לידיעת הסטארט-אפיסטים: אלו קרנות ההון סיכון הפעילות בישראל

הקרנות אנטרי קפיטל ו-2 F קפיטל היו הקרנות שביצעו את המספר הגבוה ביותר של השקעות ראשוניות בסטארט-אפים ישראלים ב-2020 • אחריהן דורגו: אינסייט פרטנרס, פרגרין ונצ'רס, SIBF  GoAhead ונצ'רס ולייטספיד

השקעות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
השקעות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הקרנות הישראליות אנטרי קפיטל (Entree Capital) ו-2F קפיטל היו קרנות ההון סיכון הפעילות ביותר בשוק ההייטק המקומי בשנת 2020 עם 14 השקעות ראשונות בסטארט-אפים שביצעה כל אחת. כך עולה מדוח של חברת המחקר IVC בשיתוף משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון ושות' (APM) המתפרסם היום (ב').

לפי הדוח, במקום השני ממוקמות יחד קרן הפריבט אקוויטי וההון סיכון האמריקאית אינסייט פרטנרס וקרן פרגרין ונצ'רס הישראלית עם 13 השקעות ראשונות כל אחת. קרן ההון סיכון הישראלית SIBF והקרן האמריקאית GoAhead ונצ'רס ביצעו כל אחת 11 השקעות והן ממוקמות יחד במקום השלישי.

אחריהן נמצאות הקרן האמריקאית לייטספיד (10 השקעות ב-2020), TLV פרטנרס הישראלית, JVP הישראלית ו-NFX של גיגי לוי וייס (שלושתן עם 9 השקעות ראשונות כל אחת). לפי הדוח, בוצעו ב-2020 כולה 620 השקעות ראשוניות בסטארט-אפים ישראלים לעומת 470 ב-2019.

הדוח מתבסס על מידע ציבורי ומידע שסופק על ידי הקרנות לגבי השקעה בחברות טכנולוגיה ישראליות. הדוח לא מתייחס לגובה ההשקעות של הקרנות בחברות ולכן באופן טבעי הוא מוטה מאוד לכיוון קרנות שמתמחות בביצוע השקעות קטנות יחסית ביותר סטארט-אפים בתחילת הדרך.

הדוח אינו כולל השקעה בחברות שהיו בחממה או אקסלרטור בעת ההשקעה, אך במקרה של הקרנות 2F ופרגרין ונצ'רס הוא מכיל השקעות שהן ביצעו דרך האקסלרטור והחממה בבעלותן. הדוח גם לא מתייחס להשקעות שביצעו קרנות הון סיכון תאגידיות, קרנות מיקרו וקרנות אוניברסיטאיות.

לפי הדוח, קרנות הון סיכון ישראליות ביצעו 45% מההשקעות הראשונות בשנת 2020, בדומה ל-2019 (46%). ההשתתפות של קרנות הון סיכון ישראליות בהשקעות ראשונות גדלה בין השנים 2014-2020 בשיעור של כ-65% לעומת גידול של 26% אצל קרנות זרות.

עו"ד יונתן אלטמן, יו"ר משרד עמית, פולק, מטלון ושות' מסר כי: "אנו רואים גידול במספר ההשקעות הראשונות בסבבים המאוחרים והדבר אינו מפתיע אותנו. אנו מזהים בשטח כמות משמעותית של עסקאות מכל מין וסוג והמספרים תומכים בכך. לעומת זאת, הגידול במספר ההשקעות בסבבים המוקדמים וההתאוששות שנצפתה ביחס לשנת 2019 מהווה בשורה של ממש ביחס להתחזקות אמון השוק והמוכנות שלו לבצע השקעות בשלבים מוקדמים. אמנם מדובר בשינוי שברירי, הניכר רק בשנה האחרונה, אך הנתונים החזקים עימם פתחנו את שנת 2021 מאפשרים לנו לנקוט באופטימיות זהירה ביחס לכך ואנו בהחלט מקווים שכך יהיה".

מריאנה שפירא, מנהלת מחקר ב- IVC מסרה כי: "בשנת 2020 חלה עליה במספר קרנות ההון סיכון הישראליות וכן גידול בגיוון סוגי הקרנות. לצד זה ראינו מודלים חדשים של סוגי השקעה כמו קרנות צמיחה וקרנות אקדמיות, המספקים את הביקוש המגוון מצידן של חברות הסטרט-אפ".