רובין הוד מתמסדת: אפליקציית המסחר של המשקיעים הצעירים הגישה תשקיף הנפקה חשאי

על פי פרסום בבלומברג מתחילת מרץ השווי בהנפקה צפוי לעמוד על כ-30 מיליארד דולר, ולפי דיווח ב-CNBC החברה בחרה להיסחר בנאסד"ק • גורם מעורה אמר לוול סטריט ג'ורנל כי התכנון הוא להתחיל להיסחר בבורסה עד סוף הרבעון השני

רובין הוד בוול סטריט / צילום: Shutterstock
רובין הוד בוול סטריט / צילום: Shutterstock

עכשיו זה רשמי: האפליקציה הפופולרית למסחר במניות, רובין הוד (Robinhood Markets), בדרך להנפקה ראשונית (IPO). החברה אישרה רשמית כי היא הגישה תשקיף חשאי לרשות ני"ע האמריקאית (SEC) מבלי שנחשף אף פרט מתוכם.

על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, אדם שמעורה במסמכים שהוגשו אמר כי החברה מעוניינת להתחיל להיסחר בבורסה עד סוף הרבעון השני, בדומה ללוח הזמנים שהיא הציגה בפני המשקיעים מוקדם יותר השנה.

רובין הוד היא אפליקציה שמאפשרת למשקיעים פרטיים לסחור במניות ללא תשלום עמלות. האופציה הזו, ביחד עם היכולת להשקיע סכומים קטנים במסחר בניירות ערך, סייעה בשנה האחרונה (בצל מגפת הקורונה) "לתדלק" את שוק המניות ולאפשר למשקיעים פרטיים רבים להיכנס לשוק באמצעותה.

13 מיליון משתמשים שגילם הממוצע 31 

רובין הוד הוקמה באפריל 2013 על ידי ולדימיר טנב ובאיג'ו בהאט, שבנו בעבר פלטפורמות למסחר בתדירות גבוהה עבור מוסדות פיננסיים בניו יורק. השניים בחרו את השם של החברה כנגזרת של מטרתה המוצהרת: "לספק לכל הציבור גישה לשווקים הפיננסיים, ולא רק לעשירים".

בתחילת 2015, 80% מלקוחות החברה היו מדור המילניאלס וגיל הלקוחות הממוצע עמד על 26. באחרונה נכתב ב"ניו יורק טיימס" כי הגיל הממוצע עלה ל־31. בשנת 2020 היו לרובין הוד כבר 13 מיליון משתמשים. במאי אשתקד פורסם כי החברה גייסה הון בסך 280 מיליון דולר, לפי שווי של 8.3 מיליארד דולר, בהובלת סקויה קפיטל. ב־17 באוגוסט, הודיעה החברה על סבב גיוס נוסף בהיקף של 200 מיליון דולר ממשקיע נוסף, D1 Capital Partners. בפברואר השנה, גייסה רובין הוד 3.4 מיליארד דולר כדי לשמור על יציבותה, בעיקר ממשקיעים קיימים.

ההנפקה הציבורית הצפויה תאפשר לחברה לגייס הון נוסף שישמש אותה לצמיחה נוספת. עוד לפני תופעת גיימסטופ, השווי של רובין הוד הוערך בכ־12 מיליארד דולר. אך זה כאמור היה לפני הפרשה שהגדילה מאוד את העניין באפליקציה, שהביאה אמריקאים צעירים רבים ולא מנוסים לסחור באמצעותה במניות, בזמן שהם תקועים בבית בגלל הסגרים שהוטלו עקב מגפת הקורונה.

בתחילת 2021 הסתערו על הבורסות משקיעים פרטיים צעירים, שקיבלו המלצות ברשתות החברתיות על מניות מסוימות, ובראשן מניית רשת משחקי הווידיאו והמחשב  גיימסטופ, שזינקה עקב כך בחדות במחזורים ענקיים. קרנות גידור שהיו בפוזיציית שורט על המניה נקלעו לקשיים, לקול תרועתם של משתמשי רובין הוד, בני דור המילניאלס.

עולה על גל של הנפקות ראשוניות

בפרסום קודם בבלומברג מתחילת מרץ דווח כי רובין הוד מתכננת להנפיק לפי שווי של  כ-30 מיליארד דולר. ברשת CNBC דווח אז כי החברה בחרה בנאסד"ק כבורסה שבה תיסחר. 

למעלה מ־126 מיליארד דולר גויסו עד כה השנה בהנפקות ראשוניות (IPO), לפי הוול סטריט ג'ורנל - הרבה יותר ממה שגויס בתקופה המקבילה של 2020. רובין הוד תצטרף לקבוצת החברות שביקשו לנצל את ההתעניינות של המשקיעים בהנפקות חדשות מאז סוף 2020, שכוללת את מפעילת אפליקציות ההיכרויות Bumble, חברת Airbnb ו־ DoorDash.

רובין הוד, אגב,  לא זרה ל-SEC. בדצמבר 2020 החברה הסכימה לשלם 65 מיליון דולר כדי ליישב אישומים בגין הטעיית לקוחות לגבי התשלומים שקיבלה מלקוחותיה, לכאורה, עבוד טיפול בפקודות המסחר שלהם. על פי האישומים של רשות ני"ע, פלפטורמת המסחר לא חשפה בפני לקוחותיה כי היא גובה עמלה מהחברות שמבצעות עבורה את פעילות המסחר - באופן שמייקר את הרכישות שלהם. רובין הוד שילמה כאמור, אך לא הודתה בהטעיה.