אמות נגד יינות ביתן: לא רשאית למכור סניפים למתחרות בלי הסכמה מראש

קמעונאית המזון שוכרת 16 סניפים מאמות • חברת הנדל"ן הגישה תביעה נגד יינות ביתן, בטענה כי לפי הסכם השכירות היא לא רשאית "לערוך כל דיספוזיציה" בנכסים ללא אישור

יינות ביתן / צילום: איל יצהר
יינות ביתן / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן אמות תובעת את קמעונאית המזון יינות ביתן. אמות טוענת בתביעה שהגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו, כי לפי ההסכם בינה לבין יינות ביתן, ששוכרת ממנה 16 חנויות בהם היא מפעילה את הסופרמרקטים שלה, יינות ביתן לא רשאית למכור, להסב או "לערוך כל דיספוזיציה בזכויותיה מכוח הסכמי השכירות לטובת צדדים שלישיים", בלי הסכמה מראש ובכתב מצד אמות.

אמות מתייחסת לדיווחים בתקשורת הכלכלית ולדיווחים לבורסה של המתחרות של יינות ביתן - ויקטורי ופרשמרקט - על כוונתן לרכוש 16 חנויות מידי יינות ביתן. לפי הטענות של אמות בכתב התביעה, מדובר במכירה של חלק מהסניפים ששוכרת יינות ביתן מאמות לידי צדדים שלישיים.

על הרקע הזה, אמות מבקשת מבית המשפט להורות כי בהתאם להסכמי השכירות, יינות ביתן איננה רשאית להסב או למכור או לבצע כל דיספוזיציה בזכויות השכירות המוקנות להם מכוח הסכמי השכירות עם אמות לידי כל צד שלישי.

אמות מציינת כי פנתה ליינות ביתן, ויקטורי ופרשמרקט ו"הבהירה להן כי בהיעדר הרשאה מפורשת ממנה", לא יהיה ניתן לבצע כל דיספוזיציה במושכריה. עוד מוסיפה אמות כי יינות ביתן בחרה שלא להשיב בכתב לפנייתה של אמות, ועל הרקע הזה היא מבקשת לפתוח בהליך.

עוד על-פי לשון התביעה, במקביל, ויקטורי ופרשמרקט השיבו לאמות "מכתב תשובה לקוני", במסגרתו הודו כי אכן מתקיים משא-ומתן עם יינות ביתן, כי חלק מהמושכרים אכן שייכים לאמות, והן אינן מתכחשות לבעלותה בהן או בצורך בקבל הסכמתה מראש. על הרקע הזה טוענת אמות כי התנהלות של יינות ביתן מצביעה על כוונה ממשית מצדה להפר באופן חמור ויסודי את הסכמי השכירות עם אמות.

נציין כי הסניפים שאמות שוכרת היו מושכרים לחברת ריבוע כחול-מגה שקרסה ונקלעה לחדלות פירעון ונרכשה על-ידי יינות ביתן. בעקבות זאת, הוסכם בין אמות ליינות ביתן כי רשת המזון שבשליטת ביתן תיכנס בנעליה של מגה בכל הנוגע להסכם השכירות.

מיינות ביתן נמסר: "מדובר בתביעה תאורטית שבאה לעולם טרם זמנה. החברה השיבה לאמות טרם הגשתה, וחבל שאצה הדרך לאמות לנהל את עסקיה באמצעות בית משפט".