שוק ההון מאמין בפתאל - למרות הפסד ענק של 1.3 מיליארד שקל ב-2020

מניית חברת המלונות של דוד פתאל זינקה בכ-375% מהשפל בחודש מרץ אשתקד, וכבר נסחרת מעל למחיר ההנפקה בת"א • ההפסד ברבעון הרביעי - 379 מיליון שקל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר
דוד פתאל / צילום: איל יצהר

דוחותיה של חברת המלונות פתאל החזקות לשנת 2020 משקפים עד כמה קשה נפגעו עסקי המלונאות והתיירות, בשל התפשטות נגיף הקורונה בארץ ובעולם. המשבר אילץ את החברה להתמודד עם שיתוק בתחום פעילותה, כאשר ביטול ההזמנות למלונות בארץ ובעולם בשל המשבר הביאו לירידה מהותית של 64% בהכנסותיה, משיא של 5.3 מיליארד שקל בשנה קודמת ל-1.9 מיליארד שקל ב-2020.

מתוך 183 מלונות הקבוצה שפעלו טרם פרוץ המשבר, כ-160 נסגרו בשל ההגבלות שהושתו בצל הקורונה, והתפוסה הממוצעת לחדר נפלה מ-78.9% ב-2019 ל-29.4% ב-2020. פתאל סיימה את השנה עם הפסד תפעולי של 759 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 765 מיליון שקל ב-2019. בשורה התחתונה מדווחת הקבוצה על הפסד של 1.31 מיליארד שקל, לעומת רווח של 38 מיליון שקל ב-2019.

למרות התוצאות העסקיות הקשות, פתאל החזקות נסחרת נכון להיום לפי שווי שוק של 5.6 מיליארד שקל - פי 3 מההון העצמי - לאחר שמנייתה זינקה בכ-375% מהשפל שנרשם בשיאו של המשבר הפיננסי בחודש מרץ 2020. מדובר במחיר הנמוך אמנם ב-35% ממחיר השיא של המניה, אך ביחס להנפקתה בפברואר 2018 היא מספקת תשואה חיובית של 14%. שווי החזקותיו של בעל השליטה דוד פתאל עומד בהתאם על 3.1 מיליארד שקל.

גייסה 1.5 מיליארד שקל, חתכה בהוצאות ובדמי שכירות

בפתאל מציינים כי בשנה החולפת זכו החברה והנהלתה לאמון מהמשקיעים ומהמערכת הבנקאית בארץ ובאירופה, והיא הצליחה לעמוד ביעד שהציבה לעצמה לגיוס של מעל 1.5 מיליארד שקל. נכון לסוף 2020 בקופת החברה נותרו מזומנים, שווי מזומנים וניירות ערך בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל.

במקביל החברה הצליחה להקטין משמעותית את הוצאותיה וצמצמה את תשלומי דמי השכירות אשתקד בכ-260 מיליון שקל, הקטינה את הוצאות השכר והתשלומים לספקים בכ-50%, וכן צמצמה ודחתה תשלומים לרשויות במדינות שבהן היא פועלת בכ-291 מיליון שקל. 

פרט לכך, מאז יולי 2020 מכרה החברה 3 בתי מלון אשר יניבו לה תזרים מזומנים של למעלה מ-200 מיליון שקל. כן איחדה הקבוצה תפקידים במטה וביטלה ריטיינרים לנותני שירות חיצוניים.

בחברה מאמינים כי פעולות אלה, שחלקן כבר הושלמו, יחד עם מזומנים ושווי מזומנים שברשותה, יאפשרו לה לעמוד במחויבויותיה בשנה הקרובה לכל הפחות. כך יתאפשר לה לחזור לפעילות מדורגת ללא צורך בגיוס חוב נוסף או מחזור הלוואות ומימוש נכסים, כפי שביצעה בשנה החולפת.

"מעודדים מקצב ההתחסנות במדינות אירופה"

נכון להיום, שנה מפרוץ המשבר, מבחינתה של פתאל עיקר ההתמודדות נוגעת לפעילותה באירופה. מבין מלונות הקבוצה בארץ ובעולם, 148 כבר חזרו לפעילות, אך הגל השלישי של המגפה באירופה מכה באזורי הפעילות של החברה, וגם בתוצאות. על רקע הירידה בשיעורי התפוסה בתחילת החורף וסגירה מחודשת של חלק מהמלונות, לצד מגבלות התנועה שהוטלו מחדש, ברבעון הרביעי של 2020 חלה ירידה של יותר ממיליארד שקל בהכנסות החברה. 

ההכנסות צנחו ב-80% ברבעון לכ-262 מיליון שקל. ההפסד התפעולי לפני שכירות, פחת והוצאות אחרות (EBITDAR) הסתכם בכ-36 מיליון שקל, בהשוואה לרווח תפעולי  (EBITDAR) בסך כ-472 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2019. כך החברה מסיימת את הרבעון הרביעי בהפסד של כ-379 מיליון שקל.

למרות חוסר הוודאות לגבי הקורונה בחלק ממוקדי הפעילות של החברה באירופה, פתאל מצפה להתאוששות וסיפקה תחזית אופטימית, לפיה הכנסותיה השנה יגיעו לטווח של 3-3.6 מיליארד שקל וה-EBITDA יסתכם בטווח של 800 מיליון עד 1.15 מיליארד שקל.

שחר עקה, סמנכ"ל הכספים של פתאל, מסר עם פרסום הדוחות כי "החברה הייתה בין  הראשונות שפירסמו תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם השלכות מגפת הקורונה. לאורך השנה הצלחנו ליישם את התוכנית, ובמקביל לצמצום מסיבי בהוצאות גייסנו מעל 1.5 מיליארד שקל לקופת החברה. פעילות בתי המלון בישראל, המהווה כשליש מסך הפעילות של החברה, צוברת לאחרונה תאוצה, וכך צפוי גם לגבי הפעילות בבריטניה לאור קצב ההתחסנות בה.

"יוון וקפריסין פותחות את שעריהן לתיירות, ובשאר מדינות אירופה שבהן אנו פועלים אנו מעודדים מהחלטות הממשלות לקדם את קצב ההתחסנות".

עוד לדברי עקה, "איש אינו מופתע מההשפעה המהותית של הקורונה על דוחות החברה, היות שידוע לכל כי נאלצנו להפסיק את מרבית הפעילות של מלונות הרשת בארץ ובחו"ל, אך סיימנו את השנה במצב תזרימי טוב מהמצופה".