שנת הקורונה של גולף: שחיקה של 11% בהכנסות וסגירה של 36 חנויות

קבוצת האופנה שבשליטת כלל תעשיות רשמה גידול של 357% ברווח הנקי לסך של 16 מיליון שקל • 8 חנויות מתוך החנויות שנסגרו משוייכות להפסקת הפעילות של רשת טופשופ בישראל בשל מכירתה לקמעונאית האונליין אסוס

חנות גולף / צילום: איל יצהר
חנות גולף / צילום: איל יצהר

קמעונאית האופנה הציבורית גולף  מסכמת את שנת הקורונה עם ירידה של 11% בהכנסות לסך של 863 מיליון שקל בצל שלושת הסגרים שהוטלו על המשק בישראל, כשהיא מציגה שיפור מרשים בשורת הרווח הנקי שהסתכם בסך של 16 מיליון שקל ב-2020, גידול של 357%.

הרווח הגולמי של גולף נשחק בשנה החולפת ב-14% לסך של 497 מיליון שקל, כשגם שיעורו מהמכירות נשחק לרמה של59.4%, לעומת שיעור רווח גולמי של 61.7% בשנת 2019. השחיקה ברווחיות נגרמה בעיקר בשל ירידה בשיעור הרווח הגולמי מפעילות עדיקה, מעלייה בהפרשה לירידת ערך מלאי (בעיקר בתחום ההלבשה) ומעלייה בשיעור ההנחות בתקופה.

על רקע הסגרים על החנויות, גולף הצליחה להפחית במידה את ניכרת את הוצאות המכירה והשיווק שלה הודות לפעולות התייעלות וחיסכון בשיעור של 22%, שהתבטאו בחיסכון של 108 מיליון שקל במהלך 2020, אך חלק מהירידה הזו קוזז בשל עלייה בהוצאות השיווק בפעילות של עדיקה בחו"ל.

גולף הצליחה להקטין גם את הוצאות ההנהלה וכלליות ב-15%, שמשמעותן חיסכון של 7 מיליון שקל.

בסעיף הוצאות אחרות רושמת גולף ב-2020 הוצאה של 18 מיליון שקל, לעומת הוצאה של פחות ממיליון שקל ב-2019. זאת בשל הפרשות לירידת ערך השקעה בפעילות טופשופ בסך של 10.5 מיליון שקל, ומירידות ערך בסך של 7 מיליון שקל בגין רכוש קבוע, נכסי זכות שימוש נטו ורכוש בלתי מוחשי.

על אף הירידה בהכנסות והודות לצעדי ההתייעלות הללו, מצליחה גולף להכפיל את הרווח התפעולי שלה ב-2020 לסך של 67 מיליון שקל. כמו כן, גולף רשמה ב-2020 קיטון של כ-3 מיליון שקל בהוצאות המימון, ועלייה של כ-6 מיליון שקל בהוצאות המיסי על ההכנסה.

גולף שבשליטת כלל תעשיות היא קמעונאית אופנה העוסקת בתחום אופנת ההלבשה, אופנת הבית, והיא גם בעלת השליטה בחברת עדיקה. גולף מפעילה 315 חנויות בפריסה ארצית, מהן 167 חנויות בתחום אופנת ההלבשה, 138 חנויות בתחום אופנת הבית ו-10 חנויות בתחום עדיקה.

גולף מציינת כי במהלך 2020 סגרה הקבוצה 26 חנויות, כשבמהלך 2021 סגרה הקבוצה 10 חנויות נוספות. כ-8 חנויות מתוך החנויות שנסגרו משויכות להפסקת הפעילות של רשת טופשופ בישראל בשל מכירתה לקמעונאית האונליין אסוס.

כצפוי, המגזר שספג את הפגיעה הקשה ביותר הוא אופנת ההלבשה, שרושם ירידה חדה של 27% במכירות ב-2020, והוא גם המגזר היחיד שבו גולף מסכמת את השנה עם הפסד תפעולי, שעמד על כ-2 מיליון שקל בשל הפרשות לירידת ערך בגין פעילות טופשופ. גולף מציינת כי בנטרול ההפרשות הללו הרווח התפעולי מפעילות ההלבשה מסתכם בכ-12 מיליון שקל.

מגזר הלבשת הבית סופג ירידה של 14% לסך של 397 מיליון שקל, וזאת בשל סגירת החנויות שקוזזה בחלקה מעלייה במכירות אתרי גולף אונליין למכירת אופנת הבית ומעלייה בפדיון למ"ר בחנויות זהות בתחום זה.