בחירות 2021 | פרשנות

גפני סירב לקבל שיחה מנתניהו וחשף את הזעם של המפלגות החרדיות

הזעם על ראש הממשלה מצידו של גפני, שסירב בתחילה לענות לשיחותיו של נתניהו לאחר פרסום המדגמים אמש, הגיע לאור כך שקרא לציבור החרדי להצביע לציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' • לפי מגמות שמסתמנות, הציבור של גפני הצביע כמעט בהמוניו, אך הציבור החסידי פזל לכיוון סמוטריץ'

ח"כ משה גפני / צילום: רפי קוץ
ח"כ משה גפני / צילום: רפי קוץ

יו"ר יהדות התורה משה גפני סינן אתמול לאחר פרסום המדגמים במשך שעה ארוכה שיחות מראש הממשלה. הזעם על ראש הממשלה מצידו של גפני הגיע לאור כך שקרא לציבור החרדי להצביע לציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ'', אולם בסופו של דבר ענה גפני לשיחות.

זהו דבר שלא קרה בעבר. החרדים תמיד היו מסונכרנים עם נתניהו, אך הפעם הזעם הוא בעיקר על כך שנתניהו קרא בעקיפין לחרדים להצביע לסמוטריץ'. "אם אתם לא רוצים להצביע למפלגה חרדית, תצביעו לסמוטריץ'", אמר נתניהו בתקשורת החרדית.

יש לציין שרוב רובו של המצביעים החרדים הצביעו למפלגה חרדית, אך לפחות מנדט חרדי הצביע לסמוטריץ'. עדיין אין את כל הנתונים, אבל לפי מגמות שמסתמנות, הציבור של גפני, קרי 'דגל התורה' - הציבור הליטאי - הצביע כמעט בהמוניו, אך הציבור החסידי פזל לכיוון סמוטריץ'.

ערב הבחירות, בצלאל סמוטריץ' התקבל בבתיהם של שלושה אדמו"רים לקבל ברכה להצלחת המפלגה. אמנם הם אדמו"רים בסדר גודל קטן ולא אדמו"רים מובילים, אולם זה היה משמעותי. הסיבה היא שהפצת תמונות של סמוטריץ' נכנס לבתי האדמו"רים ומקבל ברכה בלבביות גדולה בערב הבחירות - במונחים של אחוזי הצבעה אצל החרדים נחשב "פיגוע פוליטי". אצל הרבנים של דגל התורה לא היה סיכוי שזה יקרה. לפני בחירות, החרדים לא נותנים לפוליטיקאים דתיים להיכנס לבתי הרבנים הליטאים, בוודאי אם הם מועמדים במפלגה אחרת - מתחרה.

בדגל התורה יש כעס גדול - גם על קבלת הפנים לסמוטריץ', וגם על תמיכה שקטה שהעניקו לו אדמו"רים ורבנים מהציבור החסידי. ערב הבחירות הסתובבו שמועות ברשתות החברתיות החרדיות, כי מספר רבנים חרדים מהמגזר החסידי תומכים בסמוטריץ'. אמנם מדובר רק בשמועה, אבל שמועות כאלה לא היו על רבנים במגזר הליטאי.

האם נראה פיצול בעתיד בין דגל התורה לאגודת ישראל? מסופקני. אמנם דגל התורה עוברת ללא קושי, אבל לא יהיה פיצול כי הרבנים לא יתנו לפצל מחשש למחלוקת.

הכותב הוא כתב החוץ של אתר בחדרי חרדים ופרשן לענייני חרדים