ילין לפידות בוחן כניסה לתחום הפנסיה החדשה הצומח

ככל הידוע מדובר עדיין בבחינה שנמצאת בשלבים לא מתקדמים • ילין לפידות מנהל נכסי גמל והשתלמות בהיקף של 43.6 מיליארד שקל, והוא השחקן הרביעי בגודלו בשוק זה

דב ילין + יאיר לפידות / צילום: תומי הרפז
דב ילין + יאיר לפידות / צילום: תומי הרפז

לא רק מור בית השקעות בוחן כניסה לתחום ניהול קרנות הפנסיה החדשות, גם ילין לפידות בוחן את דרכו ביחס לתחום פעילות זה, עם הקמתה האפשרית של קרן פנסיה חדשה. זאת, בנוסף ובהתבסס על פעילויות ניהול הגמל וההשתלמות המוצלחות של בית ההשקעות. מבית ההשקעות לא נמסרה תגובה.

ככל הידוע מדובר עדיין בבחינה שנמצאת בשלבים לא מתקדמים. ילין לפידות מנהל נכסי גמל והשתלמות בהיקף של 43.6 מיליארד שקל, והוא השחקן הרביעי בגודלו בשוק זה. אם וככל שרכישת פסגות על ידי אלטשולר שחם תושלם הרי שילין לפידות יהפוך לשחקן הגמל השלישי בגודלו בשוק המקומי.

אמש פרסם בית ההשקעות מור את דוחותיו הכספיים לשנת 2020, ובהם פירט כי הוא בוחן הקמת קרן פנסיה חדשה, לצד הצמיחה הניכרת בנכסי הגמל וההשתלמות שהוא מנהל - שנלווית בהשקעות עתק ובהפסדים ניכרים, שנובעים בין היתר מתשלומי עמלות אדירים לסוכני הביטוח עבור כספי לקוחותיהם שמועברים לניהול מור.

הכניסה האפשרית של ילין לפידות ושל מור לתחום ניהול קרנות הפנסיה נעשית על רקע יציאתם של שני בתי השקעות מתחום ניהול קרנות הפנסיה: הלמן אלדובי שנמכר להפניקס ושקרן הפנסיה שלו נמכרה במסגרת זו לבית ההשקעות מיטב דש (שכבר יש לו קרן פנסיה משלו), ופסגות, שאמור להימכר לאלטשולר שחם (שגם מחזיק כבר בקרן פנסיה).

כלומר, ככל שעסקת פסגות תושלם, בשוק הפנסיה החדשה יוותרו רק 7 גופים מנהלים - חמש קבוצות הביטוח מנורה מבטחים, הראל, מגדל, כלל ביטוח והפניקס, ולצדם עוד שלושה בתי השקעות: אלטשולר שחם, מיטב דש ופסגות (שכאמור, אמור להפסיק להיות שחקן עצמאי).

שוק הפנסיה החדשה הינו שוק החיסכון לטווח ארוך הצומח ביותר, והוא שוק דומה לשוק הגמל, כשלרוב פעילויות אלה מנוהלות בכפיפה אחת. כיום עומד היקף שוק הפנסיה החדשה על יותר מ-490 מיליארד שקל, והוא צומח בחדות משנה לשנה, עם הפקדות אדירות של כספי חוסכים.

ילין לפידות החל לפעול כבית השקעות קטן בשנת 2004. כיום הוא אחד מבתי ההשקעות המובילים במשק, והוא פועל בתחומי ניהול הגמל וההשתלמות, ניהול קרנות נאמנות וניהול תיקי השקעה. היקף קרנות הנאמנות שמנהל בית ההשקעות עומד על כ-23.6 מיליארד שקל, כשבנוסף מנהל בית ההשקעות גם תיקי השקעה בהיקף גבוה יחסית.