"אנחנו ליגה אחרת": פוקס מסכמת את 2020 עם חלוקת דיבידנד

גיוון המותגים, החשבונאות וגידול בחנויות זהות סייעו לפוקס להציג גידול של 1% בהכנסות ל-2.8 מיליארד שקל • תחלק דיבידנד של 78 מיליון שקל • מכירות טרמינל איקס זינקו ב-182% לעומת 2019 לסך של 226 מיליון שקל, והיא עברה לראשונה לרווח סמלי • ויזל: "משבר הקורונה מאחורינו"

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי פוקס / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי פוקס / צילום: דימה טליאנסקי

קבוצת האופנה הציבורית פוקס  מסכמת את שנת הקורונה עם דוחות חיוביים. פוקס שבשליטת הראל ויזל מציגה ב-2020 גידול של 1% בהכנסות לסך של 2.8 מיליארד שקל, כשהרווח הנקי נחתך ב-16% לסך של 202 מיליון שקל בשל עלייה חדה בהוצאות המימון שגדלו ב-76% לסך של 154 מיליון שקל. על רקע התוצאות, פוקס תחלק דיבידנד בהיקף של כ-78 מיליון שקל.

העלייה במחזור של פוקס מיוחסת בעיקר לאיחוד פעילויות, וביניהן יאנגה, בילבונג וללין; והודות לגידול בפעילות במותגים חדשים, ובראשם דרים ספורט, נייקי באירופה, ובטרמינל איקס.

הרווח הגולמי של פוקס נותר יציב עם שחיקה סמלית של 0.3% לעומת השנה הקודמת לסך 1.56 מיליארד שקל, על רקע שלושת הסגרים שהוטלו על חנויות הרשת. ההנחות שהקבוצה סיפקה עם פתיחת החנויות במהלך הרבעון הרביעי הביאו לשחיקה ברווחיות הגולמית, מרמה של 56% ב-2020 לעומת 56.8% ב-2019.

הודות לצעדי התייעלות, וביניהם הוצאת העובדים לחל"ת בתקופת הסגרים, הקלות בשכר הדירה ובארנונה, פוקס הצליחה לשפר ב-2020 את הרווח התפעולי ב-17% לסך של 409 מיליון שקל.

למרות השיפור ברווח התפעולי, הוצאות שיערוך אופציה בעסקה עם לאומי פרטנרס לשותפות בחברת-הבת ריטיילורס שבתהליכי הנפקה בימים אלה, בסך של 76.6 מיליון שקל, פגעו ברווח הנקי של פוקס.

בסעיף הכנסות אחרות רשמה פוקס הכנסה של 128 מיליון שקל משיערוך לשווי בעקבות רכישת מניות ללין.

ומה קרה לפעילות של פוקס בחלוקה לתחומי פעילות? המכירות של פוקס בתחום ההלבשה והבית, שמהוות שכ-48% מסך הפעילות שלה, נשחקו ב-19% לסך של 1.454 מיליארד שקל בצל הסגרים על החנויות. כמו כן, גם הרווח הגולמי מתחום הפעילות קטן בכ-21% לסך של 867 מיליון שקל. כך, גידול בשיעור ההנחות שסיפקה פוקס עם פתיחת החנויות ברבעון הרביעי של 2020 הביאו לשחיקה גם לשיעור הרווח הגולמי בתחום ההלבשה והבית לרמה של 59.6% לעומת 61% ב-2019.

בהמשך לכך, גם שיעורו של הרווח התפעולי של פוקס מהמכירות נשחק לרמה של 9.1% ב-2020, לעומת 9.1% בשנה הקודמת, וזאת מרישום הוצאות בגין ירידת ערך מותגים קבוצת אורבן ומהפחתת רכוש קבוע בסך של 13 מיליון שקל בסעיף הוצאות מכירה ושיווק שקוזז במידת מה, הודות לעליית במכירות בחנויות הזהות והודות לצעדי צמצום והתייעלות. מגמות דומות בסדרי גודל שונים נרשמו גם בתחום הפעילות בחו"ל, בספורט ובטיפוח.

התוצאות של פוקס מתבלטות על רקע ירידה של 29% בחנויות זהות במכירות ענף האופנה וההנעלה לפי נתוני חברת ריס (RIS), לצד עלייה של 6% במכירות למ"ר.

קבוצת האופנה פוקס מפעילה שורה ארוכה של מותגים בתחום ההלבשה, הלבשת הבית, הטיפוח והספורט תחת שורה ארוכה של מותגים, וביניהם פוקס, פוקס הום, אמריקן איגל, מנגו, ללין, נייקי, פוט לוקר ודרים ספורט. לאחרונה הכריזה פוקס על שותפות עם הוט לטובת הקמת רשת מוצרי סלולר תחת השם "רד", בשליטת הוט (51%).

בסיכום 2020 מפעילה פוקס 746 חנויות, תוספת של 26 חנויות לעומת 2019, וזאת לאחר סגירות ואיחודים 10 חנויות. מתוכן 3 חנויות של המותג פוקס, חנות אחת של המותג פוקס הום, ו-6 חנויות של קבוצת אורבן שפעילותה בישראל נסגרה באוגוסט 2020. הקבוצה מעסיקה כ-8,605 עובדים.

על רקע הסגרים שליוו את 2020 בשל התפרצות הקורונה, טרמינל איקס, אתר הסחר המקוון שהקימה פוקס ובשליטתה (60%), מציג הכנסות של כ-226 מיליון שקל - זינוק של 182% לעומת 2019. טרמינל איקס עברה לראשונה לרווח, כשמדובר ברווח סמלי של 2.5 מיליון שקל לפני מס.

בנוגע לשינויים בהוצאות במבט צופה פני עתיד, פוקס מציינת כי בעקבות התפרצות הקורונה חלו עיכובים גדולים בשינוע המלאים בעיקר בתקופת הסגר הראשון, ולקראת סוף השנה חלה התייקרות משמעותית במחירי ההובלה הימית בעקבות בעיית מחסור במכולות פנויות בשל עצירת פעילויות המסחר בעולם אשר מעכב את הפינוי והפריקה של המכולות בנמלים בכל העולם. ואולם מנגד פוקס מעריכה כי ההשפעה של שער הדולר תביא להשפעה חיובית ולירידה בהוצאות ותאזן את העלייה הזו. 

ויזל: "משבר הקורונה מאחורינו; אנחנו ליגה אחרת" 

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי פוקס, הצהיר היום בכנס למשקיעים: "משבר הקורונה מאחורינו, ואם לא יבוא ורייאנט שאף אחד לא חשב עליו - הסיפור נגמר. המשבר שטלטל את כולנו מביא תחושת ביטחון לקבוצה ומחזק גם את יכולת ההתמודדות שלנו להתמודד עם משברים שיכולים לבוא בעתיד. אני לא רוצה להיות שחצן, אבל אנחנו ליגה אחרת ממה שיש פה בשוק המקומי".

עוד מגלה ויזל כי בכוונת פוקס להרחיב את פעילות מותגי אמריקן איגל בישראל עם הרחבה של חנויות המותג ארי (Aerie) לחנויות עצמאיות (בנפרד מאמריקן איגל) ברחבי הארץ, בין היתר במתחם דיזנגוף סנטר בתל אביב.

בנוסף, כמענה למתחרות בתחום הספורט בחו"ל כמו לולו למון ואלו יוגה, מגלה ויזל כי פוקס תקים רשת של בגדי ספורט כמו יוגה ופילאטיס תחת השם אופליין. לדבריו, שלוש חנויות ראשונות של המותג החדש ייפתחו כבר עד חודש נובמבר 2021.