הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות קלות בנעילה בת"א; פמס קפצה ב-8% לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2% בסיום ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.6% • אמיר כהנוביץ, אקסלנס: "גם אם לבסוף תוקם ממשלת ימין או ממשלת מרכז-שמאל, השוק לא צפוי להגיב בצורה משמעותית, משקיעים לא נותנים הרבה אשראי לפוליטיקאים"

הבורסה בתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

יום המסחר בבורסה ננעל בירידות קלות. מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2% בסיום ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.6% . מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל. מניות של חברות רבות הושפעו מפרסום התוצאות השנתיות ל-2020.

עליות בולטות רשמו מניות אנרג'יקס , פמס, פוקס , פלרם ונורסטאר. 

מנגד, ירידות בולטות רשמו פורסייט , פריון ואנלייבקס. 

15:40

עליות בולטות רושמות מניות פמס , לאחר שהחברה פרסמה הבוקר דוחות, פרשמרקט, אייסקיור ולכיש. מחזור המסחר מסתכם בכ-905 מיליון שקל. 

עמיר שיווק  דיווחה היום כי  הרווח הנקי הסתכם בכ-24.4 מיליון שקל ב-2020, בהשוואה לרווח של כ-7.4 מיליון שקל ב-2019.

13:30

נופר אנרגיה וקרן נוי חתמו על הסכם לרכישת 90% ממניות (והלוואות הבעלים שהועמדו) של תאגיד המחזיק בשני פרויקטים סולאריים בספרד, בהספק כולל של 235.5 מגה-וואט. ההשקעה תתבצע באמצעות חברת אנדרומדה סולושנס ( Andromeda Solutions ), המוחזקת על ידי קרן נוי (60%) ונופר אנרגיה (40%). היקף העסקה ועלויות ההקמה של הפרויקט יעמדו על כ- 180 מליון אירו ההכנסות השנתיות הצפויות כ-22 מיליון אירו וה-EBITDA השנתי הצפוי הוא מעל ל-18 מיליון אירו.

12:45

המסחר בבורסה מתנהל בירידות שערים בהמשך לבחירות לכנסת, וזאת על רקע המגמה מעבר לים. מדד ת"א 90 מאבד 0.8%, ת"א 35 יורד ב-0.4%.

עונת הדוחות הכספיים לשנת 2020 נמשכת. פוקס מטפסת ב-5% לאחר הדוחות.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-500 מיליון שקל.

10:00

המסחר בבורסה בבוקר שלאחר הבחירות נפתח בירידות חדות, וזאת בעיקר בשל הירידות שנרשמו אמש בוול סטריט, כאשר תוצאות הבחירות לא מסמנות הערכה בשעה זו. 

מדד ת"א 35 מאבד 1%, ת"א 90 יורד ב-0.8%. דלק בולטת בירידות של 7%, טאואר מאבדת 4%, פורסייט יורדת ביותר מ-6%, קומפיוגן מאבדת גם היא 6%.

לדברי אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס, "הבחירות בישראל אתמול סבבו יותר מבעבר סביב הנושא הכלכלי, עם הצעות גדולות לשינויים. ועדיין, גם אם לבסוף תוקם ממשלת ימין או ממשלת מרכז-שמאל, השוק לא צפוי להגיב בצורה משמעותית. באופן כללי, משקיעים לא נותנים הרבה אשראי לפוליטיקאים אלא מגיבים נקודתית לכל תכנית או רפורמה לגופה. כך שסביר שהשוק המקומי ימשיך להתנהל בהתאם למגמה העולמית.

לדברי מודי שפריר, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, "נראה כי בכל ממשלה שתקום גוברים הסיכויים של מפלגת ימינה המשמשת כלשון המאזניים לקבל את משרד האוצר. נזכיר כי מפלגת ימינה הכריזה לאחרונה על תוכנית כלכלית במתווה של כלכלת סינגפור, והצהירה כי זו תשמש כתנאי להצטרפותה לממשלה. במרכז התוכנית ימינה הכריזה כי תפעל ל"חיתוך דרמטי ברגולציה", הגדלת הייבוא באמצעות ביטול תקנים מיותרים לצורך הורדת יוקר המחיה, הקפאת הוצאות הממשלה,ו"הורדה דרמטית של המסים": הורדה של 15% במס הכנסה לכל מדרגות המס, והורדת מס חברות מ-23% כיום ל-15%.

"דברים דומים (אם כי מתונים יותר) השמיע גם נתניהו טרם הבחירות, אם כי הזינוק בגרעון ובחיס חוב תוצר בשנים 2020 ו-2021 יקשה על יישום התוכנית הגרנדיוזית של בנט במידה ומפלגתו אכן תקבל את תיק האוצר",  כתב שפריר.

09:20

בנק מזרחי טפחות מותיר מאחוריו סופית את פרשת הסיוע להעלמות המסים בארה"ב. בהמשך להבנות שהושגו בזמנו עם הממשל, ושכללו תשלום קנס גבוה, הבנק סיים את תקופת ה"תנאי" שלו, כך לפי צו בית משפט שניתן בארה"ב.

איי.סי.אל התקשרה בהסכם מחייב לרכוש מקומפס מינרלס את פעילות הזנת הצמח בדרום אמריקה תמורת 402 מיליון דולר, מתוכם חוב העומד על 109 מיליון דולר, ובתוספת תמורה מותנית בגין ביצועים בסך של עד 16 מיליון דולר. 

ריט 1 הודיעה על רכישת מרכז לוגיסטי בנאות חובב תמורת 91 מיליון שקל.

5 דברים שכדאי לדעת לפני הפתיחה בבורסה

1. בחירות - תוצאות האמת מתחילות לזרום

יום המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר בהמשך לעדכון תוצאות האמת לבחירות לכנסת ה-24. כפי שמסתמן בשעה זו, בנט יהיה לשון המאזניים, כאשר לגוש הימין בראשות נתניהו יש 61 מנדטים כולל התמיכה של בנט. לפי שעה מדובר בתוצאות הנשענות על ספירה של 71% מהקולות.

2. הירידות בניו יורק יכבידו על ת"א

אמש בניו יורק המדדים איבדו גובה בצל החשש מהעלאת המס בארה"ב. מדד דאו ג'ונס איבד 0.9%, מדד נאסד"ק ירד ב-1.1% ומדד S&P 500 נחלש ב-0.8%. ברקע, עלייה במקרי הקורונה וחששות בנוגע להתאוששות הכלכלית בעולם. שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, אמה אתמול כי שינויי מס יעזרו לשלם עבור התוכניות הכלכליות והממשל צפוי לבחון שינויים במדיניות המס.

3. הדואליות צבועות באדום

המניות הדואליות צפויות להכביד ולגרוע 0.8% ממדד ת"א 35 בפתיחה, אחרי שאתמול לא התקיים מסחר בתל אביב בשל הבחירות לכנסת. עם פער שלילי שבות אופקו (6%), אורמת (0.8%), איי.סי.אל (1.4%), אלביט (0.5%), טאואר (4.9%), טבע (3.6%), לייבפרסון (1.6%), נובה (3%), נייס (1.7%), סאפיינס (2%) ופריגו (0.7%)

4. חשש מהתאוששות עולמית מהקורונה הפיל את הנפט

הנפט נחלש על רק החששות מהתפשטות מחודשת של הקורונה בעולם, כך מספר המקרים בהודו בשיא של 4 חודשים, ובאירופה גרמניה האריכה אתמול את ההגבלות. חוזה נפט מסוג WTI למסירה במאי צנח אמש ב-6.2%, 3.8 דולרים, וננעל במחיר של 57.8 דולר לחבית - הרמה שנשמרת על יציבות הבוקר. נפט מסוג ברנט איבד 5.9%, 3.8 דולרים, וננעל במחיר של 60.8 דולר לחבית.

5. ירידות חדות באסיה

בורסות אסיה צבועות באדום. מדד הניקיי היפני מאבד 1.8%, הונג קונג מאבדת 2.2%, וזאת בצל החששות מהתפשטות הקורונה באירופה, ובצל האפשרות להעלאת נטל המס בארה"ב, כפי שהתבטאה אמש שרת האוצר ג'נט ילן.