גם זו אמנות: בכמה כסף הסתכמה מכירת היצירות של אוסף אי.די.בי?

"המכירה הזו הניבה בסופו של דבר 156 אלף דולר, שיגיעו לאי.די.בי". מספר אמיתי חזן, מנכ"ל ומבעלי גלריה תירוש, שערכה את המכירה • וגם: מצנח הזהב, חדשות טובות ובינה מלכותית במיוחד

היצירה של משה טמיר / צילום: באדיבות גלריה תירוש
היצירה של משה טמיר / צילום: באדיבות גלריה תירוש

בסוף השבוע האחרון הגיעה לסיומה בגלריה תירוש (ובאתר הגלריה), מכירה פומבית של אוסף יצירות שבו החזיקה אי.די.בי, כחלק מהסדר החוב, כשמחירי הפתיחה במכירה הנוכחית הסתכמו ב-55 אלף דולר. "המכירה הזו הניבה בסופו של דבר 156 אלף דולר, שיגיעו לאי.די.בי". מספר אמיתי חזן, מנכ"ל ומבעלי גלריה תירוש, שערכה את המכירה.

בשיחה עם גלובס סיכם חזן: "בשנת 2014 התקיימה המכירה הראשונה של אוסף יצירות האמנות של אי.די.בי, כשאז הייתה זו אי.די.בי אחזקות שביצעה אותה. קיבלנו אז 40 יצירות למכירה, כולן מהמשרדים של הקבוצה בעזריאלי. זה היה כשנוחי דנקנר נכנס להסדר חוב, ובעקבות זאת המכירה הפומבית שברה שיאים מבחינת המחירים. היא הייתה הרבה מעל ההערכות המוקדמות שעמדו על מיליון וחצי שקל. בסופו של דבר היצירות נמכרו ב-3 מיליון שקל. לא רק שהמכירה עצמה הייתה הצלחה, גם נשברו בה שיאי מחיר עבור אמנים מסוימים - כמו למשל, עבודה של לאה ניקל שהחלה ב-40 אלף דולר, ונמכרה ב-85 אלף דולר, שיא שלא נשבר עד היום. גם יצירות של רפי לביא וניר הוד נמכרו בשיאי מחיר לאמן. כל הכספים הגיעו בסוף המכירה לאי.די.בי כחלק מהסדר החוב".

היצירה של ידיד רובין / צילום: באדיבות גלריה תירוש
 היצירה של ידיד רובין / צילום: באדיבות גלריה תירוש

לדברי חזן, "להבדיל מהיום, דנקנר באותו הזמן היה דמות ידועה ומתוקשרת, מה שסייע למכירה. אבל במכירה הנוכחית, היה פחות 'רעש'. יכול להיות שגם מדובר בהבדל בין החברות - אי.די.בי אחזקות החזיקה את הטופ של האמנות הישראלית. כעת היו כמה יצירות טובות במיוחד, אבל היו גם כאלו ברמה אחרת. סך הכל מכרנו 54 יצירות, מתוכן שתיים לא נמכרו - של דוד עדיקא ושל זיגי בן חיים".

גם בשנת 2014 המכירה התקיימה אונליין?
"היא התקיימה סימולטנית באינטרנט וגם פה באולם שלנו בגלריה. אז זו הייתה המכירה הראשונה שערכנו באינטרנט, ועדיין רבים בחרו בכל זאת להגיע לאולם. הפעם, בעקבות חדירת השימוש באינטרנט ובטח ובטח שבגלל מגבלות הקורונה, היו פחות אנשים שהגיעו לכאן, אבל היו למעלה מ-800 נוכחים במכירה אונליין, כך שהיוצרות התהפכו. התחרות על חלק מהפריטים התקיימה רק באינטרנט".

משהו על זהות הרוכשים?
"תראי, היא חייבת להישאר חסויה. אני יכול להגיד שחמישה פריטים של האמן יגאל תומרקין - סדרה שהוא הכין בעקבות רצח רבין - נרכשו עבור 9,000 דולר על ידי רוכש אחד, עורך דין שהודיע שבכוונתו לתרום אותן למרכז יצחק רבין. בכל מקרה, העבודה היקרה ביותר שנמכרה הייתה של האמן משה טמיר. היא התחילה ב-2,000 דולר ונמכרה בסופו של דבר ב-13 אלף דולר. שתי עבודות של דוד רובין התחילו ב-3,000 דולר ונמכרו יחד ב-22 אלף דולר".

מצנח הזהב

עו"ד לילך סויד ירקוני מונתה למנכ"לית "מוקד אמון". עד המינוי ניהלה סויד ירקוני את תחום הפיתוח העסקי והארגוני בחברה המתמחה בשרותי מוקד, אבטחה וניקיון.

חדשות טובות

חברת פרסייס שירותים כלכליים העניקה לכל אחד מ-250 עובדיה "מענק חופשה" בסך 1,000 שקל, כהוקרה על עבודתם בשנה החולפת.

אזור התעשייה: בינה מלכותית במיוחד

 בין מקבלות אותות ההוקרה שמחלקת IBM לנשים מובילות בתחום הבינה המלאכותית, הייתה גם חגית צפריר, מנהלת מטה בחטיבת הבריאות בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, שקיבלה אות על חלקה בהובלת פרויקט "אלה העוזרת הדיגיטלית" - המבוססת על טכנולוגיית ווטסון של IBM לתמיכה בשירות הדיגיטלי באתר ובווטסאפ. אות ההצטיינות ניתן על ידי IBM במטרה לקדם ולעודד נשים העוסקות בתחום הבינה המלאכותית בעולם. 

 בבניין קשת 12 נערך בסוף השבוע האחרון מפגש של בוגרי עמותת "רואים רחוק" של קשת, עם שלומי יפרח, מגיבורי הסדרה "השוטרים" ועם התסריטאי הראשי יובל יפת. יפרח פגש את חברי וחברות העמותה המבקשת לחבר בין בני נוער מהפריפריה הגאוגרפית והחברתית לבין יצירה קולנועית וטלוויזיונית. יפרח התפרסם בעקבות התפקיד שגילם - העבריין מאור עזרא. הוא סיפר על הדרך שעשה אל הפריים טיים ישראלי. בוגרי העמותה לומדים תחת מלגה מלאה במוסדות להשכלה גבוהה בתקשורת ובאמנות.