גוגל | פרשנות

גוגל נכנסת ראש בראש באינטל, ועוד במגרש הביתי שלה

המעבר של אורי פרנק מאינטל לגוגל והקמת מרכז הפיתוח של גוגל לתחום השבבים בישראל, הוא לא סתם עוד מינוי אלא מכה מקצועית ותדמיתית לאינטל • האם זו תחילתה של מלחמה על הטאלנטים הישראליים באחד מהתחומים המשמעותיים והצומחים ביותר בעולם?

גוגל / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גוגל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חודש לאחר שקיבלה אינטל בתדהמה את פרישתו של אורי פרנק, שקודם לתפקיד סגן נשיא בענקית השבבים רגע לפני שעזב - נחתה היום על החברה מהלומה נוספת. זה קרה כשנודע כי פרנק, שהיה אחראי על פיתוח מוצרי הליבה של אינטל שאחראיים להכנסות של כ-30 מיליארד דולר בשנה, מונה לתפקיד חדש בגוגל.

פרנק מונה לתפקיד סגן נשיא לתחום שרתים שבבי ותכנון להנדסה, במסגרתו "יקים צוות בינלאומי מוביל שיפעל מישראל, מרכז חדשנות גלובלי בולט ובית לכישרונות הנדסיים חלוציים".

הג'וב החדש של פרנק יהפוך את גוגל למתחרה של אינטל, ועוד במגרש הביתי שלה - ישראל.

את המינוי של אורי פרנק לסגן נשיא בגוגל אפשר להבין על רקע כמה מגמות מרכזיות שמתרחשות בשנים האחרונות. מהפכת הדיגיטל, ובתוכה מהפכת הבינה המלאכותית, יצרו צורך הולך וגובר בתשתיות מחשב מהירות וחסכוניות - הן בציוד הקצה, והן במרכזי הנתונים.

כדי לשפר את יכולת התחרות שלהן, החלו ענקיות האינטרנט אפל, פייסבוק, אמזון, וגוגל, לפתח תשתיות משל עצמן, ולהינתק אט אט מהתלות בשותפים. כך עשתה אפל רק לאחרונה, כשנפרדה מהשותפות ארוכת השנים שלה עם אינטל, והודיעה כי תפתח עבור עצמה את השבבים בהם נעשה שימוש במחשבי מק.

הקמת מרכז לתכנון שבבים לשרתים על ידי גוגל בישראל לוקח את מלחמת העצמאות של ענקיות האינטרנט בתחום התשתיות צעד אחד ענק קדימה ביותר ממובן אחד. אחד הסיפורים שממחישים את מאבק הכוחות בין הענקיות אירע בסוף השנה שעברה, כשאמזון קילקלה לאינטל את החגיגה סביב שותפות בינה לבין אינטל.

בעוד אינטל מכריזה כי תחל להציע את שבב הבינה המלאכותית "גאודי" בענן של אמזון, הכריזה אמזון על שבב בינה מלאכותית משלה. זה היה צעד אותו פרשו גורמים בתעשייה כיריקה בפרצופה של אינטל ורמז לבאות. כולם הרי כבר יודעים מה קורה כאשר אמזון מחליטה להיכנס לתחום חדש ומה קורה לחברות שפעלו בו קודם לכן.

ואם את המהלך של אמזון אפשר היה להגדיר אגרסיבי, אזי מה נאמר על המהלך של גוגל? לא רק שהיא קטפה בכיר באינטל, אלא שהיא עשתה זאת זמן קצר בלבד לאחר שהלה זכה בקידום, קידום שאישר את חשיבותו ומעמדו בחברה. העזיבה של פרנק התקבלה בהלם באינטל שבה הוא נחשב "מנהיג" טכנולוגי בתחום הליבה שלה, שבבים לשרתים, שאחראי על רוב הכנסות החברה.

העובדה שמדובר בבכיר ישראלי רק מוסיפה לחומרת הפגיעה עבור אינטל. ישראל היא מעצמת שבבים בקנה מידה עולמי. רק לאחרונה פורסם כי אפל עומדת לשכור משרדים בשטח של כ-2,000 מ"ר בחיפה, ככל הנראה במטרה לתגבר את פעילות הפיתוח שלה בתחום השבבים - מתחת לאף של אינטל - שמרכז הפיתוח שלה ממוקם בחיפה.

מהלך שכזה לא רק מחזק את גוגל בתחרות עתידית מול אינטל, אלא גם עלול לפגוע באינטל ובמורל בחברה, ואולי אפילו לגרור גל של עזיבות ומלחמת משכורות על הטאלנטים בין ענקיות הטכנולוגיה. בשוק שרעב לטאלנטים מדובר במשחק סכום אפס שבו רווח של חברה אחת בהחלט עלול לבוא על חשבון השנייה.

אינטל מושכת פיגור של שנים בתחום השבבים לבינה מלאכותית

חשוב מזה, פרנק לא עובר לגוגל במטרה לחזק גוף קיים, אלא ככל הנראה כדי להקים גוף חדש, דומה לזה שעזב באינטל, ובכך להביא להמשך החלשתה של אינטל. החברה מושכת פיגור של שנים בתחום השבבים לבינה מלאכותית, סובלת מעיכובים בהתקדמות ייצור השבבים בעובי 7 ו-5 ננומטר, ועתה תיאלץ להתמודד עם תחרות גם בתחום שהיה עד כה המבצר שלה - השבבים לשרתים, שמפותחים בישראל.

אז מה מתכננת גוגל לעשות בישראל וכיצד ישתלב פרנק בפעילות הזו? גוגל השתמשה בהודעה בביטוי "מרכז חדשנות", אך בפועל מדובר במרכז פיתוח שיחזק את הפעילות הענפה, והפחות מוכרת, של גוגל בתחום החומרה בכלל והשבבים בפרט.

גוגל לא סיפקה פרטים מדויקים על המנדט של פרנק, אך פירטה בהודעתה, באופן יוצא דופן, את פעילותה בתחום תוך שהיא רומזת על תפקידו של פרנק במימוש האסטרטגיה ארוכת הטווח שלה.

וכך כתבה, בקיצורים הנדרשים: "בשנת 2015 השיקה גוגל את שבב ה-TPU, שבלעדיו שירותים רבים מהשירותים, כמו חיפוש קולי ותרגום בזמן אמת לא היו מתאפשרים. בשנת 2018 השיקה את שבב ה-VPU כדי שבלעדיו קשה היה לספק תוכן וידאו איכותי בזמן אמת.

ב-2019 הושק OpenTitan, פרויקט עיצוב שבבים בקוד פתוח. בנוסף, פיתחה החברה פתרונות חומרה מותאמים אישית, החל מכונני SSD ועד כוננים קשיחים, מתגי רשת וכרטיסי ממשק רשת, לרוב בשיתוף פעולה מעמיק עם שותפים חיצוניים".

בשלב זה פתחה גוגל את מכסה המנוע והסבירה באילו אזורים תתמקד הפעילות של גוגל כיצד הם שונים מהאופן שבו בנויות תשתיות מחשב כיום. וכך כתבה גוגל: תחום המחשוב בגוגל נמצא בנקודת מפנה חשובה. עד כה, נקודת האינטגרציה שלנו הייתה לוח האם בה היינו מרכיבים מעבדים, רשת, התקני אחסון, מאיצים וזיכרון. כולם יוצרו על ידי ספקים שונים. אבל זה לא מספיק יותר. בשביל להשיג ביצועים משופרים ולהשתמש בפחות אנרגיה, עומסי העבודה שלנו דורשים אינטגרציה עמוקה יותר בחומרה הבסיסית. לכן, במקום לשלב רכיבים בלוח האם עם חוטים, אנחנו עוברים לעיצובי "מערכות על שבב" ( SoC ) שהופך להיות בעצם לוח האם החדש. בדיוק כמו בלוח-אם, יחידות פונקציונליות בודדות כמו מעבדים, TPU , קידוד וידאו, הצפנה, דחיסה, תקשורת, מגיעות ממקורות שונים".

משמעות הדבר היא שגוגל לא תפתח בהכרח את כל הרכיבים השונים, אלא תנצח על המאמץ שיביא לאינטגרציה טובה בין כל החלקים. גוגל לא מיוחדת בכך. השאלה כיצד ייראה הדאטה סנטר של העתיד הוא בדיוק הדבר שעליו מתחרות אינטל מול אנבידיה ראש בראש. עכשיו לכאב הראש הזה מתווספת גם גוגל.

גוגל עושה זאת בוודאי במטרה להעניק יתרון תחרותי לענן שלה - גוגל קלאוד, המתחרה של אמזון AWS , או במטרה לחסוך לעצמה עלויות בשירותים שהיא מעניקה, בדיוק כפי שפייסבוק עושה כשהיא מפתחת חומרה לצרכיה.

בכל מקרה אי אפשר לטעות ביומרות שלה. היא הרי כותבת זאת במפורש: "גוגל מכוונת להיות בחזית החדשנות בתחום תשתיות המחשוב, לספק את הדור הבא של יכולות שאינן זמינות במקומות אחרים, ולהכשיר את הקרקע לדור הבא של יישומים ושירותים שעדיין לא ניתן לדמיין". ומי שיוביל את המלך הזה הוא פרנק "יחד עם מערכת השותפים הגלובלית, שתתחזק הודות למנהיגותו של אורי", נכתב בהודעה.