הפרמיות קטנו, הרווח עלה: רווח כולל של 213 מיליון שקל ל"ביטוח ישיר" ב-2020

הרווח ברבעון הרביעי של השנה החולפת צמח בשיעור חד של כ-64% לכ-74.1 מיליון שקל

קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון
קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון

חברת הביטוח בשיווק ישיר, איי.די.איי ביטוח, המוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", סיכמה את 2020 עם רווח כולל של כ-213.3 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-1.2% לעומת 2019, כאשר הרווח ברבעון הרביעי של השנה החולפת צמח בשיעור חד בהרבה של כ-64% לכ-74.1 מיליון שקל.

בחברה שבניהולו של קובי הבר מסבירים כי "הגידול ברווח הכולל בתקופת הדוח נובע משיפור ברווחיות החיתומית בביטוח חיים ובמרבית הענפים בביטוח כללי, בקיזוז ירידה ברווחיות בביטוח בריאות, וירידה בהכנסות מהשקעות שנגרמה בשל ירידות חדות בשוק ההון ברבעון הראשון של השנה כתוצאה מהשפעת מגפת הקורונה, ירידות אשר תוקנו, בחלקן, בהמשך השנה". עוד מפרטים בחברה כי "הגידול ברווח הכולל ברבעון הרביעי נובע משיפור ברווחיות החיתומית בביטוח חיים ובכל ענפי ביטוח כללי, בקיזוז ירידה ברווחיות החיתומית בביטוח בריאות ובהכנסות מהשקעות", כשהם מגדירים את הרווח השנתי כ"רווח שיא" עבור החברה שמציגה בעקביות שיעורי רווחיות גבוהים מאוד עבור ענף הביטוח.

נדגיש כי שני התחומים הכי מרכזיים בתוצאות החברה עודם ביטוחי הרכב רכוש (ביטוחי המקיף וצד ג') שהניבו רווח כולל לפני מס שנתי של כ-115 מיליון שקל, וביטוחי הרכב חובה. ביחס לאחרונים נציין כי הרווח הכולל לפני מס בתחום זה ב-2020 הסתכם בכ-49 מיליון שקל, לעומת פחות מ-16 מיליון שקל ב-2019.

בחברה מפרטים ביחס לתחום ביטוחי הרכב חובה כי "הגידול ברווח הכולל נובע מהשפעת הריבית, כולל השפעת עדכון שיעור פרמיית אי נזילות, בהתחשב באופן שיערוך הנכסים העומדים כנגד התחייבויות אלו, בסך של 42 מיליון שקל לעומת כ-20 מיליון שקל ב-2019; זקיפת חלק החברה בהפסדי הפול בסך של 6 מיליון שקל לעומת 30 מיליון שקל ב-2019; וקיטון בהתחייבות הביטוחית בשל השפעת המדד בסך של כ-6 מיליון שקל לעומת גידול בהתחייבות הביטוחית בסך של כ-3 מיליון שקל ב-2019 (גידול בהתחייבויות מקטין את הרווח, והקטנת ההתחייבויות תורמת לרווח, ר"ש)".

כך או כך, הפרמיות שרשמה חברת הביטוח שבשליטת קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן בעסקי הליבה המרכזיים שלה בתחומי הביטוח הכללי - ביטוחי הרכוש והחבויות (ובכל לם ביטוחי הרכב והדירות) - קטנו בכ-8% בשנה החולפת. גם הפרמיות שגבתה החברה בביטוחי הבריאות קטנו בשנה החולפת, בכ-1%, בעוד שבביטוחי החיים הפרמיות שגבתה החברה גדלו בכ-4%.

בסך הכל הפרמיות שגבתה החברה קטנו בשנה החולפת בכ-6% כאשר בחברה מפרטים כי "השינוי בפרמיות ברוטו נובע בעיקרו מפעולות יזומות של החברה לטיוב תיק הלקוחות בעיקר בענפי הרכב והדירות, מהורדת תעריפים בענף רכב רכוש עקב השינויים בסביבה התחרותית והירידה בשכיחות התאונות, וכן מירידה בצריכה הפרטית וממתן הנחות, בכלל - ובענפי הרכב בפרט, עקב מגפת הקורונה".

מניית החברה הגיבה לדוחות בעליות של כ-5%, כאשר מוקדם יותר היום המניה אף טיפסה לשעה קצרה ב-7.6%. זאת לאחר שמתחילת החודש טיפסה המניה בכ-19%. לדברי המנכ"ל הבר, "אנו מסכמים את שנת 2020 ברווח גבוה, וממשיכים להציג שיפור ברווח החיתומי, למרות האתגרים בסביבה העסקית והשפעות הקורונה". עוד הוא מסר כי "הדגשים העסקיים בהם אנו ממוקדים, ובהם צמיחה רווחית, טיוב תיק הלקוחות בענף הרכב, והרחבת הפעילות בענפי החיים, בריאות ורכוש, מוכיחים את עצמם בשורת הרווח", כשהוא גם מציין את המאמצים של החברה להתפתח בהיבטי החדשנות והטכנולוגיה.

כמו גופי פיננסים נוספים, איי.די.איי עברה גם היא הליך התייעלות. בסוף 2020 היו בחברה 1,462 עובדים שמילאו כ-1,351 משרות, לעומת 1,537 עובדים שמילאו 1,430 משרות בסוף 2019. התייעלות של כ-5.5% בכח האדם במונחי משרות.

נזכיר כי בתחילת ינואר השנה השלימה החברה מכירת תיק ביטוח החיים הפנסיוני שלה למנורה מבטחים (בסכום לא מהותי לתוצאותיה), כשהשנה היא השיקה מותג ביטוחי חדש ו"דיגיטלי" - כשהפכה את מותג 9 מיליון למותג 9.