוא פתרונות טכנולוגיים שינגישו את עולם ההשקעות הפיננסי למשקיעות נשים. במסגרת ההאקתון, שנערך בשיתוף חברת הפינטק הישראלית פאגאיה, השתתפו 160 סטודנטים וסטודנטיות שהתחלקו לצוותים והציעו רעיונות לפיתוחים.

המשקיעות באות: יותר נשים סוחרות בבורסה והן גם עושות את זה טוב יותר

ההאקתון נולד מתוך יוזמה של הסטודנטית גיתית שפירא מהמחלקה למדעי המחשב. שפירא חשה שהיא וחברותיה מכירות את תחום שוק ההון פחות טוב מהחברים הגברים במחלקה. סקר קצר ששפירא ערכה בקרב חבריה גילה כי בעוד הסטודנטים הגברים במחלקה החזיקו תיק השקעות, לסטודנטיות לא היה כזה והן הביעו חשש להיכנס לעולם הלא מוכר.

נשים נחשבות מסורתית לפחות מעורבות בעולם של השקעות בשוק ההון, אף שדברים משתנים במהירות בנושא זה כפי שתיעדה כתבה מחודש ינואר במוסף G של גלובס. הכתבה הראתה כי דווקא בהשפעת הקורונה יותר נשים החלו לסחור באופן פעיל בבורסה ולנהל תיקי השקעות. על פי נתוני הבורסה בתל אביב, שיעור הנשים הגולשות לאתרי הבורסה עלה מ-31% ב-2019 ל-36% ב-2020.

במקום הראשון בהאקתון החודש זכה הרעיון של הסטודנטים ענבר אביטל, עמית מילא, אורי דאבוש וליעד קהילה, שהציעו אפליקציה בשם Stock Race. במסגרת האפליקציה יוכלו משתתפות נשים להתנסות במסחר בצורה תחרותית ומלמדת אך ללא סיכון פיננסי.

תמונה מהאקתון התכנות / צילום: אוניברסיטת בר אילן
 תמונה מהאקתון התכנות / צילום: אוניברסיטת בר אילן

לאחר הצטרפות לאפליקציה תקבל כל משתתפת סכום התחלתי וירטואלי להשקעה, כשמטרתה היא לנצח את שאר המשתתפות בתחרותיות שבועיות, חודשיות ושנתיות. מתוך האפליקציה יוכלו המשתתפות לשתף מידע בפורומים וצ'אטים ולבחון השקעות מוצלחות של אחרות. כל זה כאמור בלי לסכן כסף אמיתי.

במקום השני זכו הסטודנטים אור טובי, ספיר אסרס, עומר אברג׳יל ושרה דה-פז. קבוצה זו הציעה לפתח קהילה בשם stockerIT, שתעודד נשים להשקיע בשוק ההון באמצעות יועצות השקעות מנוסות. היישום שתכננה הקבוצה כולל שאלון העדפות על בסיסו נבנה תחילה פרופיל פיננסי לכל משתתפת, על סמך כמה כסף היא רוצה להשקיע, באיזה מקדם ביטחון, באילו תחומים ולכמה שנים.

האלגוריתם מתאים אז למשתתפות יועצות השקעות מנוסות על פי העדפותיהן. המשתמשות יוכלו גם להיכנס לפרופיל של היועצות ולגלות מה הרקע שלהן, איך נראה תיק ההשקעות שלהן וכמה נשים עוקבות אחריהן כדי לקבל החלטה.

למקום השלישי באירוע הגיע מיזם ROUNDUP של הסטודנטים יואב תמיר, יהל יעקבי, איתמר שכן טוב ואוהד מרמור. במסגרת המיזם ניתן להשקיע סכומים נמוכים בפורמט פשוט וידידותי. משתמשים ומשתמשות יכולים להגדיר את מסלול ההשקעות המועדף עליהם, ואחר כך בכל פעם שהם יבצעו רכישה באמצעות כרטיס האשראי, הסכום "יעוגל" כלפי מעלה והכסף הנותר יושקע במסלול שנבחר מראש. הסכומים הנמוכים אמורים במקרה הזה להפחית את החשש של המשתמשים מסיכון גדול מדי.

בין השופטות באירוע נמנו נשיאת חברת NSO שירי דולב, מנכ"לית פסגות ניירות תמרה דירקטור, סמנכ"לית איילון לביטוח רוני ליכטשנטיין-שני ומנכ"לית עמותת תפוח דפנה ליפשיץ.