קשת 12 | ניתוח

כך צפויה עסקת קשת-RGE לשנות את מאזן הכוחות בשוק הטלוויזיה

החיבור בין השתיים יגדיל את כוח המיקוח של קשת ויפחית את תלותה בפלטפורמות • כמה עשויה קשת להרוויח, איך זה קשור למלחמת הוט ב־RGE, ואיך יושפעו יתר השחקניות בשוק?

מנכ"ל קשת, אבי ניר / צילום: רונן אקרמן
מנכ"ל קשת, אבי ניר / צילום: רונן אקרמן

לקראת סוף השבוע האחרון, קבוצת קשת וחברת RGE הודיעו על הסכם שבמסגרתו תרכוש קשת 49% ממניות RGE תמורת 90 מיליון שקל. בכך נכנסת קשת "גב אל גב" אל המניות שהחזיק עד לאחרונה לן בלווטניק, מבעלי רשת 13 שמכר בתחילת השנה את מניותיו ב-RGE למשפחת רקנאטי, שהפכה לבעלת השליטה. מדובר במהלך דרמטי, שצפויות להיות לו השלכות מרחיקות לכת לא רק על שתי החברות, אלא גם על השחקנים בשוק הטלוויזיה ואולי גם על הצופים בבית.

הפוטנציאל הכלכלי של החיבור 

המניע העיקרי למהלך הוא הקמת פלטפורמת אינטרנט (OTT) משותפת שתשלב את התכנים שקשת מייצרת - תוכן למבוגרים וחדשות - עם התכנים של RGE, בעיקר ערוץ הספורט ותוכן לילדים באמצעות פלטפורמת ביגי. הפלטפורמה החדשה תשחרר את קשת מהתלות שיש לה כיום ב-yes ובעיקר בהוט, ותפתח לה פוטנציאל מסחרי שצפוי לעמוד על עשרות מיליוני שקלים בשנה.

כדי להבין את הפוטנציאל שבחיבור, כדאי להעריך כמה מרוויחה כבר היום קשת ממכירת התוכן שלה לפלטפורמות האינטרנטיות. בשונה מהשידורים בכבלים ובלוויין, שם מחויבת הקבוצה על-פי חוק להעביר את התוכן חינם, מספקי ה-OTT גובה קשת (וגם רשת) תשלום המכונה דמי מעבר.

על-פי ההערכות, קשת מקבלת מספקי ה-OTT כ-4 שקלים על כל מנוי. כיום יש בישראל כ-750 אלף מנויי OTT מכול הספקים יחד. כלומר, קשת מכניסה כבר היום כ-35 מיליון שקל בשנה. המספר הזה צפוי להכפיל את עצמו בתוך שלוש שנים (כל המנויים של yes אמורים לעבור לאינטרנט וסביר שגם סלקום, פרטנר והוט יגדילו את מספר המנויים), וכך גם ההכנסות.

החיבור עם RGE מגדיל משמעותית את כוח המיקוח של שתיהן; גם RGE מקבלת מהפלטפורמות תשלום על שידור הערוצים שבבעלותה. מה יקרה ביום שבו שני הגופים יחלקו את אותם בעלי מניות? האם יתברר כי אחת ועוד אחת שווה שתיים, או שבמקרה הזה המחיר המשותף יהיה שלוש? והאם יהיה גוף כלשהו שיוכל בכלל להתווכח איתן על המחיר?

לוותר על התוכן של קשת, כבר היום זה לא מהלך פשוט. קשת היא קבוצת התקשורת החזקה בישראל. ערוץ הטלוויזיה שלה מחזיק כ-60% מנתח הרייטינג המסחרי ואפילו יותר מזה מנתח הפרסום בטלוויזיה, חברת החדשות שלה היא החזקה בישראל, וכבונוס יש לה גם את אתר מאקו שנמנה עם שלושת האתרים החזקים בישראל.

RGE הייתה בעבר חברה חזקה אך נחלשה, בעיקר לאחר שהוט ו-yes הפסיקו לשדר את ערוץ הילדים שלה, אך עדיין יש לה נכס משמעותי: ערוץ הספורט שלה חשוב לשימור לקוחות. למרות ששידורי הספורט מהווים נטל כלכלי כבד על הפלטפורמות שעושות בחודשים האחרונים מאמצי על כדי להוזיל עלויות, עדיין מדובר בנכס שלא ממהרים להיפרד ממנו. וכשהוא מגיע עם שותף חזק שמוביל את תחום התוכן, לא ברור כמה אפשר להתווכח על מחיר.

כיפופי ידיים ורמזים להוט

כאמור, קבוצת קשת נחשבת לגוף חזק, אך עד עתה היה מולה גורם חזק אחר, ולא פחות כוחני - הוט, שלה כ-750 בתי-אב משלמים. כיפופי הידיים בין שתי החברות נמצאים בימים אלה בשיאם: כפי שנחשף בגלובס, בין הוט וקשת יש קרב על סוגיית התשלום על תוכן, שמתרחש אומנם סביב חידוש החוזה שצפוי לפקוע בתחילת אפריל על שירותי ה-VOD, אך מתמקד בכוונה של קשת להסדיר באופן מדורג תשלום עבור מנויים של הוט שיעברו ל-OTT, תוך קביעת יעדים מסחריים וכמותיים.

בהוט לא אהבו את הניסיון של קשת להשתחרר ממה שהם תופסים כדרישת החוק להעביר את התוכן חינם, והבהירו כי אם לשידורים באינטרנט יש חוקים אחרים, הוט אינה רואה עצמה מחויבת להעביר את קשת כחלק מחבילת הבסיס שתשווק למינויים אלה, גם לא להותיר על כנו את המספר של הערוץ.

בשבוע שעבר התפוצץ המשא-ומתן בין השתיים, וכבר באותו ערב עלה לאוויר פרומו בקשת שמספר כי באפריל ניתן יהיה לקבל את תכני הערוץ בשירותי ה-VOD של yes, פרטנר וסלקום. הוט לא מופיעה בפרומו, למרות שעדיין נותר זמן רב עד שהתכנים יוסרו מה-VOD, אם המשא-ומתן לא יתחדש. למחרת שגרה קשת רמז נוסף להוט: אחרי חודשים בהם הוכחש המשא-ומתן לרכישת RGE, לפתע קיבלו העיתונאים הודעה מסודרת על העסקה המתרקמת.

לא רק קשת מצויה בימים אלה בקרב מסחרי מול הוט: לגלובס נודע כי הוט מעכבת תשלומים ל-RGE, תוך דרישה שערוץ הספורט שבבעלותה יוריד תעריפים. נזכיר כי בשל הקורונה בוטלו חלק ניכר מהמשחקים, והמוצר הסופי נפגע. אין ספק כי המהלך האחרון של קשת מחליש בעיקר את הוט, ונותן לקשת יתרון בכל מלחמה שלא תבוא.

מהוט ומ-RGE לא התקבלה תגובה לדברים.

עם זאת, קשה שלא להריע לתבונה העסקית של קשת. בעוד שרוב השחקנים נלחמים את מלחמות היומיום, נראה כי היא קבוצת התקשורת היחידה שמתבוננת קדימה אל האיומים של המחר - ומנסה לתת להם פתרון.

אומנם לעסקה מגיעות שתי חברות, אך סביר להניח כי קשת תשתלט די מהר על אריזת המוצר המשולב. יש אומנם זמן עד פקיעת ההסכמים של RGE עם הוט, אך זה לא אמור להשליך באופן כלשהו על הקמת פלטפורמה אינטרנטית. טכנולוגית זה פשוט ומהיר לביצוע, וסביר כי בקשת לא יתמהמהו עם ההוצאה לפועל. כך או כך, ב-RGE מתכוונים להמשיך לשדר את הערוצים שלהם, אם יוכלו, בכל הפלטפורמות, גם אחרי פקיעת החוזים הנוכחיים.

אין ספק כי קשת יוצאת מחוזקת מהמהלך ביחס לחברות המקומיות האחרות, אבל חשוב לזכור כי בשוק שהפך גלובלי ושכל המודלים הכלכליים בו משתנים, התחרות של קשת היא כבר לא רשת, ואפילו לא הוט. השוק הופך למגרש של שחקנים גדולים. וכמו בחו"ל, לשרוד קונסולידציה זו לא פריבילגיה אלא צו הישרדותי. קשת פשוט הפנימה את זה לפני כולם.

מקשת לא התקבלה תגובה לדברים.