מתמחים | דעה

האם משרדי עורכי הדין ערוכים לקבל את מתמחי דור ה-Y לשנה וחצי?

על אף החסרונות הגלומים בהארכת תקופת ההתמחות, בסופו של דבר השינוי טומן בחובו הזדמנות פז לשיפור הכשרת המתמחים ושכלול ארגז הכלים עמו יצאו לעולם האמיתי ויהפכו לעורכי דין מן המניין

עורכי דין / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
עורכי דין / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

מדי שנה זורמים למשרדי עורכי הדין המובילים בארץ אלפי קורות חיים של סטודנטים למשפטים המבקשים להתקבל להתמחות באחת מהפירמות הידועות. בכל שנה, במשך כשבועיים ימים, מתקיימת תקופת ראיונות מרוכזת, במהלכה מתראיינים הסטודנטים במטרה למצוא את מקום ההתמחות המתאים ביותר עבורם, אשר יהווה את נקודת הפתיחה לקריירה המשפטית שלהם.

בתום לימודיהם, מגיעים כל סטודנט וסטודנטית למקום ההתמחות אליו התקבלו, נרגשים ללמוד, לצבור ניסיון, ליישם את שלמדו באקדמיה ולטעום סוף-סוף מן הפרקטיקה המשפטית.

גם החודש, כמדי שנה בחודש מרץ (וגם בספטמבר), מתמחים חדשים החלו את דרכם, אך הפעם, דבר אחד שונה בנוף. מתמחי ומתמחות מחזור מרץ 2021 הם הראשונים "ליהנות" מהארכת תקופת ההתמחות משנה לשנה וחצי. מטרתה המוצהרת של הארכת ההתמחות הינה שיפור הכשרתם המקצועית של ה מתמחים המוסמכים כעורכי דין, אולם יש הסבורים כי ההארכה נועדה למעשה לצמצם את כמות המצטרפים לשורות המקצוע.

הארכת ההתמחות לשנה וחצי, מהווה בשורה אמיתית עבור המתמחים והמועמדים העתידיים מכמה סיבות. התמחות ארוכה יותר תביא לשיפור הרמה המקצועית של המתמחים בתום ההתמחות, בכך אין ספק.

לרשות המתמחים תעמוד תקופה ממושכת יותר להתמקצעות, לשכלול הכישורים המשפטיים, כישורי הכתיבה, יכולות המשא ומתן וכיוצ"ב. בנוסף, מתמחה כיום במחלקת ליטיגציה למשל, המלווה טיפול בתיק, לרוב אינו זוכה לראות בשנת התמחותו את כל גלגולי התיק מתחילתו ועד סופו. הארכת משך ההתמחות מאפשרת חשיפה ארוכה ומשמעותית יותר, כך שהמתמחה יקבל פרספקטיבה רחבה יותר על מהלך ניהול התיק.

כמו כן, הארכת ההתמחות, תביא לכך שעם הזמן תיווצר חפיפה בין שלושה מחזורי התמחות אשר יתמחו בו זמנית בכל נקודת זמן (למשל החל ממרץ 2022 ועד ספטמבר אותה שנה, יעבדו בכל משרד בו זמנית מתמחי מחזור מרץ 2021, ספטמבר 2021 ומרץ 2022), משמעות הדבר היא כי לעזרם של המתמחים חדשים יעמוד ניסיונם הרחב של המתמחים הוותיקים.

יחד עם זאת, בל נשכח את צידו השני של המטבע: חפיפת שלושה מחזורים בו זמנית משמעותה הקטנת מכסות הקבלה להתמחות, בכלל הפירמות בו זמנית וכן במגזר הציבורי, דבר אשר ודאי מגביר את הלחץ והתחרות בקרב המועמדים להתמחות.

בנוסף, שנה וחצי זהו פרק זמן בלתי מבוטל. המתמחים של היום הם בני דור ה-Y, דור שמצד אחד לא מפחד מעבודה מאתגרת, אך מצד שני חייו מלאים במרדף אחר עניין, גיוון ותחושת הגשמה עצמית.

בכדי לספק חווית התמחות מאתגרת ומגוונת במשך שנה וחצי, על המשרדים יהיה להיערך מחדש בכל הנוגע לתכניות ההתמחות שהם מציעים. אפשר למשל לחשוב על תכנית שתורכב מהתמחות ראשית ומהתמחות משנית במטרה לאפשר למתמחים הזדמנות ממשית להתעמק בתחום משפטי מוגדר ולהפוך לחלק אינטגרלי והכרחי לתפקוד הצוות, ובמקביל לקבל טעימה משמעותית מתחום משפטי אחר.

כמו כן, כדאי להעניק למתמחים מיומנויות מקצועיות נוספות מלבד ידע משפטי, כמו סדנאות ניהול זמן, עמידה מול קהל, קריאת דוחות כספיים וכדומה, שהם קריטיים למקצוע.

לסיכום, על אף החסרונות הגלומים בהארכת התקופה, בסופו של דבר השינוי טומן בחובו הזדמנות פז לשיפור הכשרת המתמחים ושכלול ארגז הכלים עמו יצאו לעולם האמיתי ויהפכו חעורכי דין מן המניין.

הכותבת היא עורכת דין במחלקת רגולציה מונעת ומנהלת גיוס המתמחים במשרד עורכי הדין אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'