בחירות 2021 | פרשנות

נתניהו הצליח לקדם את סמוטריץ’ והגוש, אבל בינתיים נכשל בפיצול המחנה שנגדו

ראש הממשלה, שתכנן להפריד את המשותפת ולגרום לכך שרע"ם לא תעבור את אחוז החסימה, מקבל את מנסור עבאס כיו"ר מפלגה שהוא נדרש לחזר אחריו ולהתחרות על לבו מול יאיר לפיד

בנימין נתניהו ביום הבחירות / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
בנימין נתניהו ביום הבחירות / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

ארבע מערכות בחירות ברצף ורק הכרעה אחת יש - בנימין נתניהו נשאר ראש ממשלת מעבר. נתניהו - הקמפיינר המוביל בישראל - עבד במגוון חזיתות.

האחת, בשירות סמוטריץ' ומפלגת הציונות הדתית, שנתניהו הרכיב בעצמו מרסיסי מפלגות. משתתפים בישיבות קמפיין של הליכוד שנערכו בבלפור מספרים, שלא הייתה ישיבה שבה נתניהו לא הזכיר את "סמוט" כמה פעמים. גם בכנסים של הליכוד קרא נתניהו מהבמה לתומכיו להציל אותו מאחוז החסימה. הקמפיין הצליח ובגדול. מפלגה שביום בהיר נאבקה על אחוז החסימה מסיימת עם הישג חסר תקדים. הפרחים לנתניהו.

אבל - הליכוד ספג מכה. בשנה שבה נתניהו, המנהיג העולמי שחתם ארבעה הסכמי שלום, שדאג לחסן את ישראל ראשונה והוציא את אזרחי המדינה חזרה לשגרה עוד לפני חג החירות - לא הצליח לשחזר עם הליכוד 35 מנדטים.

הליכוד נשאר מרחק מנדט-שניים מהרכבת ממשלה, בדיוק כפי שנתניהו חזה ביום הבחירות ומה שנתפס בזמן אמת כ"קמפיין געוואלד". נתניהו גם חטף מימין פעמיים - פעם אחת המנדטים של הימין שעזבו לסער ויכלו להשלים את התמונה הפעם, וגם המלחמה שלו בבנט, שדרשה מהאחרון להתכנס חזרה לשכנוע הבייס והבריחה ממנו מצביעי ימין רך.

לא רק זו, הרומן עם מנסור עבאס והחברה הערבית אולי פגע קשות ברשימה המשותפת ובגוש "רק לא ביבי", אבל הביא לעבאס את הניצחון. נתניהו, שתכנן להפריד את המשותפת ולגרום לכך שרע"ם לא תעבור את אחוז החסימה - מקבל את מנסור עבאס כיו"ר מפלגה שהוא נדרש לחזר אחריו ולהתחרות על לבו מול יאיר לפיד כדי לקבל ממנו אם לא תמיכה בממשלה, לפחות לא תמיכה בגוש "רק לא ביבי".

ביממה האחרונה התחילו בליכוד לבחון בקרב תומכיהם אם הישענות על רע"ם היא אופציה לגיטימית או שעדיף בחירות חמישיות. את התוצאה נדע לפי המהלכים הבאים של נתניהו על המגרש.

מי שמנסה לתאר את תמונת המצב הנוכחית של נתניהו כניצחון חוטא לאמת. הוא נמצא בקרב בלימה בדיוק כמו הגוש שנגדו. ולא בטוח שמערכת בחירות חמישית תטיב איתו, מישהו מהשותפים הטבעיים עוד עשוי להתייאש במהלך הדרך ולרדת מהעגלה. נתניהו יצטרך להיאבק הפעם על הרכבת ממשלה, גם אם בחסר, כדי אולי לעשות השלמות בהמשך אצל מי שיתייאש בצד השני. הוא לא יכול להרשות לעצמו כישלון נוסף.