הבנק המרכזי של נורבגיה כבר מסתכל על היום שאחרי הקורונה

המטבע של המדינה העשירה בנפט התחזק השנה, והבנק המרכזי כבר מדבר על העלאת שיעור הריבית עד סוף השנה

מושל הבנק המרכזי הנורבגי, אויסטן אולסן / צילום: Shutterstock, NTB SCANPIX
מושל הבנק המרכזי הנורבגי, אויסטן אולסן / צילום: Shutterstock, NTB SCANPIX

הבנק המרכזי של נורבגיה מתעתד להיות הראשון במדינה מפותחת שיעבור ממדיניות המותאמת למגפה ויעלה את שיעור הריבית עד סוף השנה.

הבנק המרכזי במדינה העשירה מנפט, בנק נורגס (Norges Bank), הודיע הבוקר שעלייה מהירה מהצפוי בפעילות הכלכלית העולמית יחד עם עליה של מחירי הדירות בנורבגיה הביאו אותו לקדם תוכניות להעלאת שיעור הריבית מאפס.

הקרונה הנורבגית התחזקה לזמן קצר, ועלתה ב-0.6% מול האירו וב-0.7% מול הדולר, לפני שירדה כשמחירי הנפט צנחו עקב חששות מזעזועים ממושכים בביקוש לאנרגיה. משקיעים ואנליסטים צופים שהמטבע יתחזק השנה עוד יותר. ביום שלישי, ירד ערכו לעומת הדולר.

"הכלכלה עמדה במשבר יפה ובנק נורגס מכיר בכך באופן ניצי", אמר וזיליאוס גקיאונאקיס, מנהל עולמי לאסטרטגיית מדיניות חוץ ב-Lombard Odier. "זה גם מסחר ברפלציה [reflation], מדינות הסוחרות בסחורות הולכות להצליח. זה שורי באופן ברור לקרונה השוודית".

הכלכלה הנורבגית התכווצה ב-2.5% ב-2020, כך מתגלה מנתונים שמסר הבנק המרכזי. אמנם מדובר בירידה הגדולה ביותר בכלכלה מאז 1944, אך עדיין הנזק שספגה היה קטן לעומת כל מדינה אחרת באזור. כלכלת גוש האירו התכווצה ב-6.8% בשנה שעברה, כך מעריכים במועצה האירופאית. החוסן היחסי של נורבגיה מאפשר לה לרסן מדיניות כספית משוחררת במהירות, אמרו האנליסטים.

סיבה מרכזית לכך שהמדינה יכולה להתמודד עם הזעזוע היא קרן ההון הריבוני, המנהלת יותר מ-1.2 טריליון דולר. הממשלה יכלה להשתמש בכספים שבקרן לתמיכה כספית ולא נאלצה ללוות חוב נוסף. הבנק המרכזי הגדיל את רכישת המטבע של נורבגיה ביותר מפי שלושה בקיץ שעבר בהשוואה לסוף 2019.

מקור ההכנסה העיקרי לקרן ההון הריבוני היה תעשיית הנפט והגז של נורבגיה, שהיא הגדולה ביותר במערב אירופה. התל"ג שנורבגיה ושער המטבע נעים במקביל למחירי הנפט. מחיר של נפט ברנט עלה ב-20% השנה, כשסוחרים צופים שהביקוש לאנרגיה יעלה במקביל לשיקום הכלכלי העולמי.

משקיעים ציפו באופן נרחב שהבנק יעלה את שיעור הריבית, אך לא כל כך מהר. רבים קנו קרונה כדי להיות בפוזיציה לגבי ההבדל בין מדיניות שיעור הריבית הנורבגית ושאר אירופה, כך אמר אנדראס קניג, ראש מחלקת בורסות זרות בחברה Amundi. פער גדול יותר צפוי למשוך הון זר נוסף, אמר.

אחרים סקפטיים יותר לגבי הכיוון של המטבע הנורבגי. "הנושא בהמשך הדרך יהיה כמה הבנק המרכזי יכול לסטות מבנקים מרכזיים אחרים בלי לשים יותר מדי לחץ על המטבע", אמר סוון אוגה אונס, ראש מחלקת שכר קבוע בחברה DNB Asset Management. "ישנה בהחלט אפשרות שיהיה קשה מהצפוי באמת לבצע את העליות האלה".

בעוד ששוק אגרות החוב בנורבגיה קטן בגלל ההכנסה שלו ממשאבים טבעיים, החוב של המדינה עשוי למשוך עניין נוסף ממשקיעים בעת שהבנק המרכזי מעלה את שיעור הריבית והתשואות עולות, בייחוד כשאגרות חוב אירופאיות רבות נותנות כרגע תשואה שלילית.

"לעומת אירופה הם נראים אטרקטיביים" בכל תאריכי הפירעון, אמרה הלן אנתוני, מנהלת תיק הכנסה קבועה ב-Janus Henderson. אגרות חוב נורבגיות "נראות אטרקטיביות מאוד על בסיס עולמי, עד לנקודה של חמש שנים".

אך הן עדיין לא זוהרות כמו התשואות העולות בארה"ב, שהופכות אגרות חוב לטווח ארוך של האוצר לאפילו יותר מושכות, אמרה. אג"ח אמריקאיות ל-10 שנים נתנו תשואה של 1.655% ביום שלישי, לעומת 1.404% לאג"ח הנורבגיות המקבילות.