קטאר וסעודיה: לא ננרמל יחסים עם ישראל בלי התקדמות במו"מ עם הפלסטינים

בשבת הודיע שר המדינה הסעודי לענייני חוץ עאדל אל ג'ובייר, כי לא תהיה נורמליזציה עם ישראל לפני פתרון העימות בינה לבין הפלסטינים. ואתמול הצטרפה לעמדה הזו גם קטאר • אלא שמי שממתין לחידוש כלשהו של משא ומתן בין ישראל לפלסטינים, שלא יעצור את נשימתו

שר המדינה הסעודי לענייני חוץ עאדל אל ג'ובייר / צילום: Reuters, אחמד יוסרי
שר המדינה הסעודי לענייני חוץ עאדל אל ג'ובייר / צילום: Reuters, אחמד יוסרי

ראש הממשלה נתניהו חזר ואמר בחודשים האחרונים וביתר שאת בשבועיים האחרונים כי ישראל תחתום עם עוד ארבע מדינות מוסלמיות על הסכמי שלום-נורמליזציה. נתניהו רק רמז מי יהיו המדינות הללו, אבל שר המודיעין שלו לא שמר על חשאיות ואמר כי הוא מעריך שמדינות אלה יהיו: ערב הסעודית, קטאר, עומאן וניז'ר שבאפריקה. עומאן אכן מצויה בקשר טוב עם ישראל, וגם עם יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן נפגש עם נתניהו. אבל לסעודים אין כוונה להצטרף למהלך שעשו איחוד האמירויות ובחריין בשלב הזה, ממגוון סיבות, ואחת עיקרית שבהן היא ההתנגדות של המלך סלמאן להתקדמות מול ישראל ללא התקדמות עם הפלסטינים. בנוסף, הסעודים נמצאים עתה בקונפליקט מול ארצות הברית, וימתינו להירגעותו בטרם ינקטו איזשהו מהלך דרמטי.

בשבת הודיע שר המדינה הסעודי לענייני חוץ עאדל אל ג'ובייר, כי לא תהיה נורמליזציה עם ישראל לפני פתרון העימות בינה לבין הפלסטינים. ואתמול הצטרפה לעמדה הזו גם קטאר. בכיר במשרד החוץ של קטאר אמר לסוכנות בלומברג כי גם בארצו מתנגדים לכל צעד נורמליזציה עם ישראל בטרם ימצא פתרון לסכסוך בינה לבין הפלסטינים.

ערב הסעודית וקטאר נמצאות בתהליך התפייסות לאחר המריבה המתוקשרת והחרם ההדדי, ואת העמדה שהביע הגורם מקטאר אפשר לראות גם בהקשר הזה.

עומאן נשארת בצל, וספק רב אם גם היא תקדם צעד של התקרבות לישראל ללא מהלך של ממש מצד ירושלים כלפי הפלסטינים. הסולטאן החדש, הייתאם אל סאעיד עדיין מחזק את שלטונו, וגם הוא ימתין להתפתחויות ולאווירה אוהדת יותר למהלך כזה.

כלכלית, גם מדינות המפרץ שטרם הצטרפו להסכמים, ובראשם סעודיה ועומאן, נהנות מהפתיחה המלאה של הקשרים המסחריים עם ישראל, והיקף העסקאות הנחתם בתיווך או דרך האמירויות או בחריין, גדל בטור הנדסי מראשית החורף.

הבחירות ברשות הפלסטינית מציפות מתחים עם ישראל

אלא שמי שממתין לחידוש כלשהו של משא ומתן בין ישראל לפלסטינים, שלא יעצור את נשימתו. בימים האחרונים נרשמו כמה עימותים בין ירושלים לרמאללה. הראשון ברקע הבחירות הצפויות לפרלמנט הפלסטיני במאי ולנשיאות ביולי. ברשות מאשימים את ישראל כי היא מעודדת פילוג, ובין השאר מסייעת לפלג של מוחמד דחלאן, שנוא נפשו של אבו מאזן, הגולה באמירויות. דחלאן ישוב כנראה לרצועת עזה שבה נולד, וכמה מאנשיו כבר הגיעו להכין את הקרקע. קשריו עם אנשי חמאס טובים, והוא דאג להעביר לרצועה מהאמירויות 20 אלף חיסונים - הרבה יותר מאלה שהעבירה הרשות לרצועה. בשבוע שעבר נפגש ראש השב"כ נדב ארגמן עם אבו מאזן ברמאללה, וגורמים פלסטינים מאשימים כי הוא הזהיר את יו"ר הרשות שלא להקים רשימות משותפות עם חמאס. לפי גורמים ברשות הוא הבהיר כי אם תהיה רשימה משותפת לחמאס ופתח, ישראל לא תאפשר השתתפות בבחירות במזרח ירושלים.

בישראל לא רוצים לראות מהלך חוזר לבחירות שהיו ב-2006 שבסופן השתלט חמאס על הרצועה והפך אותה לבסיס טילים נגד ישראל.

עימות אחר הוא בשל פתיחת החקירה נגד ישראל על ידי בית הדין הבינלאומי בהאג. הפלסטינים הם אלה שיזמו אותה ומקדמים אותה, ולכן ישראל שללה אתמול את תעודת האח"מ של שר החוץ של הרשות, ריאד אל מלכי עם שובו מפגישה עם התובעת של בית הדין, פאטו בניסודה. לפי הדיווחים אל מלכי נעצר בגדר אלנבי ותוחקר במקום, התעודה המאפשרת מעבר חופשי נשללה ורק אחר כך הוא ופמלייתו עברו לרמאללה. לפי גורמים מדיניים בירושלים, ישראל לא תוכל לשבת מנגד כשהרשות מקדמת את החקירה נגדה, ואל מלכי, שהוא המוביל של המהלכים הפלסטיניים בהאג, הוא רק הראשון בסדרה. לדבריהם, מדובר באחת משורת פעולות שינקטו נגד הרשות, לאחר שאושרו על ידי ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ. הגורמים אומרים עוד כי האמריקנים עודכנו מבעוד מועד על המהלך.

העימות השלישי הוא בסוגיית החיסונים. הפלסטינים קיוו שישראל תעביר להם מהעודפים שברשותה, מאות אלפי חיסונים, אבל בינתיים הועברו 5,000 חיסונים עבור צוותים רפואיים, ועוד 117 אלף פועלים העובדים בישראל חוסנו על ידי צוותים של מגן דוד אדום. היום התפאר ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתאייה ש"רשויות הבריאות הפלסטיניות חיסנו 117 אלף פועלים" מבלי להזכיר במילה את ישראל. הדברים עוררו תגובות מגחכות כלפיו ברשתות החברתיות, ובמם שהופץ הוא נראה נואם ובפיו האמירה הנ"ל כשהוא לבוד באפוד של מגן דוד אדום ומחזיק מזרק ועליו מגן דוד.

במישור המדיני אם כן הסטגנציה נמשכת, כמובן גם לאור הבחירות בישראל, ובוושינגטון ורמאללה ממתינים לתוצאות הבחירות.